Krisbesked från Ikea – stort säkerhetsproblem

2023 12 21

Den svenska möbeljätten Ikea fruktar för sin säkerhet.

Ikea är ett av flera företag som tvingas vidta stora åtgärder för att inte beskjutas av raketer och drönare.

Det gäller jätteföretagets fraktfartyg som transporterar varor genom ett av världens absolut mest kritiska vatten just nu: sundet Bab al-Mandab på väg mot Suezkanalen, rapporterar BBC.

Iran-stödda Huthirebellerna från Jemen har intensifierats sina attacker sedan kriget mellan Israel och Hamas eskalerade i oktober och utlandsägda fartyg som transporterar varor genom det aktuella sundet har angripits av den shiaislamiska rörelsen.

 Det tvingar vissa företag att omdirigera last för att undvika attackerna, uppger den brittiska tv-kanalen.

Riskerar tomma hyllor

Ikea letar nu febrilt efter andra alternativ för att kunna leverera de produkter som i slutändan ska landa hos kunderna

– Situationen i Suezkanalen kommer att resultera i förseningar och kan orsaka tillgänglighetsbegränsnignar för vissa Ikeaprodukter, säger en talesperson för företaget enligt BBC.

Omständigheterna riskerar att orsaka minst tio dagars förseningar, vilket kan få följdeffekten att hyllor i flera varuhus gapar tomma i februari – även i Sverige

– Som läget ser ut just nu så kommer situationen i Suezkanalen leda till förseningar och den kan påverka tillgängligheten på vissa IKEA-produkter framåt, bekräftar Oscar Ljunggren, pressansvarig på Ikea för Dagens Nyheter.

Han tillägger att säkerheten för de som jobbar inom Ikea är högsta prioritet.

Priser skjuter i höjden

Förutom produktförseningar väntas och priserna skjuta i höjden på grund av ökade fraktkostnader till Europa.

Varje resa mellan Asien och norra Europa kostar uppemot en miljon dollar extra, enligt fraktanalytikern Xeneta.

– Detta är en kostnad som i slutändan kommer att överföras till konsumenter som köper varorna, säger Xenetas chefsanalytiker Peter Sand till Reuters.

USA inleder operation

Andra företag, som exempelvis Electrolux, gör samma sak som Ikea och söker nu efter åtgärder som gör att fartygen inte behöver ta sig genom det farliga området.

Man identifierar också särskilt tidskänsliga leveranser för alternativa rutter, framhäver företaget.

Attackerna i Röda havet har fått USA att inleda en sjöoperation för att skydda fartyg som seglar genom vattnet. 

Bland annat har Norge, Storbritannien, Kanada och Frankrike anslutit sig.

För en dryg vecka sedan attackerades ett norskt handelsfartyg av en robot, sannolikt av jemenitiska huthirebeller.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen