Usla förhållanden hos butiksjätte – ”känns som ett fängelse”

2024 04 09

Världens största klädföretag, spanska Zara, har hamnat i blåsväder.

Anställda vittnar om en usel och påfrestande arbetsmiljö.

Det rapporterar Aftonbladet med hänvisning till flera personer som arbetar eller har arbetat i någon av Zaras butiker i Sverige.

En stor del av kritiken handlar om företagets udda toalettrestriktioner.

– I bland känns det som ett fängelse. 

– De klockar oss, är vi på toa länge så följer de efter och kollar. Sen står de utanför och säger ”du har varit på toa ganska många gånger nu, vad är det som händer”, säger en anställd till tidningen.

En annan berättar att det i princip är förbjudet att gå på toaletten under arbetstid.

– Sa man att man måste gå på toaletten när man stod i kassan svarade de att det var för mycket folk i butiken. Man fick bara göra det på sin lunch, framhåller en före detta anställd.

En tredje Zara-anställd uppger att det finns en lista över antalet toalettbesök under dagen. Enligt personen är anställda tvungna att anmäla toalettbesök vid kassan.

– Man fick klocka sina toalettbesök och dra bort tiden från sin rast.

Pressas hårt

Det är dock inte bara toalettreglerna som plågar anställda hos Zara.

Ett 10-tal anställda berättar för Yle att klädkedjan ”styrs genom rädsla”.

– Skrik, skäll, hot och varningar som delas ut godtyckligt för sådant som de anställda inte haft möjlighet att påverka, framhåller personerna till public service-kanalen.

Enligt en före detta avdelningschef kan minsta misslyckande leda till ett mycket aggressivt bemötande.

– Om det ena eller andra inte sköts får det konsekvenser. Ledarskapskulturen inom Zara bygger på förringande och direkta hot, säger personen till Yle.

”Magont och sömlöshet”

En annan ex-anställd berättar att butiksledningen har för vana att dela ut varningar till personer som inte presterar ”tillräckligt bra”.

I flera fall delas varningar ut till anställda som tilldelats arbetsuppgifter som är "omöjliga" att klara av för en ensam person. 

Flera Zara-anställda vittnar om utbrändhet och psykosomatiska stressymptom.

– En ofattbar nivå av stress släpper inte ens på fritiden. Det ger psykosomatiska symptom som magont och sömnlöshet. Cheferna i organisationen som inte varit borta på grund av stress kan räknas på en hand, säger en ex-anställd till Yle.

Foto: P. Prasad resp H. Almasi

Text: Redaktionen


”3 700 kronor varje månad” – glädjebesked för alla hushåll

2025 12 03

Svenska hushåll går mot ljusare ekonomiska tider.

Det fastslår Länsförsäkringar i en färsk analys av den ekonomiska utvecklingen.

Nästa år väntas alla hushåll få mer i plånboken, enligt prognosen. 

Störst ekonomisk förbättring får barnfamiljer, som kan räkna med cirka 3 700 kronor mer i plånboken varje månad.

– Vi går mot bättre tider 2026 vilket öppnar upp för både ökad konsumtion och sparande. Alla kommer få mer i plånboken, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.

– Barnfamiljerna seglar upp som de stora vinnarna. En typisk tvåbarnsfamilj får ett rejält privatekonomiskt lyft med mer pengar i plånboken. Det gör att man kan unna sig lite extra i vardagen men också lägga undan pengar till sparande som rustar familjens ekonomiska trygghet, fortsätter Westerberg.

Stora skillnader

Länsförsäkringars prognos bygger på flera faktorer. Finanspolitiska stimulanser som sänkt skatt på arbetsinkomster, högre reallöneökningar och lägre bolåneräntor  ligger bakom ökningen.

Hur stor månadsökningen blir varierar mellan olika grupper. Höginkomsttagare kan räkna med cirka 2 700 kronor mer i plånboken varje månad, medan låginkomsttagare och pensionärer får ett tillskott på omkring 600 kronor per månad.

– Sänkta skatter spelar en avgörande roll för hushållens återhämtning, och tillsammans med reallöneökningar hjälper de till att återställa många hushålls köpkraft från de senaste årens inflationssmällar. Samtidigt är det tydligt att de finanspolitiska stimulanserna gynnar vissa grupper mer och att plånbokseffekterna kommer bli mer begränsade för låginkomsttagare och pensionärer, säger Stefan Westerberg. 

LÄS MER: ”Erbjuder falska lån” – Finansinspektionen varnar för 38 aktörer

FAKTA: Plånbokseffekter 2026

Barnfamiljen (två vuxna och barn)

+3650 kr

Höginkomsttagaren

+2721 kr

Låginkomsttagaren

+620 kr

Pensionären

+623 kr

Källa: Länsförsäkringar

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma 

Foto: hl56

Text: Redaktionen


03dec25

JUST NU: Tiotusentals svenskar kan få pengar tillbaka

2025 12 03

Konsumentombudsmannen (KO) ha fattat ett mycket ovanligt beslut.

För första gången på 10 år har KO lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnd.

Grupptalan omfattar 50 000 svenska konsumenter som tecknat leasingavtal med Den Norske Bank, DNB.

KO kräver att konsumenterna ska få pengar tillbaka, eftersom de har betalat för mycket.

Bakgrunden är att leasingavtalen har marknadsförts som ett ”tryggt alternativ” med en fast månadskostnad. Sedan kom räntehöjningarna och det visade sig att den fasta månadskostnaden inte alls var fast.

”Rätt att få tillbaka”

DNB har använt ett prisjusteringsvillkor i avtalet för att öka priset i takt med att räntorna steg, vilket kom som en chock för kunderna. Konsumenter som ville bryta avtalet fick beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader.

– Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO menar, med stöd av bland annat EU-domstolens praxis, att villkoret även är ogiltigt och att konsumenterna därför har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket, framhåller KO.

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

”Miljardbelopp”

Enligt KO har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp.

– Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

– Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland 

Foto: Windows

Text: Redaktionen