Jättebesked för Clas Ohlson – kunder väller in

2025 01 09

Detaljhandelskedjan Clas Ohlson går som tåget.

Nya siffror visar att kunder flockas till kedjans butiker som aldrig förr.

I december ökade Clas Ohlsons organiska försäljning med 12 procent – från 1 422 miljoner kronor till 1 597 miljoner kronor.

Ett nytt rekord.

Uppgången markerar den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson.

– Med en organisk försäljningstillväxt om tolv procent i december kan vi summera den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson. Nyckeln till försäljningstillväxten är som tidigare ett relevant sortiment som generat breda ökningar över samtliga prioriterade produktnischer, säger butikskedjans vd Kristofer Tonström.

Tonström berättar att fler kunder väljer att handla hos Clas Ohlson.

 Kundtrafiken ökade på alla tre försäljningsmarknader och försäljningen i jämförbara enheter ökade med åtta procent. Vi har samtidigt stor respekt för påverkan från det fortsatt osäkra marknadsklimatet och valutarörelser och arbetar precis som tidigare vidare med kostnadskontroll och löpande effektiviseringar.

Starkt fjolår

Många handelsföretag har haft det svårt de senaste åren.  

Räntehöjningarna har bromsat den ekonomiska utvecklingen och många butikskedjor har tvingats gå i konkurs.

Trots det kan Clas Ohlson summera ett starkt fjolår.

Under perioden maj-december 2024 ökade den totala nettoomsättningen med 15 procent – från 7 271 miljoner kronor till 8 382 miljoner kronor.

Fakta Clas Ohlson

- Clas Ohlson är en hemmafixarkedja som erbjuder produkter, rådgivning och tjänster för hemmet inom kategorierna hem, el, fritid, bygg och multimedia.

- Verksamheten bedrivs via flertalet fysiska butiker, samt via e-handel, där kunderna huvudsakligen består av privatpersoner.

- Störst närvaro återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Insjön.

Källa: Clas Ohlson

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen


JUST NU: Direkt order från USA – inleds på tre kontinenter

2025 11 27

En direkt order har utfärdats från USA till Europa, Kanada, Australien och Nya Zeeland. 

Det är utrikesminister Marco Rubio som uppges ha utfärdat direktivet.

Från och med nu ska amerikanska diplomater i nämnda delar av världen sätta press på respektive länder att begränsa invandringen, lyder ordern enligt The New York Times.

Tidningen ska ha kommit över dokument som redan skickats ut till amerikanska ambassader och konsulat, bland annat i Europa.

– Rubios order handlar om att begränsa invandringen. Han vill att diplomater ska sätta press på sina värdländer att skärpa sin invandringspolitik, skriver finländska Iltalehti som också rapporterar om saken.

"Försvara nationell suveränitet"

Förutom att aktivt lobba för en minskad invandring har diplomaterna beordrats att anmäla brott som begåtts av folk med invandringsbakgrund till USA:s utrikesdepartement.

Dessutom får diplomaterna i uppdrag att analysera hur värdländerna hanterar invandringsfrågan. 

– Till exempel bör de rapportera om politik som "onödigt gynnar invandrare på bekostnad av lokalbefolkningen", ska det stå i dokumenten som den amerikanska tidningen kommit över.

Två mål med åtgärderna uppges vara att “försvara nationell suveränitet” och “säkerställa lokalsamhällenas säkerhet”.

LÄS MER: Natochefen sätter ned foten – trotsar USA och Ryssland

Hård linje mot Europa

USA:s regering har sedan Donald Trump installerades i Vita huset intagit en hård linje mot Europa och skarpt uppmanat EU om att se över invandringspolitiken.

Exempelvis fick ett tal av vicepresident JD Vance på säkerhetskonferensen i München tidigare i år stor uppmärksamhet. Vance vände sig då direkt till Europa.

Hotet jag oroas mest över vad gäller Europa är inte Ryssland, Kina eller någon annan extern aktör. Det jag oroar mig för är hotet inifrån, att Europa backar från några av sina mest fundamentala värderingar, värderingar som man delar med USA, sade vicepresidenten i talet då.

LÄS MER: Ilska mot Mark Rutte: ”Vi har gjort allt – i 30 år”

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


27 nov 2025

Teliakunder måste signera avtal – är inte tillåtet

2025 11 27

Råd & Röns årliga skamlista är här.

Det är listan inget företag vill hamna på.

Varje år samlar konsumenttidningen Råd & Rön in klagomålen från svenska konsumenter och konstaterar vilka som är de mest kritiserade företagen.

I år finns flera fyra mobiloperatörer på listan: Telia, Tele2, Telenor och Tre som samlat på sig hundratals anmälningar från ilskna kunder.

Tvingas skriva på otillåtet avtal

När det gäller Telia handlar klagomålen om att kunder upplever sig lurade av abonnemang som lovar att vara fria från bindningstid – men som sedan inte är det.

Det har också inkommit anmälningar om ett pris i erbjudandet medan det var ett annat i orderbekräftelsen samt att telefonförsäljare lovat priser som inte motsvaras i verkligheten.

Dessutom har kunder behövt skriva på otillåtna avtal.

Telia bryter också mot de regler som finns kring skriftlighetskravet, till exempel har konsumenter blivit ombedda att signera avtal under pågående samtal, vilket inte är tillåtet, framhäver Råd & Rön.

Svarar: färre anmälningar

Telia har svarat på kritiken.

Mobiljättens presschef Roikja Rafii understryker i ett svar till Råd & Rön att “Telia är ett av Sveriges största företag och att företaget i förhållande till sin storlek har få anmälningar”. 

Enligt företaget har anmälningarna, som i skamlistan uppgått till 203 stycken, dessutom sjunkit de senaste åren.

– Hon säger att företaget arbetar med tät uppföljning, kontinuerlig utbildning och kundundersökningar för att säljsamtalen ska hålla god kvalitet och kunderna vara nöjda, skriver Råd & Rön.

LÄS MER: Här är ”sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder

Bad om ursäkt

Ett klagomål på Telia som fått medial uppmärksamhet den senaste dagarna var när pensionären Stig Nilsson i Sunne ville avsluta ett sportpaket men istället tecknades upp på två andra tjänster, som han inte var ute efter. Tjänsterna hade två års bindningstid och skulle kosta honom 15 000 kronor, rapporterar NWT.

Men Telia backade efter att Stigs barnbarn skällt ut företaget.

De bad om ursäkt, skyllde på säljaren och förklarade att det hade blivit ett missförstånd och att det absolut visst skulle gå att ta bort tjänsterna. Så lät det inte de tre första gångerna som vi ringde, säger barnbarnet Ebba Nilsson till NWT.

Förutom mobiljättarna finns även företaget Bättre hälsa, Bianca Ingrosso, CVneed, Hälsoutvärdering, Pernilla Wahlgren och Bilsvaret på Skamlistan.

Listan toppas dock av Termination Experts, som erbjuder sig att säga upp abonnemang och avtal på olika tjänster, med över tusen anmälningar.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen