Jättelarm om Nordea

2024 07 05

Den Nationella enheten för särskild kriminalitet (NSK), vid den danska polisen, har väckt åtal mot Nordea.

Storbanken anklagas för flera omfattande brott mot penningtvättslagen.

Det uppger NSK i ett pressmeddelande.

Åtalet omfattar ärenden som tillsammans omfattar transaktioner för drygt 26 miljarder danska kronor (cirka 40 miljarder svenska kronor).

Nordea anklagas bland annat för undermåliga kontroller av ryska kunders transaktioner.

– Enligt NSK:s uppfattning har detta skett bland annat för att Nordea inte har undersökt transaktionerna av bankens ryska kunder tillräckligt, samt att Nordea har åsidosatt varningar om transaktioner till växlingskontor i Köpenhamn, framhåller NSK.  

”Mest omfattande som vi sett”

De misstänkta brotten uppdagades 2016. Den danska finansinspektionen polisanmälde Nordea för brott mot lagen om penningtvätt.

Det var meningen att åtalet skulle upp i domstol 2019, men tidpunkten senarelades på grund av ny information.

Finansinspektionen blev varse om att storbanken misslyckats med att kontrollera ett stort antal stora ryska kunder i Nordeas Vesterport-filial, International Branch.

De nya uppgifterna gav upphov till en ny omfattande utredning om brott mot penningtvättslagen

– Åtalet i målet är det mest omfattande gällande brott mot penningtvättslagen som vi har sett inom banksektorn i Danmark. Enligt vår bedömning har Nordea brutit mot sina skyldigheter i flera fall, Det har lett till att drygt 26 miljarder kronor har strömmat genom banken, trots att det funnits misstankar om att pengarna var kopplade till penningtvätt, säger åklagare Nathalie Ghiorzi Elias.

Nordea svarar

Nordea har kommenterat åtalet.

I ett pressutskick medger storbanken att ”det tidigare har funnits brister i deras system för att bekämpa ekonomisk brottslighet”.

Nordea betonar dock att man bett om ursäkt för bristerna och att man samarbetat med danska myndigheter.

– Vi håller inte med om bedömningen av ärendet. Kärnan är att det är ett gammalt ärende, som i vissa fall går mer än tio år tillbaka i tiden, och som nu bedöms utifrån efterföljande lagstiftning, säger Nordeas chefsjurist i Danmark, Anders Holkmann Olsen.

Foto: Nordea

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen