Jättebesked från polisen

2024 01 29

Den grova brottsligheten fortsatte att sprida skräck i Sverige under 2023.

Totalt inträffade 400 skjutningar i landet och 53 personer sköts till döds.

Oroväckande höga siffror.

Men det finns ett ljus i mörkret – ett stort trendbrott har skett i Sverige.

Polisens uppklarningsprocent av grova brott har ökat markant.

Det visar nya siffror från Stockholmspolisen, rapporterar DN.

Uppklarningsprocenten ökar kraftig gällande grova brott – från 15 procent till hela 70 procent i Stockholm.

– Det är ungefär 70 procent där prognosen är att de går till åtal eller redan nu är dömda, säger tillträdande regionpolischefen Mattias Andersson till DN.

”Väldigt glada”

De nya siffrorna, som presenterades under måndagen, visar att 119 av 164 ärenden redan har lett till fällande dom eller bedöms leda till åtal.

–  Vi är väldigt glada och stolta över detta. Uppklaringen tidigare har varit 12, 13, 14 procent. Men det man inte får glömma är att det är en stor mängd brottsoffer som har drabbats under det här året, säger Mattias Andersson.

Enligt polischefen finns det flera förklaringar till den kraftiga ökningen, bland annat:

- Ökade resurser vid så kallade särskilda händelser

- Ett fördjupat samarbete med andra polisregioner

- Ärenden hanteras snabbare eftersom samarbetet med relevanta myndigheter har stärkts

Slog till mot flera personer

Det nuvarande året har innehållit en rad lyckade polisinsatser.

I lördags slog polisen till mot flera personer i Avesta. Insatsen kopplas till den pågående våldsvågen i landet.

Flera personer greps och stora mängder kontanter, narkotika och ammunition beslagtogs.

– Insatsen har pågått under hela dagen och den har föregåtts av en längre tids arbete. Den är en liten del i ett större arbete för att stävja den pågående våldsspiralen.

Det sa Martin Öhman, tf chef för polisområde Falun, till SVT Nyheter efter insatsen.

Gemensam insats 

Stockholmspolisen och polisen i Dalarna deltog i insatsen.

Ett stort antal husrannsakningar genomfördes och flera personer frihetsberövades.

Foto: Polisen Malmö

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen