Japan skickar upp stridsflyg – blixtagerar

2024 08 27

Ett kinesiskt militärflyg har brutit mot rådande förbud och tagit sig in i japanskt luftrum.

Det är första gången någonsin som en sådan kränkning bekräftas, rapporterar NHK.

Japans flygvapen har omedelbart svarat på den kinesiska provokationen.

Stridsflyg har skickats upp och jagat bort planet som alltså kommer från Kina, uppger den japanska nyhetsbyrån.

Analyserar kränkningen

Enligt japanska medier handlar det om ett spaningsplan av typen Y9 från den kinesiska militären som ligger bakom kränkningen.

Planet flög in i Japans luftrum utanför staden Goto i Nagasaki, en ögrupp i västra delarna av landet närmast den kinesiska gränsen.

– Försvarsdepartementet analyserar syftet med flygningen och fortsätter att övervaka situationen, framhåller NHK.

Varnat för att bli indragna i krig

Kränkningen har idag skett under en mycket orolig tidpunkt i den asiatiska regionen.

Så sent som i somras varnade just Japan för att ett nytt krig i världen kommer allt närmare som till och med skulle kunna eskalera till deras eget territorium.

Landet syftar på ökningen av Kinas militära övningar vid Taiwan som enligt Japan tycks syfta till att förbereda de kinesiska styrkorna för en möjlig invasion av ön.

– På grund av den ökade militära aktiviteten kan vi inte utesluta möjligheten till ökade spänningar, framhålls i den japanska bedömningen, rapporterade Reuters i juli.

50 000 amerikanska soldater

I Japan finns över 50 000 amerikanska soldater stationerade. USA har även hundratals militärflygplan och flera krigsfartyg som Washington skulle kunna sätta in för att försvara Taiwan.

På så sätt fruktar Japan att de själva kan bli indragna i en potentiell konflikt.

– Den 548-sidor långa bedömningen lyfter också fram Kinas planer på att fördubbla sin kärnvapenarsenal till mer än 1 000 stridsspetsar till 2030, uppgav nyhetsbyrån.

Vid Natos toppmöte samma månad pekade försvarsalliansen ut Kina som helt avgörande för Rysslands möjlighet att fortsätta kriget i Ukraina.

Kina reagerade starkt på anklagelserna och varnade försvarsalliansen för att provocera fram en reaktion.

– Deklarationen från Nato-toppmötet i Washington är full av kalla kriget-mentalitet och krigförande retorik, och Kina-relaterat innehåll är fullt av provokationer, lögner, hets och smutskastning, hävdade landets representanter i ett uttalande.

Arkivfoto: Courtney Witt, U.S. Air Force

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen