Internet kan sluta fungera idag – i Sverige och övriga världen

2024 10 10

Internet och andra kommunikationer riskerar att tillfälligt sluta fungera idag och imorgon.

Förvarningen gäller en stor del av hela jordklotet och kommer från den amerikanska myndigheten National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA).

Näst kraftigaste: kan störa satelliterna

Anledning är att en kraftig solstorm, en så kallad geomagnetisk storm, är på väg mot jorden och väntas slå till på torsdagen och fredagen.

NOAA har klassat stormen som en fyra (G4) på den femgradiga skalan vilket, förutom chans för präktiga norrsken, innebär att satellitsystem riskerar att påverkas.

– Skadliga effekter på en del av vår kritiska teknikinfrastruktur är möjlig, framhåller myndigheten på sociala medier.

Forskare: internet kan slås ut i hela världen

I samband med solstormen sker så kallade koronamassutkastningar från solen. Det ger upphov till störningar i jordens magnetfält.

– Detta kan skada elförsörjningen. Soleruptionerna kan skapa problem för radiokommunikation och GPS-systemet, förklarar svenska myndigheter på Krisinformation.se.

NOAA klassar dagens och morgondagens solstorm som “svår”.

– Geomagnetiska stormar kan påverka infrastruktur i omloppsbana nära jorden och på jordens yta, understryker myndigheten enligt CNN.

När tre stormar av lägre kaliber slogs samman i december förra året varnade forskare för att internet skulle kunna slås ut över hela världen.

25 procent chans för G5

I Sverige hade vi en solstorm på G4-nivå i maj 2024. Flera rapporter kom då in om mindre elektriska störningar under den mest aktiva kvällen.

– Den här nya stormen har 25 procent chans att bli en G5, säger Shawn Dahl från Space Weather Prediction Center vid NOAA enligt CNN.

G5 är högst på varningsskalan för geomagnetiska stormar.

Den typen av solstormar är dock mycket sällsynta. Senast en G5-storm drabbade jorden var 2003, vilket resulterade i strömavbrott i södra och mellersta Sverige och skadade krafttransformatorer i Sydafrika.

Ovanligt kraftiga norrsken

En trevligare effekt är dock att solaktiviteten även ger möjlighet till ovanligt skarpa norrsken – och ovanligt långt söderut.

Det har fått norrskensentusiaster även i Sverige att få upp stora förhoppningar om en repris på kvällen i maj, då natthimlen lyste upp av en sällsynt mäktig aurora.

Om det kan bli en norrskenseffekt är dock fortfarande för tidigt att säga. Troligen får man vänta till ikväll med svaret.

– Det är en prognos. Det är osäkert och verkligheten vet vi först när mätdata träffar satelliterna närmare jorden. Men – man skojar inte bort att amerikanska rymdvädertjänsten varnar för den näst starkaste kategorin av geomagnetiska stormar (G4), skriver kontot Norrsken, Sveriges största norrskenscommunity, i ett inlägg på Facebook.


Norrsken i Skåne i augusti 2024.

Foto: ActionVance resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen