ICA-partner i konkurs – efter jättesatsning

2024 05 23

I slutet av 2022 presenterade Ica-koncernen en ”viktig satsning för en levande landsbygd”.

Kunder i Norrtälje kommun fick möjlighet att beställa hem livsmedel som levereras med drönare.  Projektet var ett samarbete mellan Ica Gruppens innovationshubb, Norrtälje kommun och drönarbolaget Aerit.

– Vi är väldigt glada över det här projektet i samarbete med några av Sveriges ledande institutioner. Vi hoppas kunna visa att Aerits tjänster kan förbättra livet för personer på landsbygden, sa Alexander Perrien, vd för Aerit, när projektet lanserades.

Kraschar efter jättesatsning 

Över ett år senare lanserade drönarbolaget sin nästa stora satsning.

I mars 2024 uppgav Aerit att man inleder ett jätteprojekt med Foodora och Tele2 som skulle ”påskynda drönarleveranser över hela Europa”.

– Vi är entusiastiska över att gå samman med Foodora och Tele2 för att påskynda tillgängligheten av drönarleveranser över hela Europa. Dagens tillkännagivande innebär att vårt uppdrag, att erbjuda utsläppsminskande tillgång till varor och tjänster genom att dra nytta av våra toppmoderna drönarnätverk, tar ett språng in i framtiden, kommenterade vd:n Alexander Perrien.

I ett första steg har invånare i Värmdö Kommun kunnat ta del av Aerits drönarleveranstjänster genom sina Foodora-konton.

Men nu upphör verksamheten.

Aerit går i konkurs. I ett pressutskick skriver drönarbolaget att man saknar nödvändig finansiering för att kunna fortsätta.

– Trots betydande framsteg har nuvarande ekonomiska utmaningar lett fram till det här svåra beslutet, framhåller bolaget. 

Ta över tekniken 

Som en del av konkursförfarandet kommer tillgångar i bolaget att erbjudas till försäljning, inklusive alla delar inom Aerits drönarutveckling.

– Intresserade parter kommer att ha möjlighet att förvärva dessa tillgångar och fortsätta utvecklingen av drönarlogistiklösningar, utan att behöva ta över några skulder från konkursföretag, skriver bolaget.

”Oerhört stolta”

Vd Alexander Perrien har kommenterat beskedet.

– Vi är oerhört stolta över den påverkan vi har haft på det svenska ekosystemet och drönarbranschen som helhet. Vårt banbrytande team har flyttat berg i de mest utmanande miljöer. Vi fortsätter att ha höga förhoppningar om en mer rättvis och hållbar framtid, men Aerit kommer inte att vara en del av det, åtminstone inte i sin senaste form. 

Vd:n hoppas att nya aktörer kan ta drönartekniken framåt.

– Vi tror att tekniken och visionen som vi utvecklat kan fortsätta att frodas och ha en betydande inverkan på logistikens framtid under ett nytt ägandeskap.  

Foto: Ica-Gruppen 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Mardrömsresa med Ving – många drabbade: “Vill att det kommer ut”

2025 05 16

Ving, Sveriges ledande researrangör, får skarp kritik.

Resebyrån grundades redan 1956 och idag har mängder med svenskar erfarenheter av företaget, som arrangerar charterresor till drygt 400 resmål i över 60 länder.

En av de mer populära destinationerna är Mauritius.

Här kan du tillbringa många lata dagar med salta havsbad, promenader längs med stranden, svalkande dopp i poolen, en god bok i skuggan av en palm och här kan du njuta av solnedgången med något svalkande i glaset, framhäver Ving.

"Vill att det här kommer ut"

Efter en mardrömsresa till paradisön riktas dock stor ilska mot resejätten.

En hel familj blev sjuka efter en hotellvistelse som bokats via Ving och resenärerna är övertygade om att maten på hotellet var orsaken, rapporterar Expressen.

Väl hemma i Sverige konstaterades att de drabbats av parasiten Cryptosporidium. Hela semestern präglades av feber, kramper och diarré.

Nu vädras stort missnöje över att hotellet överhuvudtaget går att boka via Ving, samt andra bolag i Sverige.

– Jag tycker att det är fel. Jag vill att det här kommer ut så att inte fler människor blir sjuka och råkar ut för det vi gjorde, säger resenären Victoria till tidningen.

Många drabbade

Den utpekade parasiten kan spridas via exempelvis mat eller förorenat vatten. Enligt Folkhälsomyndigheten rapporteras omkring 700 fall per år i Sverige.

Efter hemkomsten har Victoria sett på omdömessajten Tripadvisor att många andra gäster på samma hotell blivit sjuka och uppvisat samma symtom. En del recensioner gjordes innan familjen ens anlände till Mauritius.

Den drabbade resenären menar att “det måste få ett stopp” och har krävt pengarna tillbaka.

Ving har svarat på kritiken. Två reklamationsärenden om hotellet pågår, som ska ha vidtagit flera åtgärder. 

Resebyrån bekräftar problemen med magsjuka. Enligt Claes Pellvik, Vings kommunikationschef, drabbades 15 procent av gästerna under en period tidigare i våras.

– Just nu har vi inga gäster på hotellet och inte heller några som ska åka dit i närtid, utan det ligger längre bort i sommar. Och till dess räknar vi med att vi kommer ha både resultat från hotellets och våra egna kontroller, säger Pellviktill Expressen.

Har förekommit utbrott i Sverige

Det råder anmälningsplikt kring Cryptosporidiuminfektion. Bekräftade fall måste anmälas detta till regionens smittskyddsläkare samt till Folkhälsomyndigheten, enligt smittskyddslagen.

Utbrott har tidigare förekommit i Sverige.

– År 2002 inträffade ett utbrott kopplat till en utomhusbassäng då cirka 1 000 personer insjuknade efter att de badat i bassängen, förklarar Folkhälsomyndigheten.

Foto A. Marchuk resp E. Guart

Text: Redaktionen