Jättelarm om Microsoft Outlook

2023 12 12

En stor sårbarhet har upptäckts i Microsofts mejltjänst Outlook.

Det uppger Palo Alto Network, ett världsledande företag inom cybersäkerhet, i en ny rapport. 

Enligt företaget har ryska hackare utnyttjat sårbarheten och utfört riktade attacker mot flera Nato-länder.

– Under de senaste 20 månaderna har mer än 30 organisationer i 14 länder drabbats, framhåller Palo Alto Network i ett uttalande.

Pekar ut hackergrupp

Cybersäkerhetsföretaget pekar ut en välkänd rysk hackergrupp som ansvarig för attackerna.

Det handlar om hackergruppen Fighting Ursa, även kallad Fancy Bear, som under lång tid har lyckats utnyttja en sårbarhet i Outlook.

Gruppen har systematiskt lyckats angripa myndigheter, försvar och infrastruktur i en rad Nato-länder.

Direkt koppling till militären 

Uppgifterna är mycket allvarliga.

Fighting Ursa kopplas till den ryska militära underrättelsetjänsten GRU. Hackergruppen är välkänd för att agera på order av den ryska staten. Cyberangreppen riktas nästintill alltid mot prioriterade mål för Ryssland.

 – Ofta där det finns militära intressen, uppger Paolo Alto Network.

Vidare framhåller företaget att man lyckats kartlägga hackergruppens tillvägagångsätt.

– Rapporten ger en detaljerad förståelse för hur en aktör bakom ett avancerat, långvarigt hot (APT) agerar – en sällsynt insikt särskilt när det gäller en angripare som Fighting Ursa/Fancy Bear som arbetar på uppdrag av Rysslands militär.

Attacker under en lång tid

Enligt rapporten har den ryska hackergruppen utnyttjat Microsoft Outlooks sårbarhet under åtminstone 20 månader.

Fighting Ursa har slagit till mot minst  30 organisationer i 14 länder. 

Gruppen uppges ha varit extra intresserad av diplomatiska, ekonomiska och militära angelägenheter med anknytning till följande:

- Energiproduktion och distribution

- Material-, personal- och flygtransporter

- Försvarsministerier

- Utrikesministerier

- Inrikesministerier

- Ekonomiministerier

Skarpa råd utfärdas

Nu går Paolo Alto Network ut med flera råd till företag, myndigheter och leverantörer av kritisk infrastruktur som är verskamma i Nato och europeiska länder.

Aktörerna uppmanas att vidta följande åtgärder för att skydda sig mot ryska framtida cyberangrepp:

- Var medveten om den taktik som nu avslöjats

- Uppdatera Microsoft Outlook för att åtgärda den aktuella sårbarheten i era system

- Konfigurera ändpunktsskydd för att förebygga hot och attacker

Foto: E. Hardie

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen