Ica stoppar populär sallad

2024 10 29

Ica återkallar sallad efter att ha upptäckt salmonella.

På måndagskvällen ger Ica besked om en återkallelse.

Livsmedelsgiganten stoppar en populär sallad - matjättens egen rucola - på grund av en salmonellaupptäckt.

Det framhåller Ica i ett pressmeddelande.

Har funnit spår

Ica meddelar att de har hittat spår av salmonella i samband med en provtagning.

– ICA återkallar ICA Rucola 65g samt ICA Rucola 200g då leverantören funnit spår av salmonella vid en intern provtagning, förklarar Ica.

– Fyndet av salmonella gjordes i en liten del av partiet av rucola men som försiktighetsåtgärd återkallar man alla produkter med samma bäst-före-datum.

“Ser allvarligt på det”

Återkallelsen gäller ICA Rucola 65g med bäst-före-datum 2024-11-02 samt ICA Rucola 200g med bäst-före-datum 2024-11-02.

– På ICA gör vi noggranna kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske och hur vi säkerställer att det inte händer igen, säger Lisa Olsen, Kvalitetschef på ICA Sverige. 

“Lämna tillbaka”

Produkten säljs inte längre i Icas butiker, men kan ha köpts av kunder.

De som har köpt salladen uppmanas att lämna tillbaka den.

– Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICA:s kundkontakt på telefon.

Ganska litet problem

Salmonella är ett förhållandevis litet problem i Sverige om man jämför det med många andra länder.

Det fastslår Folkhälsomyndigheten.

– I Sverige är färre än en procent av alla livsmedelsproducerande djur och livsmedel smittade med salmonella, till skillnad från flertalet andra länder i Europa, där det är vanligt att till exempel rå kyckling och ägg är förorenade med salmonella, förklarar FHM.

I Sverige rapporteras cirka 3 000 fall per år, varav cirka tre fjärdedelar är utlandssmittade.

Foto: Jessica Gow Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Ny Swish-varning – “Det här är väldigt tragiskt”

2024 10 28

Polisen går ut med en varning efter att en ny bedrägeritrend har uppkommit.

Bedrägerier fortsätter att vara ett stort problem i samhället.

Polisen har nu identifierat en metod som tycks användas allt mer.

Metoden involverar att få offret att swisha pengar till gärningspersonen - på ett sätt som polisen beskriver som “tragiskt”.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Är väldigt tragiskt”

I högre grad satsar bedragarna på att använda artificiell intelligens för att skapa röster som liknar personernas närstående, exempelvis barnbarn.

Med hjälp av de fejkade rösterna ringer man sedan upp brottsoffret och låtsas vara barnbarnet för att personen ska föra över pengar.

– Det är väldigt, väldigt tragiskt att vi har ett sådant här samhälle, säger Ola Severinsson, poliskommissarie i Växjö, till SR.

“Många som går på det”

Poliskommissarien fortsätter.

– Jag tror att det är många som går på det här, säger han.

– Man vill ju sina barnbarn det bästa alltid, så då kanske man swishar de där 3-4000 som akut behövdes. Sedan kanske man många gånger inte berättar det för någon i efterhand.

Ett problem gällande bedrägerier är att vissa tycker det kan vara pinsamt eller jobbigt att erkänna att de har fallit för bluffen, och därmed hellre tar den ekonomiska smällen än att berätta det för någon.

Gör detta direkt

Den som blir utsatt för telefonbedrägerier har några saker som behöver göras direkt.

Bland annat handlar det om att kontakta banken.

– Kontakta din bank direkt för att stoppa eventuella betalningar eller spärra ditt bankkort. Alla banker har ett särskilt telefonnummer som du kan ringa dygnet runt, förklarar polisen.

Kom ihåg

Polisen uppmanar även till att försöka komma ihåg så mycket som möjligt från händelsen.

– Från vilket telefonnummer blev du kontaktad och vad hände under samtalet? Blev du exempelvis kopplad till någon annan, identifierade du dig under samtalet?

Denna bedrägerimetod är den senaste i en lång rad sätt som bedragarna använder sig av för att lura människor på pengar.

Polisen och bankerna arbetar kontinuerligt med att informera om hur man ska bära sig åt för att undvika att bli bedragen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Stort larm om populärt livsmedel – Willys och Lidl pekas ut

2024 10 28

Ett mycket kontroversiellt livsmedel säljs i bland annat Axfoods butiker.

Koncernen, som äger Willys, Hemköp och numera även City Gross, säljer ett uppmärksammat ris vars tillverkare dragit åt sig svarta rubriker de senaste dagarna.

Det handlar om det populära rismärket Hästen från risfabriken Nordic Rice AB som har polisanmälts för brott mot livsmedelslagen, urkundsförfalskning och osann försäkran, rapporterar Dagens industri.

Inköpen har gjorts från Dagab som vägrar kommentera saken.

Även Axfood är fåordiga och vill inte uppge vilka åtgärder man vidtagit eller varför riset från Nordic Rice finns kvar i Dagabs sortiment.

– Vi känner oss trygga med att vi har produkter som stämmer med rätt kvalitet. Där vi eventuellt har hittat nån form av avvikelse har vi vidtagit åtgärder tillsammans med berörda leverantörer, säger Willys-koncernens presschef Magnus Törnblom till tidningen.

"Systematiskt kvalitetsfusk"

Riset och risfabriken i fråga kopplas till systematiskt kvalitetsfusk och gängkriminalitet, erfar Di.

Utöver Willys, Hemköp och City Gross finns produkten även hos Axfood-ägda Mathem, som också har Dagab som grossist.

Mathem vill inte heller kommentera saken i en intervju.

Lidl pekas också ut i sammanhanget – som sålde en produkt från Nordic Rice i samband med en kampanj vecka 40 men som annars inte har varor från företaget i det ordinarie sortimentet.

– Vi på Lidl fick kännedom om detta från Livsmedelsverkets pressmeddelande den 23 oktober. Det ris vi tog in som tillfällig kampanjartikel var inte Hästen utan Sultana Amirah basmatiris, framhåller Lidl till Di.

Stoppade 600 ton ris

Det var i fredags som Livsmedelsverket konstaterade att man stoppat 600 ton ris.

Myndigheten uppgav då att en del av riset sålts av de större svenska detaljhandelskedjorna, men pekade inte ut några kedjor vid namn.

Den vanligaste överträdelsen var vilseledande märkning. I flera fall indikerade märkningen att riset var av bättre kvalitet än produkten i förpackningen.

– I förpackningarna fanns ris av sämre kvalitet eller helt andra rissorter. Genom att hävda att riset är av en bättre kvalitet är det möjligt att öka vinsten och ge sig själv konkurrensfördelar på ett otillåtet sätt, fastslår Livsmedelsverket i granskningen.

Slår tillbaka: "Obalanserad bild"

Nordic Rice har svarat på kritiken.

I ett pressmeddelande menar man att Dagens industri gett en obalanserad bild av bolagets verksamhet.

– Det Di hänvisar till är ett enstaka fall där Nordic Rice fått en leverans från underleverantör som innehåller ris av otillräcklig kvalité. För att detta inte ska kunna ske igen förbättrar bolaget sina rutiner ytterligare, framhåller företaget.

Vidare uttrycker risjätten att man är ett av 14 undersökte företag och och står för cirka tre procent av de 600 ton ris som uppmärksammats.

– Vi jobbar systematiskt för att säkerställa kvaliteten på vårt ris som importeras och genomför slumpmässiga kontroller. Vårt ris genomgår kontroller i flera steg och är certifierat, inklusive en kontroll av kokbarheten vid packning, säger Haider Al-Kaizhwan, vd på Nordic Rice.

Foto: Lidl resp Axfood

Text: Redaktionen