ICA-partner i konkurs – efter jättesatsning

2024 05 23

I slutet av 2022 presenterade Ica-koncernen en ”viktig satsning för en levande landsbygd”.

Kunder i Norrtälje kommun fick möjlighet att beställa hem livsmedel som levereras med drönare.  Projektet var ett samarbete mellan Ica Gruppens innovationshubb, Norrtälje kommun och drönarbolaget Aerit.

– Vi är väldigt glada över det här projektet i samarbete med några av Sveriges ledande institutioner. Vi hoppas kunna visa att Aerits tjänster kan förbättra livet för personer på landsbygden, sa Alexander Perrien, vd för Aerit, när projektet lanserades.

Kraschar efter jättesatsning 

Över ett år senare lanserade drönarbolaget sin nästa stora satsning.

I mars 2024 uppgav Aerit att man inleder ett jätteprojekt med Foodora och Tele2 som skulle ”påskynda drönarleveranser över hela Europa”.

– Vi är entusiastiska över att gå samman med Foodora och Tele2 för att påskynda tillgängligheten av drönarleveranser över hela Europa. Dagens tillkännagivande innebär att vårt uppdrag, att erbjuda utsläppsminskande tillgång till varor och tjänster genom att dra nytta av våra toppmoderna drönarnätverk, tar ett språng in i framtiden, kommenterade vd:n Alexander Perrien.

I ett första steg har invånare i Värmdö Kommun kunnat ta del av Aerits drönarleveranstjänster genom sina Foodora-konton.

Men nu upphör verksamheten.

Aerit går i konkurs. I ett pressutskick skriver drönarbolaget att man saknar nödvändig finansiering för att kunna fortsätta.

– Trots betydande framsteg har nuvarande ekonomiska utmaningar lett fram till det här svåra beslutet, framhåller bolaget. 

Ta över tekniken 

Som en del av konkursförfarandet kommer tillgångar i bolaget att erbjudas till försäljning, inklusive alla delar inom Aerits drönarutveckling.

– Intresserade parter kommer att ha möjlighet att förvärva dessa tillgångar och fortsätta utvecklingen av drönarlogistiklösningar, utan att behöva ta över några skulder från konkursföretag, skriver bolaget.

”Oerhört stolta”

Vd Alexander Perrien har kommenterat beskedet.

– Vi är oerhört stolta över den påverkan vi har haft på det svenska ekosystemet och drönarbranschen som helhet. Vårt banbrytande team har flyttat berg i de mest utmanande miljöer. Vi fortsätter att ha höga förhoppningar om en mer rättvis och hållbar framtid, men Aerit kommer inte att vara en del av det, åtminstone inte i sin senaste form. 

Vd:n hoppas att nya aktörer kan ta drönartekniken framåt.

– Vi tror att tekniken och visionen som vi utvecklat kan fortsätta att frodas och ha en betydande inverkan på logistikens framtid under ett nytt ägandeskap.  

Foto: Ica-Gruppen 

Text: Redaktionen


Nekas inträde på Liseberg – chockbesked vid entrén

2025 07 04

Flera kunder nekas i dörren till Liseberg.

Larmet kommer efter att en familj oväntat stoppats i entrén till den populära nöjesparken i Göteborg.

12 500 kronor rök från kontot

Lena Ström och hennes familj hade köpt biljetterna till Liseberg i appen och åkt 35 mil från Ronneby. När de kom fram till parken stötte familjen på problem.

Enligt personalen hade enbart åkbanden registrerats i köpet och allihop nekades därför att komma in eftersom inträdet inte ansågs vara betalt, rapporterar TV4.

Då uppmanades Lena Ström att göra betalningen på nytt. Totalt gjordes tre försök att betala, men utan någon bokningsbekräftelse.

Däremot drogs pengarna på Lenas konto – 12 500 kronor hade hon behövt lägga ut på köpen.

Då fick familjen nog.

– Jag sa bara att vi får åka hem då. Så då gick vi därifrån med 12 500 kronor borta. Och inga biljetter, säger Lena Ström.

Fick ställa in

Familjen tycks inte vara den enda som råkat ut för samma sak.

Lena Ström menar att kassapersonalen framhöll att problemet är vanligt. Det uppges ske cirka tio gånger varje dag och pågått i över två år.

Hon berättar att barnen blev jätteledsna och att ingen kompensation erbjöds. Inte ens en ursäkt från Liseberg fick familjen, enligt Lena. Pengarna ska komma tillbaka efter tre till fem dagar, men inplanerade aktiviteter fick ändå ställas in.

– Vi skulle gå på museum och vattenland resten av veckan. Men pengarna är borta.

Svaret: få köp som går fel

Liseberg har svarat på kritiken.

Enligt dess presstalesperson Clara Rosendal är det få köp som blir fel, i relation till hur många gäster som besöker parken. 

Hon förklarar också att tekniska faktorer, bankproblem, eller kundens kreditvärdighet kan påverka varför ett köp avbryts. Enligt Liseberg tog parken inte emot någon betalning från Lena och hon ska ha pengarna åter på kontot inom tre till fem dagar. 

LÄS MER: Virusvarning i Lisebergsbyn

Är billigare online

På Lisebergs hemsida skriver nöjesparken att besöken inte behöver förbokas. Däremot erbjuds kunden ett lägre pris om så sker.

Du får alltid bäst pris på liseberg.se, framhåller parken.

– Har du inte möjlighet att betala eller köpa online så är du välkommen att köpa dina biljetter på plats.

Det understryks också att Liseberg eftersträvar att gå kunden till mötes.

Vi på Liseberg vill alltid göra ditt besök så lyckat som möjligt, oavsett vad det gäller, skriver nöjesparken.

Foto: Stefan Karlberg/Liseberg

Text: Redaktionen


“Katastrof” förutspås imorgon – turister avbokar i rasande fart

2025 07 04

Panikslagna turister har börjat avboka sina resor.

Anledningen är en kontroversiell “förutspådd” katastrof som påstås ska inträffa i början av juli.

Enligt mangaförfattaren Ryo Tatsuki, kommer nämligen en jordbävning att utlösa en “massiv tsunami” mot Japan runt den 5 juli, alltså imorgon.

Den så kallade prognosen har “utlöst panik” och fått tusentals turister att ställa in sina resor, rapporterar Le Monde.

Enorma vågor kommer att stiga i alla riktningar. Tsunamier kommer att ödelägga länderna kring Stillahavsområdet. En tsunami som är tre gånger kraftigare än den stora jordbävningen i östra Japan i mars 2011 kommer att drabba den sydvästra delen av landet, påstår författaren enligt tidningen.

Folk tar ryktet på allvar

Manga är en central del av Japans kultur och vardagsliv och genren har ett stort inflytande på exempelvis utbildning och underhållning i hela Asien.

Det är därför många som tar författarens varning på allvar. Enligt japanska myndigheter har exempelvis resebokningarna från Hongkong till till Japan störtdykt med 50 procent.

– Intresset för att resa till Japan minskar. Ryktets inverkan är obestridlig, säger Shinji Hiraj, guvernör i den japanska staden Tottori.

"Saknar vetenskaplig grund"

“Prognosen” har gett upphov till “verklig panik”, skriver Le Monde.

Framför allt är det taiwanesiska, kinesiska och sydkoreanska turister som ställer in sina resor.

Till följd har japanska myndigheter gått ut offentligt för att försöka lugna ned paniken. Japan understryker att det är omöjligt att förutse jordbävningar med aktuell vetenskap.

– Låt er inte påverkas av katastrofinformation som anger ett datum. Vi avråder starkt från att agera irrationellt av rädsla, framhåller Japans meteorologiska byrås generaldirektör Rypichi Nomuyra i ett uttalande.

LÄS MER: Svenskar i Grekland förvarnas – kan åka hem med skyhög räkning

Även forskare och experter har påtalat samma sak.

Profetior om tidpunkten för jordbävningar har ingen vetenskaplig grund. Om en jordbävning inträffar i juli skulle det vara en ren slump, säger Naoya Sekiya, forskare inom katastrofinformation och professor vid Tokyos universitet, till Japan News.

Ryktena om naturkatastroferna, och de inställda resorna, har lett till att flera japanska flygplatser fått skära ned på antalet flyg.

Foto: VOO QQQ

Text: Redaktionen