JUST NU: ICA:s fiasko – pausar nya satsningen efter fyra månader
2025 02 24
Matjätten Ica meddelar att man lägger sin nya e-handelssatsning på is redan efter drygt fyra månader.
I november förra året lanserade Ica en ny djurbutik då man invigde Gaston i Stenhagen.
Några veckor innan dess, den 24 oktober, valde man också att lansera en rikstäckande e-handel för husdjursprodukter.
Den digitala satsningen verkar dock inte alls ha gett de resultat som Ica hade hoppats på.
Nu meddelar koncernen nämligen att e-handelsdelen av satsningen sätts på paus – under obestämd tid.
Därför stänger Ica ner satsningen
Anledningen? Enligt Ica och Gaston själva beror det på att man framöver kommer att satsa på att förbättra sina fysiska butiker i första hand.
– Just nu är vårt fokus att bygga och optimera butikerna. Redan nu har vi sett förbättringsområden, exempelvis kassautcheckningen i Uppsala, där vi vill skapa en smidigare lösning, säger Gaston-chefen Johan Berg till Upsala Nya Tidning.
Planerar fler butiker
Ica har planerat öppna fler Gaston-butiker framöver, då man menar att intresset för kedjan är stort.
Det står emellertid ännu inte klart var eller hur många butiker som planeras, och inte heller när dessa isåfall öppnar.
Läs mer: Oväntat besked för ICA – inte hänt på 14 år
Ses inte som farliga konkurrenter
I samband med lanseringen av Gaston förra året valde de svenska marknadsledarna inom husdjursprodukter, Zoo.se och Arken Zoo, att uttala sig om sin nya konkurrent.
Zoo.se meddelade då att man inte ännu ser Ica och dess Gaston som en farlig konkurrent, medan Arken Zoo uttryckte en viss oro inför sin framtid på marknaden.
– Att vi tappar marknadsandelar framöver är absolut en risk, sade Daniel Pettersson, Sverigechef på Arken Zoo.
Läs vidare: ICA slår larm – prissmäll kan vänta svenska kunder
Foto: J. Wennington resp News Oresund