Ica stoppar populärt recept på julgodis

2024 12 15

Ica tvingas stoppa ett populärt recept på julgodis.

När julen närmar sig är det många som letar efter recept på god julmat och julgodis.

Det hittar man bland annat på Icas hemsida.

Men nu har tvingats stoppa ett populärt recept och uppdatera det – på grund av ett allvarligt fel.

Det meddelar företaget på sin hemsida.

Därför stoppas det

Det handlar om Icas recept på det populära julgodiset Rocky road utan nötter.

Det är en riktig julklassiker som bland annat innehåller choklad, mini-marshmallows och mjuka kolor.

Icas recept skulle inte innehålla några nötter. Men nu har man upptakt ett fel.

– En produkt som innehåller hasselnötter har tidigare stått med som ingrediens i vårt recept Rocky road utan nötter, meddelar Ica.

– Kontrollera noga innehållsförteckningen till ingredienserna du använt om du har gjort julgodiset, uppmanar man nu sina kunder.

”Har brustit i våra rutiner”

Trots att produkten skulle vara fri från nötter, har det alltså visat sig att en produkt som innehåller nötter har stått med som ingrediens i receptet.

Det kan få allvarliga konsekvenser för personer som inte tål nötter.

Ica säger att man beklagar misstaget.

– På Ica strävar vi efter en hög kvalitet på våra recept och informationen gällande dessa. Denna gång har vi brustit i våra rutiner, vilket vi verkligen beklagar, kommenterar företaget på sin hemsida.

Felet har nu åtgärdats, men man manar ändå sina kunder till försiktighet.

– Receptet är nu uppdaterat men vi ber er vara uppmärksamma på att vissa av Werther’s produkter innehåller nötter eller spår av nötter och att alltid kontrollera innehållsförteckningen på förpackningen, uppmanar Ica.

Kommer från Australien

Den uppdaterade versionen av Icas recept på Rocky road utan nötter finns nu på livsmedelsjättens hemsida.

– Gör en variant av julens godaste godis; rocky road med popcorn, mini marshmallows och mjuka kolor. Enkelt och gott, precis som julgodis ska vara, heter det i Icas beskrivning av receptet.

Rocky road kommer ursprungligen från Australien. Det serveras ofta i bitar, ungefär som en brownie.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen