Inte aktuell som ny S-ledare

2021 09 29

Ett av de 4-5 hetaste namnen att ta över som ny partiledare för S meddelar nu att han inte är aktuell för posten.

– Du har pekats ut som en möjlig partiledare för Socialdemokraterna. Är det aktuellt, frågar SVT Ardalan Shekarabi.

– Nej det är inte det. Jag är väldigt nöjd och stolt över att ha det här uppdraget. Jag ser inget roligare uppdrag än att slåss för högre pensioner och bättre sjukförsäkring.

Även nej till annan post

Shekarabi klargör vid ytterligare en fråga att han överhuvudtaget inte är tillgänglig för uppdraget och han framhåller även att han inte heller är aktuell för att ta över den lediga posten som nu partisekreterare. Den tjänsten blir ledig i och med att Lena Rådström Baastad nu lämnar partiledningen inom kort.

ANALYS

Shekarabis besked innebär att den potentiella S-kandidat som sannolikt har mest kunskap om SD:s framväxt inte längre är aktuell för någon av de två lediga topposterna i S.

Ardalan Shekarabi var en av de allra första som svarade ja på att möta Jimmie Åkesson i öppna debatter för allmänheten på flera platser runt om i Sverige. Han är en street smart politiker, kunnig i sociala medier och med ett nytt tänk som vore värdefullt för partiet.

En risk för S

Det faktum att partiledarvalet för S inte har blivit en fråga om vilken inriktning partiet ska ta efter årtionden av tapp i opinionen utan istället blivit en fråga om vem som per omgående kan ta över som statsminister utgör en uppenbar risk för partiet,

Bortglömd fråga

Partiledarvalet hade sett helt annorlunda ut om det skett efter en valförlust efter valet 2022 istället för nu ett år före valet. Efter valet hade man troligen frågat sig vad partiet gjort för fel – varför man tappat så kraftigt – de senaste 10-20 åren och hur man ska ta tillbaka gamla väljare. Nu tycks den frågan var bortglömd.

Foto: Ardalan Shekarabi, FB

[yop_poll id="577"]

JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


16 september 2025

Volvo återkallar bilmodeller – stor skaderisk

2025 09 16

Flera Volvobilar kallas tillbaka på grund av ett problem.

Volvo har upptäckt att en komponent i säkerhetsbältets uppdragningsmekanism kan vara felaktigt monterad.

Detta innebär att föraren eller passageraren inte hålls ordentligt på plats vid en krock, vilket ökar risken för skador, rapporterar ViBilägare.

Åtgärdas kostnadsfritt
Alla berörda bilar kommer att åtgärdas utan kostnad på verkstad.

Volvo uppger att bilägare kommer kontaktas direkt för att boka tid.

Totalt berörs 3 446 bilar globalt, varav 302 finns i Sverige.

– Knappt hälften av dessa har redan levererats till kund, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Car Sverige, till ViBilägare.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo

Modeller som berörs

I Sverige finns det över 1,3 miljoner registrerade Volvobilar. Det gör Volvo till det mest populära bilmärket bland svenskar,

Det motsvarar ungefär 21 % av alla personbilar i trafik i Sverige, vilket innebär att var femte bil på svenska vägar är en Volvo, enligt siffror från Zmarta.

De modeller som kan vara drabbade av felet är XC40, EX40, EC40, V60, V60 Cross Country, XC60, S90L, V90, V90 Cross Country och XC90 från modellår 2026.

Andra liknande fall

Det är inte första gången Volvo har återkallat bilar i år.

Under våren återkallade Volvo Cars 73 000 laddhybrider globalt, varav cirka 8 000 i Sverige, efter att man upptäckt en risk att batterierna kan kortsluta och börja brinna.

De drabbade modellerna då var S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 från årsmodellerna 2020 till 2022.

– Vi kommer att kontakta alla kunder med potentiellt berörda bilar och be dem boka tid hos sin återförsäljare utan dröjsmål för att få sina bilar besiktigade och uppdaterade på lämpligt sätt, sade Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars, till Börskollen.

Felet upptäcktes efter att en Volvoägare larmat om en så kallad termisk rusning, vilket ledde till en omfattande utredning som nu har avslutats.

För att minimera riskerna uppmanades ägare då att inte ladda sina fordon förrän bilen har kontrollerats.

LÄS MER:  Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

Foto: I Kazlouskij

Text: Redaktionen