ICA-handlare bedrövade: ”Enormt stort problem”

2023 09 24

Flera ICA-handlare har påverkats av omfattande stölder.

Ny statistik från Brottsförebyggande rådet visar att antalet butiksstölder i Sverige ökar.

Än så länge i år rör det sig om en ökning på 14 procent jämfört med samma period förra året.

Branschorganisationen Svensk Handel framhåller att det främst är kött som tycks vara intressant för tjuvarna.
Det rapporterar TV4.

“Enormt stort problem”

Tidigare har flera butiker i Göteborg drabbats, och nu har även Skellefteå påverkats av det väldiga intresset för kött.

ICA-handlarna är bedrövade över utvecklingen.

– Det är ett enormt stort problem, det har eskalerat efter sommaren och har verkligen slagit i taket. Det är dagligdags som vi har problem med stölder, säger Pär Sjöström, ICA-handlare i Skellefteå.

Spårat 100 kilo

Även i Malmö råder liknande problem, och miljöförvaltningen i staden har nyligen spårat 100 kilo stulet kött till en restaurang.

På flera håll i landet har man beslutat att sätta hänglås på köttdisken.

– Vi har ju sett att när de kollar ursprungsmärkning så försvinner det mindre kött, som om tjuvarna vet att köttet då kan spåras och att stölden blir avslöjad, säger ICA-handlaren Alexander Björk.

Väskor och innerfickor

Svensk Handel har uppmärksammat den problematiska utvecklingen, och beskriver hur tjuvarna går till väga.

– Gärningspersonerna använder preparerad klädsel för att snabbt släppa ner godset. De passar även på att stjäla andra varor, till exempel kosmetika, med hjälp av foliepreparerade väskor och innerfickor.

Använder fordon

Tjuvarna arbetar ofta tillsammans för att få personalen att fokusera på annat.

– Vi ser att gärningspersonerna använder fordon på parkeringar som omlastningsplats för stölder i flera butiker, förklarar branschorganisationen.

– Ibland är det flera tjuvar som jobbar i olika butiker samtidigt och har bilen som återsamlingsplats och mellanförvaring. Många gånger jobbar de också tillsammans för att avleda personalens uppmärksamhet.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen