Jättehög andel ovaccinerade på IVA – personalen arg och deppig

2021 09 01

Över 82 % av alla covidpatienter på intensiven i augusti har varit helt ovaccinerade och iva-personalen reagerar med ilska och frustration.

Sannolikt är siffran över 82 % eftersom en andel på 10 % klassas som okänd och bara 8 % har varit fullvaccinerade.

– Jag skulle tro att de flesta som är okända är ovaccinerade. Tittar man på utvecklingen sedan vi började vaccinera så har vi egentligen inga indikationer på att det börjar bli fler som kommer in som är fullvaccinerade, säger Jonny Hillgren, ordförande för Svenska Intensivvårdsregistret till Sveriges Radio.

Personalen upprörd

Att så stor andel som 82 % – 92 % av covidpatienterna på intensiven runt om på Sveriges sjukhus varit ovaccinerade i augusti väcker upprörda känslor hos sjukvårdspersonalen som varit extremt pressad under pandemin konstaterar SR. Samtidigt har alla enligt lagen rätt till samma vård.

Arg och deppig

– Det är klart att vi tar hand om alla patienter men när man börjar tänka på att om de här patienterna hade gått och vaccinerat sig så hade de inte legat här. Då blir man allt från arg till deppig, säger överläkare Karin Frisell vid  Mälarsjukhuset i Eskilstuna som den senaste omgången endast haft ovaccinerade iva-patienter.

Struntat i vaccinet

Och ingen av dessa ovaccinerade patienter tillhörde den mycket lilla gruppen som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig.

- De patienter som kommit nu är patienter som valt att inte vaccinera sig, inte av hälsoskäl, förklarar Karin Frisell.

ANALYS

Sveriges sjukvårdspersonal har slitit extremt hårt under 1,5 års tid så det är lätt att förstå deras frustration, besvikelse och ilska när 82 % - 92 % av  patienterna på intensiven är personer som på eget bevåg hoppat över vaccinet varav de flesta sannolikt saknar medicinska skäl.

Dessutom upptar de viktiga vårdresurser för personer med många andra sjukdomar och bidrar därmed till Sveriges mycket allvarliga vårdskuld.

Foto: Region Kronoberg

[yop_poll id="546"]

Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen