Jättebesked från Lidl

2025 06 03

Lidl växer så det knakar.

Sedan 2020 har lågpriskedjan ökat sin omsättning med 43 procent. Det senaste verksamhetsåret landade omsättning på nästan 19 miljarder kronor – en ökning med omkring två procent.

Flera nya butiker

Nu planerar Lidl att öppna sju nya butiker i Sverige. Butikerna ska slå upp portarna i bland annat Sollefteå, Mora och Borås. Den långsiktiga ambitionen är att dagens 205 butiker ska utökas till hela 300 butiker.

Men det finns orosmoln på himlen. Lidl:s expansion hämnas av en krånglig byråkrati. Det menar Jakob Josefsson, som är vd  för Lidl Sverige.  

–  Lidl Sverige har haft en stark försäljningsutveckling under de senaste fem åren. Nu börjar det bli tufft att växa ytterligare på befintlig butiksyta, säger han och tillägger:

– Vår fortsatta tillväxt hämmas av utmaningarna att öppna nya butiker, bland annat som en följd av hur det kommunala planmonopolet tillämpas. Det missgynnar i slutändan konsumenterna som inte får ta del den prispress som ökad konkurrens leder till.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen” | Ekonomibladet

Från rött till grönt

Trots stora ekonomiska utmaningar och stigande råvarupriser gick Lidl med vinst under det senaste verksamhetsåret efter flera år med röda siffror.

Rörelseresultatet landade på omkring 100 miljoner kronor.  

Ett styrkebesked, betonar vd Jakob Josefsson.

– Genom fortsatt fokus på att effektivisera våra processer, med bibehållen personalstyrka, har vi tillsammans lyckats vända till vinst och visat att vi har en långsiktigt hållbar affärsmodell. Ett stort tack till alla Lidls engagerade medarbetare som gjort det möjligt, säger Lidl-chefen.

– Dessutom ett tack till alla våra kunder som valt och fortsätter välja Lidl för högsta kvalitet till branschens bästa pris.

LÄS MER: Coop-butik stänger efter 40 år – en av de största i staden | Ekonomibladet

Foto: K. Przybylak

Text: Redaktionen


JUST NU: Trump erkänner – “Jag trodde det skulle vara lätt”

2025 08 18

Donald Trump och Volodymyr Zelenskyj håller just nu i en pressträff.

Presidenterna möter den amerikanska pressen inför mötet med de europeiska ledarna – där bland annat Frankrikes Emmanuel Macron och Tysklands Friedrich Merz medverkar.

Under pressträffen har Donald Trump fått flera frågor gällande kriget, där han bland annat svarar att han trodde att det skulle vara lättare att få slut på striderna än vad det har varit.

Trump erkänner

Den amerikanska presidenten säger att han tror på att kriget kommer att avslutas, eftersom “både Zelenskyj och Putin vill det”.

– Jag tror att hela världen är trött på det, och vi kommer att få ett slut på det, säger han enligt Sky News.

Samtidigt medger Trump att det har varit svårare än han trodde att det skulle vara.

– Jag har avslutat sex krig. Och jag trodde att detta kanske skulle bli det enklaste, men det är inte det enklaste, det är ett svårt krig, av många skäl, och det kommer att diskuteras länge.

Inget eldupphör

Under pressträffen säger den amerikanska presidenten även att det inte är något eldupphör som man vill ha, utan ett fullständigt fredsavtal.

Han säger på måndagskvällen att ”strategiskt sett” kanske det ena eller det andra landet inte vill ha ett eldupphör.

– Jag tror inte att vi behöver något eldupphör.

Skämtar om klädseln

Tillräckligt lång tid tycks ha gått sedan det katastrofala mötet i Ovala rummet som senast slutade med verbalt storbråk medan Trump och Zelenskyj för att de båda ska kunna skämta.

Zelenskyj blev tillfrågad om sin kostym av Brian Glenn, samma reporter från nyhetskanalen Real America's Voice som frågade honom om hans kostym inför det heta samtalet i Ovala rummet i februari.

Den här gången var den ukrainska presidenten – klädd i en mörk kostym istället för sin vanliga militärliknande tröja – väl förberedd.

“Samma som förut”

– Du har samma kostym på dig som förra gången, säger Zelenskyj.

Både Donald Trump och en reporter i rummet sade att den ukrainske presidenten ser bra ut i kostymen.

Läs mer: Ryssland stoppar oljeleveranser till Ungern

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år

2025 08 18

Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.

Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.

Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.

Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.

Går i konkurs

Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag. 

Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart. 

Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.

Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.

Flera problem

Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.

– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen