JUST NU: Iran slår till mot EU-land – pekas ut som pirater

2022 05 27

Terrorstämplade Revolutionsgardet i Iran har slagit till mot två grekiska fartyg i Persiska viken.

Islamiska revolutionsgardet i Iran, IRGC, har beslagtagit två oljetankfartyg från Grekland.

Händelsen bekräftas på militärorganisationens hemsida.

“På grund av kränkningar”

– IRGC:s flotta beslagtog idag (fredag) två grekiska oljetankers i Persiska viken på grund av kränkningar som begicks, meddelar Revolutionsgardet via en av sina vakter i ett officiellt uttalande på dess webbplats.

Beslagtog rysk olja

Vad exakt kränkningarna bestod av framgår inte i uttalandet. Uppgifter från Aten hävdar dock att fartygen var på väg att leverera iransk olja till Washington, enligt France 24 och nyhetsbyrån AFP.

Oljan ska innan dess ha beslagtagits av grekerna från ett ryskt tankfartyg.

Helikoptrar landade på fartygen

Enligt det grekiska utrikesministeriet landade iranska helikoptrar på de två grekiska fartygen. 

Från Grekland sida anklagas Iran för att utöva “sjöröveri”, skriver den franska tidningen.

Besättningens öde okänt

Det ena oljetankfartyget kallas för “Den försiktiga krigaren” och identifierades snabbt av det Aten-baserade företaget Polembros. Det framgår inte vad som har hänt med de nio greker som uppges ha befunnit sig ombord.

– Fartyget har beslagtagits av de iranska myndigheterna. Vi har ingen kommunikation med dem för närvarande, säger en taleskvinna för företaget till AFP.

Eskalerad konflikt

Revolutionsgardets övertagande av de grekiska fartygen tolkas som en eskalering av ett diplomatiskt bråk mellan de två länderna.

Bakgrunden är att Grekland beslagtog en oljetanker som seglade med rysk flagga och med iransk oljelast förra månaden.

Anklagar USA

Från den grekiska huvudstaden har man bekräftat att 115 000 ton olja var på väg till USA, erfar nyhetsbyrån. Oljan beslagtogs enligt Grekland som en del av de sanktioner som införts mot Ryssland efter invasionen av Ukraina.

Iran å sin sida anklagar USA för att begå “ett uppenbart brott mot havsrätten och relevanta internationella konventioner” och “krävde ett omedelbart upphävande av beslagtagandet av fartyget och dess last”. 

Nya sanktioner

USA satte på nytt in nya sanktioner mot Iran efter att landets förre president, Donald Trump, dragit sig ur ett kärnkraftsavtal mellan Iran och världens stormakter 2018. Bland annat är oljeexporten, som innebär en stor inkomstkälla för Iran, ett mål i sanktionerna.

Islamiska revolutionsgardet är även terrorstämplat av USA. Bakgrunden är att landet anser att Iran utnyttjar organisationen både för att begå och finansiera terrorbrott i andra länder.

Foto: S. Drakhshani

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen