Jättebesked från Willyskoncernen

2024 02 02

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, presenterar ett rejält styrkebesked på torsdagen.

Under förra årets fjärde kvartal fortsatte matjätten att locka till sig fler kunder.

Både kundomsättningen och försäljningen ökade markant.

– Axfood avslutar året med en detaljhandelsomsättning som ökade med närmare 9 procent jämfört med 6 procent för marknaden, trots väsentligt högre jämförelsetal, säger vd:n och koncernchefen Klas Balkow i ett uttalande.

Balkow uppger att de gröna siffrorna innebär att livsmedelsjätten har nått en ny milstolpe.

– Med tillväxten under det fjärde kvartalet, och den genomgående höga tillväxten under året som helhet, passerade vi som koncern för första gången 80 miljarder kronor i nettoomsättning.

Willys och Hemköp

Fjärde kvartalets resultat innebär att Axfood ökade sin omsättning under årets samtliga kvartal.

Ett jättebesked från koncernen.

På årsbasis växte Axfood  dubbelt så mycket som marknaden.

Två stora anledningar till succén är koncernens guldkorn: Willys och Hemköp.

Willys fortsatte att växa under årets sista månader.

– Under det fjärde kvartalet fortsatte kedjan att ta andelar genom god volymtillväxt och lojaliteten hos befintliga kunder är fortsatt stark, framhåller Axfood.

Även Hemköp gick starkt framåt.

– Hemköp fortsätter stärka positionen inom segmentet traditionell livs och lyckas dessutom än en gång överträffa tillväxten på marknaden. 

Ökad utdelning

Axfoods stora framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Styrelsen föreslår en ökad utdelning om 8,50 kronor per aktie (8,15). Utdelningen fördelas på två utbetalningar, 4,25 kronor per aktie i mars 2024 och 4,25 kronor per aktie i september 2024, framhåller Axfood.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2023

- Nettoomsättningen uppgick till 81 111 miljoner kronor en ökning med 10,4 procent.

- Detaljhandelsomsättningen uppgick till 63 703 miljoner kronor en ökning med 14,3 procent.

- Rörelseresultatet uppgick till 3 353 miljoner kronor inklusive jämförelsestörande poster om -249 Mkr (-129). Rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,2).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 602 miljoner kronor (3 229), en ökning med 11,5 procent. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,4 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 373 miljoner kronor och resultatet per aktie före utspädning till 10,92 kr (11,04).

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk jättefabrik tvingas stänga – landets största

2025 11 17

En av Rysslands industrijättar tvingas att stänga sin fabrik.

Den ryska ekonomin slås tungt av situationen i landet och västvärldens sanktioner.

Flera industrijättar tvingas till minskningar av produktionen på grund av den bristande efterfrågan.

– Tidigare har minst tio ryska företag inom gruv-, transport- och verkstadssektorerna beslutat att förkorta arbetsveckan, uppger The Moscow Times.

– Detta för att minska kostnaderna i samband med de ekonomiska problemen, bristande inhemsk efterfrågan och fallande export.

Jättefabrik stänger

Idag kom beskedet att den gigantiska anläggningen Kremniy, som ligger i den ryska regionen Irkutsk, kommer att stoppa allt arbete från och med den 1 januari 2026.

– Företagets presstjänst gick ut och berättade att bristen på efterfrågan var orsaken, eftersom importerat kisel är mycket billigare än inhemskt kisel och leveranserna från utlandet ökar. Ryska produkter är inte heller efterfrågade på världsmarknaden, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Största i landet

Den stora fabriken är den största producenten av kisel i Ryssland och ägs av bolagsjätten Rusal.

Men Kremniv-anläggningen är inte den enda av företagets anläggningar som tvingas till åtgärder.

– En annan Rusal-anläggning, Silicon Ural, kommer att fortsätta att fungera med reducerad kapacitet, uppger företages presstjänst, enligt tidningen.

– Tidigare har företaget meddelat sina planer på att minska kiselproduktionen med 35 procent på grund av Kina. Förra året uppgick produktionen till drygt 53 tusen ton.

Rusals anläggningar är de enda tillverkarna av raffinerat kisel i Ryssland.

Oljan reas ut

De ryska kiselfabrikerna är inte ensamma om att ha det kämpigt med ekonomin.

Förra veckan kom rapporter om att landets oljeexport också stannat av kraftigt den senaste tiden, vilket har tvingat Ryssland till kraftigt rabatterade priser för att få oljan såld.

– Rabatterna på rysk olja har ökat kraftigt i samband med USA:s sanktioner mot Rysslands två största oljebolag, Rosneft och Lukoil, uppger The Moscow Times.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Text: Redaktionen


17nov2025

”Sålde slut förra året” – Elgiganten avslöjar Black Friday-favoriten

2025 11 17

Black Friday står för dörren.

En av årets stora shoppingtillfällen är snart här och anses av många som startskottet på julhandeln.

På Elgiganten väntar man sig en kraftig anstormning av kunder.

– Vi väntar oss upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg, uppger företaget i ett uttalande.

Och elektronikkedjan hävdar att det finns en tydlig anledning bakom de ökande försäljningsvolymerna under Black Friday.

– Svenska konsumenter planerar sina inköp mer strategiskt och investerar i teknik som gör vardagen enklare och hemmet smartare.

Succé förra året

Förra året var det särskilt en produkt som stack ut och sålde slut, en trend som kan hålla i sig.

– Robotdammsugaren har blivit en självklar del av det smarta hemmet. Förra året sålde flera modeller slut redan innan veckan var över och den trenden ser ut att fortsätta, uppger Elgiganten.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Letar inte efter det billigaste

Enligt Elgigantens prognos kommer också de stora skärmarna att dominera försäljningen under årets Black Friday.

– Kunderna letar inte längre efter de billigaste produkterna, utan efter det bästa priset på det de verkligen vill ha. Många väntar med sina större inköp till just Black Friday, säger kedjans vd Niclas Eriksson, i ett uttalande.

– En espressomaskin i premiummodell eller en stor tv till halva priset lockar mer än en mindre rabatt på en enklare modell. Samtidigt ser vi att intresset för smart teknik, som träningsklockor och AI-datorer, fortsätter att växa.

Elgigantens trendspaning

Elgiganten har 170 butiker i Sverige.

Elektronikkedjan är en del av en koncern som har butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna.

Inför Black Friday 2025 tror företaget lite extra på följande produkter.

- Datorer med inbyggda AI-funktioner

- TV med skärmar är en av årets mest växande trender

- Smarta hemprodukter, exempelvis robotdammsugare

- AI-drivna kameramobiler

- Brusreducerande hörlurar

- Nintendo Switch 2 toppar många önskelistor

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen