Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

2024 11 02

Trots återkommande larm om gift i produkterna verkar kunderna inte överge Dollarstore.

Tidigare har Kemikalieinspektionen varnat för höga halter av kadmium och bly i leksaker och plastförpackningar hos lågpriskedjan.

Det är på den nivån att medarbetare riskerar cancer, leverskador, nedsatt immunförsvar och allergiska reaktioner för den som jobbar med att packa upp varor under flera år.

Dollarstore har själva medgett bristerna och säger nu att man har uppförsbacke i att locka kunder, eftersom folk inte litar på kedjan.

Vi har tidigare haft problem med kvaliteten. Många säger nej då de inte litar på att vi producerar på ett hållbart sätt, säger Anders Kind, vd på Dollarstore, till Dagens Nyheter.

Helt slutsåld: "Sa bara smack"

Det tycks dock finnas ett undantag.

En rusning till butiken har skett där alla tycks vilja köpa en ljuspumpa av halloweenkaraktär.

Anledningen bedöms vara att den har blivit viral på sociala medier, främst på Tiktok som vänder sig till en yngre målgrupp.

– Det sade smack bara. Det blir så med trender, det är helt omöjligt att veta, säger Anders Kind.

En snabb sökning på Tiktok visar att det finns klipp med pumplyktor från Dollarstore som visats tiotusentals gånger – ibland uppemot 175 000 gånger.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Annan vara kritiserades hårt

Det är dock inte alla produkter hos lågpriskedjan som väcker samma entusiasm.

Tvärtom rasade många kunder nyligen mot en en annan uppmärksammad vara hos Dollarstore – gelé som såg ut som hjärnsubstans och godisklubbor formade som kvinnliga könsorgan och bröst.

– Jag hade förstått om de här grejerna såldes i en sexbutik, men inte i en butik där barn handlar, sade en upprörd kvinna till Aftonbladet förra veckan.

– Det känns så osmakligt och djuriskt.

130 butiker i Sverige

Dollarstore är sedan flera år väletablerade i Sverige och har hela 130 butiker på svensk mark.

Man beskriver sig själva som “Sveriges snabbast växande lågpriskedja”.

I somras köptes man upp av den finska börsnoterade lågprisaktören Tokmanni för 170 miljoner euro.

Förra året omsatte företaget 4 miljarder kronor, enligt finanstidningen Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Falukorv stoppas

2024 11 02

Ica tvingas att stoppa sin populära falukorv.

Falukorven stoppas eftersom ICA har upptäckt ett allvarligt fel i samband med en kontroll.

Små metallbitar har påträffats i falukorvsprodukter, som man nu tvingas återkalla, enligt företaget.

– Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på Ica Sverige, i ett uttalande.

Uppmanas lämna tillbaka produkten

Den produkt som återkallas är ICA Falukorv 800 gram.

Återkallelsen gäller produkter med bästföredatum 30-11-2024, 03-12-2024 och 08-12-2024.

Återkallelsen innebär att produkterna stoppas i kassan och inte längre går att köpa.

Samtidigt uppmanar Ica dem som har köpt produkten att lämna tillbaka den i den Ica-butik där den köptes.

Man kan också reklamera produkten via Icas hemsida eller kontakta Icas kundtjänst på telefon på vardagar mellan klockan 09 och 15.

Återkommande kontroller

Skälet till att produkten återkallas är alltså att man har hittat små metallbitar i några få av produkterna i samband med en kvalitetskontroll.

– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden, säger Lena Sparring.

Av säkerhetsskäl väljer man nu att återkalla de aktuella produkterna.

– För ICA är hög kvalitet och kundens säkerhet det allra viktigaste, säger hon.

Återkallelse även tidigare i veckan

Det är andra gången den här veckan som Ica tvingas återkalla en produkt.

Tidigare i veckan meddelades att Ica tvingas stoppa en populär sallad. Det handlade om Icas egen rucolasallad.

Orsaken var att man hade upptäckt spår av salmonella i samband med en provtagning.

– ICA återkallar ICA Rucola 65g samt ICA Rucola 200g då leverantören funnit spår av salmonella vid en intern provtagning, förklarade Ica då.

– Fyndet av salmonella gjordes i en liten del av partiet av rucola men som försiktighetsåtgärd återkallar man alla produkter med samma bäst-före-datum, enligt matjätten.

Återkallelsen gällde ICA Rucola 65g med bäst-före-datum 2024-11-02 samt ICA Rucola 200g med bäst-före-datum 2024-11-02.

Foto: JaBB

Text: Redaktionen