JUST NU: Jätteaffär – på väg att köpa 375 stridsplan

2022 07 19

En gigantisk affär är på väg att bli verklighet då flygplanstillverkaren Lockheed Martin är redo att sälja 375 stycken stridsplan.

Köparen är ingen mindre än världens mäktigaste militärmakt – USA.

79 miljoner dollar styck

De 375 stridsplanen uppges vara av märket F-35 vilket är bland världens absolut mest eftertraktade stridsplan.

När F-35 kom ut på marknaden 2007 var priset 221 miljoner dollar per styck men sedan dess har priset fallit till 79 miljoner dollar och F-35-planen är inne på femte generationen.

Kan avgöras ikväll

Tre källor uppger till Reuters att USA:s försvarsdepartement är nära att överenskomma med Lockheed Martin om att köpa 375 plan under 3 års tid till ett sammanlagt värde av 30 miljarder USA-dollar.

– En handskakning i Washington på måndagskvällen amerikansk tid kan leda till att man enas om både pris och antal, uppger två källor för Reuters.

Tre varianter

F-35-planen kan köpas i tre olika varianter

– A-modellen som är tillgänglig för USA:s flygvapen US Air Force och för USA:s allierade, B-modellen som klarar korta startsträckor och vertikal landning samt C-modellen som klarar landningar på hangarfartyg, uppger Reuters.

Nasa är kund

Lockheed Martin är en amerikansk flygplanstillverkare som har sitt säte i Bethesda i Maryland på USA:s östkust. Företaget producerar även vapen och informationsteknologi och är noterat på USA-börsen.

Omkring 115 000 anställda jobbar på företaget som förutom USA:s försvarsdepartement även har Nasa och USA:s energidepartement som stora kunder.

Dessutom är USA:s allierade regeringar världen över nyckelkunder till Lockheed Martin.

Foto: US Air Force Public Domain, by Senior Airman Erica Webster

Text: Redaktionen


Nya regler när du går på restaurang – ska gälla i hela landet

2024 04 20

Ett nytt krav kommer att ställas på Sveriges restauranger.

Det meddelar landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).

Kullgren har gett Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram föreskrifter om att restauranger och storhushåll måste informera gäster om ursprungsland för kött.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, säger ministern.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.        

Så kan gäster informeras  

Livsmedelsverket ska redovisa sitt uppdrag 15 december.

De nya kraven ska gälla i hela landet och berör färskt, kylt, fryst och malet kött av nöt, svin, får, get och fjäderfä som används som ingrediens i måltider som serveras på restauranger och i storhushåll.

–  Detta är en angelägen fråga för såväl konsumenter som för svenska lantbrukare, framhåller regeringen i ett uttalande.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Nya regler för hämtmat

Sedan tidigare har nya krav för restaurangers hantering av hämtmat införts. 

De nya reglerna trädde i kraft den 1 januari. 

LÄS MER HÄR:

Nya regler för hämtmat – det här gäller

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen


Arla ger besked om de nya korkarna

2024 04 20

Arla tror sig ha en förklaring gällande kritiken mot de nya korkarna.

Under den senaste tiden har fastsittande korkar på mjölkkartonger varit hett omdebatterade.

Många har velat se en återgång till tidigare versioner, medan andra inte lägger någon större vikt vid förändringen.

Arla, som är en av aktörerna som genomfört förändringen på sina produkter, tror sig kunna ge ett besked om anledningen till kritiken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Geografiska skillnader

Vad gäller mjölken från Arla så tycks ilskan mot de fastsittande korkarna vara mer intensiv söder om Stockholm.

Presschef Max Wallenberg menar att det hela kan ha att göra med geografiska skillnader.

– Om du bor i Stockholm eller uppåt i landet så har du en kork som många tycker fungerar lite bättre, och bor du längre ner i landet så är det en kork som många tycker funkar lite sämre, säger han till SR.

Får fler klagomål

Arla får in fler klagomål från södra Sverige än från Stockholm och norrut.

– Det beror helt enkelt på var paketen produceras, vid vilket mejeri de görs. Den här korken som har fått mycket kritik, där behöver man trycka till så att det blir ett klick, annars fastnar korken och så får man mjölk överallt.

Därför infördes korkarna

De nya korkarna har införts i samband med att en ny EU-lag klubbas igenom.

– Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning och några av de främst förekommande plastprodukterna upphittade under strandstädningar, förklarar Arla.

– Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. 

– För att kunna möta de nya kraven, har vi på Arla redan startat arbetet med att anpassa mejerierna till den nya förpackningsdesignen.

Ska sitta fast

Den nya EU-lagen är klar och tydlig vad gäller återvinningen.

– Enligt EU:s direktiv ska plastlocket sitta fast på förpackningen under hela förpackningens livslängd. Det betyder att hela förpackningen sorteras som pappersförpackning.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen