Ikea kritiseras för märklig skylt

2023 06 08

Har Ikea blivit Ica?

Det undrar många invånare i Sveriges näst största stad Göteborg.

En skylt på stadens spårvagnar har skapat stor förvirring, rapporterar GP.

Världens modernaste Ikea

Skylten i fråga syftar till att marknadsföra Ikeas nya varuhus i Kållered.

Bygget av det 379:e Ikea-varuhuset i världen inleddes redan 2014.

Det blev ett stort projekt.

Större än väntat.

Invigningen av varuhuset försenades till 2023 och nu gäller det för Ikea att locka kunder till det nya ”skrytbygget”.

Därför har Ikea inlett en massiv marknadsföringskampanj för att lyckas med just detta.

Bland annat har skyltar på persiska satts upp på stadens spårvagnar.

I texten välkomnas göteborgare till den nya Ikea-butiken.

Det finns bara ett problem.

Nya ”Ikea” i Kållered har blivit nya ”Ica” i Kållered.

– Nya Ica Kållered. Äntligen öppet, står det på skylten, enligt GP.

”Google translate”

Ikea stöter nu på kritik från göteborgare som läst texten.

En av dem är Sina Haghighi.

Hon anklagar Ikea för att ha agerat nonchalant.

– Det känns inte som om Ikea pratat med någon som faktiskt kan persiska utan bara använt Google translate, säger Sina Haghighi till GP.

Vidare berättar hon att Ikea stavas annorlunda i arabiska länder, och eftersom det arabiska alfabetet är detsamma som det persiska så borde stavningen även vara densamma.

Bemöter kritiken

Ikea har svarat på kritiken.

Möbeljätten anser inte att texten är felstavad.

- Jag har pratat med vår persiska översättare som försäkrar att det går att stava Ikea på sättet vi gjort, säger Mattias Hennius som pressansvarig på Ikea till GP.

Ikea i Kållered

Nya Ikea, eller ”Ica”, i Kållered har en rad funktioner som skiljer varuhuset från andra Ikea-butiker i Sverige.

– Det nya varuhuset skiljer sig från övriga svenska Ikea-varuhus, uppger Ikea.

– Förutom att det är större är planlösningen mer lik ett shoppingcenter med flera butiker i butiken.

Restaurang och solceller

Andra nymodigheter i världens nyaste och världens modernaste Ikea är bland annat följande:

- Unik planlösning med mycket öppnare ytor

- Större restauranglösning

- Nytt kafé

- Enorm solcellsanläggning

- Inspirationskälla för mat och möten

- Producerar mer el än varuhuset förbrukar

- Större bistro

Effektivare betalningsmetod

Kunder som handlar på Ikea i Kållered erbjuds även en helt ny betalningslösning.

– För att slippa köa kommer kunder kunna betala i en app, via en medarbetare eller via checkout-diskar i varuhuset, förklarar Ikea på sin webbsida

Efter att man app-betalat så erhåller man ett digitalt kvitto och kan sedan lämna butiken genom snabba expressutgångar.  

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


JUST NU: Kristersson ger plötsligt besked – om euro i Sverige

2025 10 16

Ulf Kristersson ger ett oväntat besked om införande av euro i Sverige.

2003 hölls en folkomröstning om införande av euron i Sverige.

55,91 procent av svenska folket röstade nej till att införa den nya valutan.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vill nu ta upp frågan igen.

Plötsligt besked om euron

Ulf Kristersson öppnar för att utreda ett införande av euron i Sverige, rapporterar SvD.

Statsministern vill ta upp eurodebatten igen, enligt tidningen.

Moderaternas arbetsstämma ska också fatta ett beslut om hur en ny utredning om införandet av euron ska se ut.

– Vi har aldrig bytt ståndpunkt. Vi är i grunden för ett svenskt euro-medlemskap, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Han understryker emellertid att han och partiet respekterar folkomröstningens resultat.

Samtidigt menar man att mycket har förändrats i Europa sedan 2003.

LÄS OCKSÅ: Stupar efter 35 år - tung konkurs i byggbranschen

Vill få igång debatten

Ulf Kristersson vill inte i direkt mening prata om ett införande av euron.

Statsministern har heller inga planer på en ny folkomröstning.

Han framhåller dock att han vill få igång debatten igen, och utesluter inte att frågan kan utredas under nästa mandatperiod.

– Jag har inga planer på någon ny folkomröstning, men det vore konstigt om inte just den fråga som diskuteras i hela övriga Europa diskuteras också i Sverige, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Förutspådde euro redan i år

Frågan om euron har börjat dyka upp igen i den svenska debatten.

I våras gick Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare PM Nilsson ut med en oväntad spådom om euron.

Nilsson hävdade att euron kan införas i Sverige – redan i år, 2025.

Skälet var att han såg framför sig att USA skulle sätta Sverige under hård press med Trumps tullpolitik. Då skulle Sverige ställas inför ett val, menade Nilsson.

– Antingen vika sig helt platt eller att blixtsnabbt knyta sig till euroområdet, sade PM Nilsson till Expressen.

Den spådomen ser inte ut att slå in, men klart är att frågan om att införa euron i Sverige åter har börjat smyga sig in i den svenska debatten igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp I Boran

Text: Redaktionen


16okt2025

Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar

2025 10 16

Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.

I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.

SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.

Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.

Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.

Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.

Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.

En abonnemangstyp ökar kraftigt 

Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.

Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.

Över hälften

I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.

Det är en kraftig ökning.

Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.

Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige

Sport upplevs som dyrt

Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.

Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.

25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

- Daglig tittartid: 95 minuter

- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)

- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.

Källa: Streamingbarometern

Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen