Ilska mot kundtjänster – Konsumentverket kräver rätt att agera
2025 05 13
Ett stort antal kunder rasar mot företags kundtjänster, och nu kräver Konsumentverket rätt att agera och straffa företagen.
Det finns ett stort missnöje bland många kunder och konsumenter i Sverige.
Ilskan riktar sig mot företags kundtjänster.
Enligt Konsumentverket upplever många kunder stora problem i form av långa väntetider, svårigheter att hitta rätt kontaktuppgifter, med mera.
Konsumentverket tar upp problemen i en rapport till regeringen och kräver att få möjlighet att agera.
Vill få rätt att agera
Konsumentverket vill få betydligt bättre möjligheter att vidta åtgärder mot företag som har en bristfällig kundtjänst, rapporterar DN.
De vill bland annat få möjlighet att öppna tillsynsärenden mot företag som slarvar med att svara, och vill helst också ha rätt att utfärda vite mot dessa.
– Då får vi en bättre möjlighet att faktiskt komma till rätta med de här problemen som vi ser att konsumenter klagar på, säger Konsumentverkets rättssakkunniga Maja Lindstrand till tidningen.
Konsumentverket vill ha samma möjlighet att agera när det gäller bristande kundtjänst, som man har inom många andra områden.
”Upplever stora problem”
Man understryker vikten av att företag har en fungerande kundtjänst. Det är en fråga om konsumenters rättigheter.
– Möjligheten för konsumenter att ta kontakt med företag om ett problem uppstår med en vara eller tjänst är grundläggande. Konsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst, uppger Konsumentverket på sin hemsida.
Konsumentverket gjorde en sådan kartläggning 2023, och fick sedan i uppdrag av regeringen att skriva en rapport, som nyligen har blivit klar.
Enligt kartläggningen upplever konsumenter problem med kundtjänsten bland annat i form av lång svarstid, att man inte får svar i sak, att utlovade åtgärder inte genomförs, att företaget kräver vissa kontaktsätt och att till exempel telefonnummer eller e-postadress saknas.
I många fall saknas också möjlighet för konsumenten att spara bevis för att kontakten med kundtjänsten verkligen har ägt rum, till exempel när den sker i en chatt, uppger Konsumentverket i kartläggningen.
Nu kräver Konsumentverket alltså hårdare regler och större möjligheter för verket att agera och eventuellt bestraffa företag som inte erbjuder en kundtjänst som lever upp till kraven.
Foto: Icons8 Team
Text: Redaktionen