Ikea kritiseras för märklig skylt

2023 06 08

Har Ikea blivit Ica?

Det undrar många invånare i Sveriges näst största stad Göteborg.

En skylt på stadens spårvagnar har skapat stor förvirring, rapporterar GP.

Världens modernaste Ikea

Skylten i fråga syftar till att marknadsföra Ikeas nya varuhus i Kållered.

Bygget av det 379:e Ikea-varuhuset i världen inleddes redan 2014.

Det blev ett stort projekt.

Större än väntat.

Invigningen av varuhuset försenades till 2023 och nu gäller det för Ikea att locka kunder till det nya ”skrytbygget”.

Därför har Ikea inlett en massiv marknadsföringskampanj för att lyckas med just detta.

Bland annat har skyltar på persiska satts upp på stadens spårvagnar.

I texten välkomnas göteborgare till den nya Ikea-butiken.

Det finns bara ett problem.

Nya ”Ikea” i Kållered har blivit nya ”Ica” i Kållered.

– Nya Ica Kållered. Äntligen öppet, står det på skylten, enligt GP.

”Google translate”

Ikea stöter nu på kritik från göteborgare som läst texten.

En av dem är Sina Haghighi.

Hon anklagar Ikea för att ha agerat nonchalant.

– Det känns inte som om Ikea pratat med någon som faktiskt kan persiska utan bara använt Google translate, säger Sina Haghighi till GP.

Vidare berättar hon att Ikea stavas annorlunda i arabiska länder, och eftersom det arabiska alfabetet är detsamma som det persiska så borde stavningen även vara densamma.

Bemöter kritiken

Ikea har svarat på kritiken.

Möbeljätten anser inte att texten är felstavad.

- Jag har pratat med vår persiska översättare som försäkrar att det går att stava Ikea på sättet vi gjort, säger Mattias Hennius som pressansvarig på Ikea till GP.

Ikea i Kållered

Nya Ikea, eller ”Ica”, i Kållered har en rad funktioner som skiljer varuhuset från andra Ikea-butiker i Sverige.

– Det nya varuhuset skiljer sig från övriga svenska Ikea-varuhus, uppger Ikea.

– Förutom att det är större är planlösningen mer lik ett shoppingcenter med flera butiker i butiken.

Restaurang och solceller

Andra nymodigheter i världens nyaste och världens modernaste Ikea är bland annat följande:

- Unik planlösning med mycket öppnare ytor

- Större restauranglösning

- Nytt kafé

- Enorm solcellsanläggning

- Inspirationskälla för mat och möten

- Producerar mer el än varuhuset förbrukar

- Större bistro

Effektivare betalningsmetod

Kunder som handlar på Ikea i Kållered erbjuds även en helt ny betalningslösning.

– För att slippa köa kommer kunder kunna betala i en app, via en medarbetare eller via checkout-diskar i varuhuset, förklarar Ikea på sin webbsida

Efter att man app-betalat så erhåller man ett digitalt kvitto och kan sedan lämna butiken genom snabba expressutgångar.  

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen