JUST NU: Inga utlovade tusenlappar till svenska bilägare

2022 06 17

Riksdagen går emot regeringens förslag om att kompensera bilägare för skenande bränslepriser.

Prischocken på bensin och diesel har drabbat många svenska bilägare under vintern och våren 2022. 

Därför lovade finansminister Mikael Damberg (S) i mars kompensation till landets bilister – 1 000 kronor till alla bilägare oavsett bil och körsträcka. De som bor på landet skulle få 1 500 kronor.

Ett kalas på totalt 4,2 miljarder som efter ett nytt besked nu kastas i papperskorgen.

“Ett hån”

Anledningen är att regeringens förslag saknar stöd i riksdagen från sex partier, rapporterar Sveriges Radio. Alla partier utom Centerpartiet – som ännu inte gett besked – sätter stopp för insatsen.

– Det är riktigt dålig ekonomisk politik och oseriöst att just vid valet betala ut en tusenlapp. Dessutom är det ett hån mot alla som varje dag är beroende av sin bil, för det räcker till knappt en tank, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson enligt SR, som istället förespråkar sänkt skatt och förändrad reduktionsplikt.

Sågas av SD

Även Sverigedemokraterna sågar regeringens förslag att kompensera bilägare för höga drivmedelspriser. 

– Det är ett kontantbidrag och har inget att göra med kostnaden för användandet av bilen. En person som kör en mil om året får samma ersättning som en person som kör 10 000 mil, framhåller partiets ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt enligt Expressen.

Finansministern i chock: "Obegripligt"

Huvudpersonen Mikael Damberg är däremot chockad över kritiken från oppositionspartierna.

– Man tappar hakan. Det här är bränslesveket drabbar alla som pressas av de höga priserna. Är verkligen SD:s, och resten av oppositionens, besked till svenska folket att det inte blir några pengar för de höga bränslepriserna? Det är helt obegripligt, framhäver finansministern enligt tidningen.

“Väljer Ulf framför folket”

Mikael Damberg tillägger:

– Vårt förslag är redo att klubbas av riksdagen och landa i plånböckerna efter sommaren. Men nu hotas det av att SD, som vanligt, väljer att hålla Ulf Kristersson på gott humör framför att stötta vanligt folk.

Ökning efter oljeembargo

Från och med 1 maj sänktes energiskatten på bensin och diesel med 50 öre, vilket skulle ge ett sänkt literpris med uppemot 1,80 kronor. 

En stor del av den sänkningen har ätits upp de senaste veckorna, inte minst efter EU:s besked att stoppa import av rysk olja.

Ska stoppa Putin

Den ökade kostnaden för drivmedel är en smäll svenska folket får ta för att minska den ryska diktatorn Vladimir Putins möjligheter att finansiera sin krigsmaskin i Ukraina, enligt statsminister Magdalena Andersson (S).

– Det här är väldigt viktigt för att minska Putins möjligheter att föra sitt brutala och olagliga krig i Ukraina. Alla ser behovet av att vidta ytterligare åtgärder för att få honom att inse att han ska sluta, sade hon på en pressträff för en dryg vecka sedan.

Foto: Regeringskansliet resp S. Yamkasikorn

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen