ICA vänder sig till kunderna – utlovar stor förändring

2024 04 25

Årets första kvartal blev en framgångssaga för Ica-koncernen.

Hela koncernens nettomsättning ökade med 7,4 procent till 37,1 miljarder kronor jämfört med 34,6 miljarder kronor under samma period i fjol. Rörelseresultatet ökade från 1 293 miljoner kronor till 1 490 miljoner kronor.

– Kvartalet präglades av en stark kundtillströmning vilket innebär ökade marknadsandelar för ICA Sverige. Kunderna handlar också fler varor vid varje köptillfälle vilket sammantaget starkt bidrar till ett förbättrat resultatet för ICA Sverige, framhåller Ica Gruppen i ett uttalande.

Butikjättens vd Nina Jönsson bekräftar styrkebeskedet.

– Året har börjat bra med väsentligt lägre matprisinflation och en matprissatsning som nu rullas ut i butik. Det är glädjande att se att kunderna återvänder till ICA samtidigt som antalet varor i korgarna ökar igen – och det syns givetvis i ett starkare resultat, till stor del drivet av just högre volymer, säger hon.

Går ut med löfte till kunderna

Efter den kraftiga ökningen går Ica ut med ett löfte till kunderna.

Löftet kommer direkt från vd Nina Jönsson. Hon utlovar sänkta priser i Icas butiker.

Arbetet med att sänka priserna kommer att inledas med omedelbar verkan, betonar vd:n.

– Pris är fortfarande viktigt för våra kunder och därför är det mer aktuellt än någonsin att vi investerar i långsiktigt bättre priser. Flera ICA-butiker, framför allt de större, och Rimi-butikerna påbörjade redan under förra året investeringar i sänkta priser och i mars började utrullningen av den tidigare annonserade prissatsningen i Sverige, säger Jönsson och tillägger:

– Den kommer att ske successivt och ska ge varaktigt lägre prisnivåer – och en bättre prisupplevelse – på viktiga vardagsvaror. Vi har redan nu ett starkt momentum med ökad kundtillströmning och det finns indikationer på att ICA-butikerna nu går starkast på marknaden. En bra start att bygga vidare på.

Miljardsatsning

Ica har tidigare aviserat att man investerar miljard kronor i att sänka ordinariepriser och bibehålla priser som redan anses hålla låg nivå.

Prissänkningarna kommer ske löpande under året men satte igång från och med mars månad.

Foto: ICA Gruppen Jessica Gow

Text: Redaktionen


5 dec 2025

Ryssland varnar Danmark: “Har blivit det det första landet”

2025 12 05

Ryssland går till rasande attack mot Danmark.

En ukrainsk vapenfabrik ska byggas på dansk mark.

I fabriken ska företaget Fire Point, som bland annat tillverka krigsdrönare och robotar i Ukraina, verka och framställa bränsle till vapnen.

Det får nu Kreml att gå i taket.

– Danmark har blivit det första landet att stödja terroristregimen i Kyiv och har avsatt territorium för produktion av vapendelar. Det bidrar därmed till militära operationer mot fredliga städer i vårt land, säger Maria Zakharova, talesperson det ryska utrikesministeriet, enligt TV2 och tillägger:

– Detta äventyr bekräftar Köpenhamns fientliga, militaristiska kurs, och tillsammans med andra länder som är aggressivt allierade gentemot Ryssland omintetgör det försöken att lösa Ukrainakrisen politiskt och diplomatiskt.

"Strategiskt viktigt"

Det var i september som det danska beskedet om fabriken, som kommer att ligga nära Skrydstrup på Sønderjylland, gavs till känna.

I måndagst togs det första spadtaget.

– Med det första spadtaget säkras en strategiskt viktig produktionsanläggning till förmån för både Ukraina och Danmark, säger den danska försvarsministern Troels Lund Poulsen i ett uttalande.

Hans föregångare Morten Bodskov har beskrivit fabriken som ett bidrag till kampen för Ukrainas frihet.

LÄS MER: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked

Ambassadören: en del av kriget

Satsningen har dock väckt starka reaktioner i Ryssland.

När den danska regeringen tidigare i höstas gick ut med beskedet hävdade Vladimir Barbin, Rysslands ambassadör i Danmark och som återkommande spridit hätska budskap mot danskarna, att Danmark riskerar att uppfattas som en del av Ukrainakriget.

– Den ukrainska sidan har mycket öppet sagt att dessa missiler är avsedda att utföra attacker djupt inne i Ryssland. Köpenhamn vet detta, framhöll Barbin på Facebook vid tillfället.

LÄS MER: Kreml rasar över nordiskt beslut – ”tvingar oss agera”

Foto: Arctic Council Secretariat, Linnea Nordström 

Text: Redaktionen


4 dec 2025

Godaste pepparkakorna är korade – matjättens absolut sämst

2025 12 04

Få saker bidrar till julstämning såsom klassiska pepparkakor.

Oavsett om du väljer att baka dem själv eller tar den bekväma vägen och köper kakorna färdiga i butik är det för många ett obligatoriskt inslag i december.

Väljer du det senare alternativet kan det dock bli både bra och dåligt.

Faktum är att det nästan är astronomiska skillnader i smak och upplevelse när det gäller de olika pepparkakssorterna, enligt testpanelen vid Bäst i test som nu korat landets bästa respektive sämsta pepparkakor.

Enda med toppbetyg

Högst upp på listan, den enda med betyget 5 av 5, hittas pepparkakorna från Swedish Fika. Även tidigare har märket legat i topp och 2025 är inget undantag.

– Med en smak som känns härligt klassisk är dessa knapriga kakor helt enkelt svåra att slå. Trots att det kan vara svårt att sticka ut med en pepparkaka i Sverige, står Swedish Fika ut i mängden. Till skillnad från många andra sorter, där kryddorna knappt gör sig till känna, levererar Swedish Fika ett tydlig smakbild, skriver Bäst i test i sitt omdöme.

Coops sågas längs med fotknölarna

Anmärkningsvärt är att budgetvalet Ica Basic kvalar in på andraplatsen. Pepparkakorna från Ica beskrivs som knapriga, lagom kryddiga och knäckiga.

– Det är lätt att avfärda matkedjornas budgetmärken som halvdana – men då kommer du att gå miste om en del härligheter. Ica Basic Pepparkakor är inte bara precis vad plånboken behöver i inflationstider, det är dessutom julefröjd på burk, framhåller panelen.

Samma sak kan dock inte sägas om Coops motsvarighet.

Matjättens pepparkakor beskrivs som så hårda att tänderna kan trilla ur. Smaken kallas “fattig” och pepparkakorna upplevs som gamla OCH dammiga.

– Trots att de är så hårda att de knappt går att bita igenom, lyckas de ändå med konststycket att bli sega ett par dagar efter att burken öppnats utan att förlora det stenhårda tuggmotståndet, skriver Bäst i test.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

Hela listan

Testet i sin helhet finns på Bäst i tests hemsida.

Nedan ser du listan över hur de 13 pepparkakorna placerade sig.

  1. Swedish Fika Pepparkakor (5 av 5)
  2. Ica Basic Pepparkakor (4,5 av 5)
  3. Annas Moomin Blåbär & Vanilj (4,5 av 5)
  4. Annas pepparkakor (4,5 av 5)
  5. Ica Pepparkakor (4 av 5)
  6. Kung Oscar Pepparkakor (4 av 5)
  7. Kronans Cederpepparkakor (4 av 5)
  8. Sondey Pepparkakor, Lidl (3 av 5)
  9. Nyåkers Pepparkakshjärtan (2 av 5)
  10. Ica välkryddade pepparkakor (1,5 av 5)
  11. Semper Glutenfria Pepparkakor (0,5 av 5)
  12. Gille Små hjärtan pepparkakor (0,5 av 5)
  13. Coop Pepparkakor (0,5 av 5)

Källa: Bäst i test

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: MarcusOscarsson.se

Text. Redaktionen