Jättebesked från Ullared

2023 07 27

Varuhuset Gekås Ullared kommer nu med oerhört starka siffror.

Under sommaren är det många som roar sig med att åka till Ullared i Halland för att shoppa.

Trots att elkrisen under hösten slog mycket hårt mot Gekås kommer de nu med mycket starka siffror.

Det handlar om ett nytt försäljningsrekord, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Att vi lyckas öka vår försäljning efter de här tuffa åren och tar med oss den takten in i 2023. Det visar på att vi som företagare gör rätt saker och att vi är ett tryggt och stabilt bolag både för våra medarbetare och för de som besöker oss, säger vd Patrik Levin till tidningen.

Otroliga siffror

Bruttoförsäljningen för 2022 landade på otroliga 5,8 miljarder kronor.

Gekås har därmed slagit det tidigare försäljningsrekordet från 2019 med omkring 200 miljoner kronor.

Bolaget gör en vinst på 379 miljoner.

“Fortsätter att bygga”

Det är inte bara svenska hushåll som påverkades hårt av den elkris som slog till under hösten och vintern.

Även många företag drabbades, däribland Gekås som förbrukar omkring 1,7 miljoner kilowattimmar varje månad, samtidigt som de gick från ett pris på 40 öre till 3,50 kronor.

Trots det tycks det gå mycket bra för företaget.

–  För mig är det ju klart att de två sakerna som är viktigast är att vi växer i vår omsättning och att vi gör det lönsamt så vi kan fortsätta investera i destinationen, fortsätter att bygga nya boendeformer och nya upplevelser, fortsätter Levin.

Stugor och hotell

Det finns många typer av boenden att satsa på i anslutning till Ullared.

Bland annat rör det sig om stugor, hotell och camping.

Vid Ullareds camping finns såväl plats för husvagnar, husbilar och tält.

– Våra campingplatser är upp till 100 kvadratmeter stora och har plats för husbil, husvagn, bil och förtält. På vår camping hittar du även plats för att tälta, framhåller Gekås.

Många val

Många väljer att tillbringa sin tid vid Ullared stugby innan eller efter shoppingen.

– Vi har bland annat boende för stora sällskap, boende där du kan ta med ditt husdjur, parhus och våra lägenheter med hotellstandard.

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen