ICA gör jätteaffär

2025 03 05

Ica-gruppen säljer den helägda dagligvaruverksamhet Rimi Baltic som är baserad i Estland, Lettland och Litauen.

Verksamheten säljs till den danska koncernen Salling Group för 1,3 miljarder euro, motsvarande cirka 14,4 miljarder kronor.

Nu går Ica ut med ett löfte till sina svenska kunder.

Enligt matjätten kommer försäljningen frigöra medel som ”möjliggör fortsatta investeringar och allokering av resurser till den svenska verksamheten för att stärka och utöka kunderbjudandena på marknaden i Sverige”.

Stärkt fokus på Sverige

Ica-gruppens vd Nina Jönsson framhåller att avyttringen av den baltiska verksamheten är ett naturligt steg för den svenska livsmedelsjätten.

Framöver kommer Ica enbart att fokusera på den svenska marknaden. Koncernen har inte några ambitioner att växa utanför Sverige, betonar Jönsson.

– Vi är stolta över Rimi Baltics starka utveckling och vår gemensamma historia under mer än 28 år, och vi avyttrar nu ett starkt och hälsosamt företag. Jag är särskilt stolt över den baltiska organisationen, som genom åren har kunnat anpassa sin verksamhet till en föränderlig miljö och alltid komma ut som en vinnare, säger hon och fortsätter:

– Det känns också bra att veta att Rimi Baltic kommer att kunna fortsätta sin resa med en ny ägare som har ambition att växa internationellt. På så vis kommer denna transaktion att gynna såväl Ica-gruppen som Rimi Baltic, liksom dess kunder och medarbetare.

Över 20 miljarder kronor

Under 2024 uppgick Rimi Baltics nettoomsättning till 21 874 miljoner kronor.

Rimi Baltics verksamhet omfattar cirka 11 000 anställda och sammanlagt 314 butiker i Estland, Lettland och Litauen. Verksamheten inkluderar även fastigheter som ägs av Ica-gruppen i de baltiska länderna.

Ica-gruppen kommer att rapportera Rimi Baltic som verksamhet under avveckling från och med den 2 mars 2025.

Foto: Ica-gruppen

Text: Redaktionen


JUST NU: USA varnar för massiv attack – kan smälla inom kort

2025 06 05

Ryssland kan vara på väg att utföra en “betydande” attack.

Den varningen går USA:s ambassad i ukrainska huvudstaden Kyiv ut med.

Risken för en kraftig attack bedöms som överhängande.

Ryssland har ökat intensiteten i sina missil- och drönarattacker mot Ukraina de senaste veckorna, och det finns för närvarande en fortsatt risk för betydande flygattacker, framhåller ambassaden i ett nytt uttalande.

I den senaste varningen vänder sig ambassaden även till sin egna medborgare.

– Den amerikanska ambassaden i Kiev uppmanar amerikanska medborgare att iaktta lämplig försiktighet. Som alltid rekommenderar vi att ni är beredda att omedelbart söka skydd om en flygvarning utfärdas.

Kort efter Trumps besked

Senast USA utfärdade en liknande varning var den 9 maj. Då flaggade ambassaden i Kyiv för en storskalig flygattack “de närmaste dagarna".

Två veckor senare genomförde Ryssland sitt  största flyganfall mot Ukraina sedan kriget inleddes, skriver Kyiv Post. Över 15 personer dödades och ännu fler skadades.

Varningen kommer bara timmar efter att USA:s president Donald Trump talat i telefon med Rysslands diktator Vladimir Putin. Efter samtalet framhöll Trump att Ryssland kommer att hämnas den ukrainska drönarattack som slog ut flera ryska bombplan i helgen.

– President Putin sade mycket bestämt att han kommer att behöva svara på den senaste attacken mot flygfälten, uttrycker Trump.

Han preciserar inte hur det svaret kan komma att se ut.

Uppges förbereda "barbarisk" hämnd

Vladimir Milov, tidigare energiminister i Putinregimen, varnade tidigare i veckan för att Ryssland inom kort kommer att genomföra en “barbarisk” attack mot Ukraina som svar på helgens uppmärksammade drönarattack.

– Putin har visat många gånger att han tar till barbariska metoder och hämnd när Ukraina gör något sårbart mot hans militär, säger han i en intervju med CNN.

Den ryska expresidenten Dmitrij Medvedev, numera vice ordförande i Rysslands nationella säkerhetsråd, lovade i tisdags uttryckligen hämnd mot Ukraina.

– Istanbulförhandlingarna är inte till för att skapa en kompromissfred på andras vanföreställningar, utan för att säkerställa vår snabba seger och den fullständiga förintelsen av den nynazistiska regimen, påstår Medvedev på Telegram.

LÄS MER: Nato bekräftar enormt fiasko för Putin

LÄS MER: Ryssland “extremt provocerat” – varnar för nytt krig

Foto: D. Starkey

Text: Redaktionen


JUST NU: Svenskar luras i populär app – miljoner användare

2025 06 05

Sveriges Konsumenter anmäler tillsammans med 24 andra konsumentorganisationer en av världens mest populära appar.

Svenska användare luras systematiskt.

Det anser branschorganisationen Sveriges Konsumenter som nu anmäler den kinesiska klädjätten Shein.

Anklagelserna handlar bland annat om vilseledande design för att lura kunder att öka sin konsumtion.

Det är fula knep som ska få kunderna att köpa mer än de planerat – och som eldar på miljöproblem och överskuldsättning, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, i ett uttalande.

Två krav

Organisationen pekar på att konsumenten lider ekonomisk skada till följd av knepen. Dessutom bedöms många av Sheins kläder innehålla kemikalier som inte är tillåtna i Europa.

Nu varnas Shein och måste omedelbart sluta med sina vilseledande metoder, lyder den skarpa uppmaningen.

Två specifika krav ställs nu på det kinesiska företaget:

Att Shein slutar använda vilseledande webbdesign som känsloladdat språk, bekräftelse-skam (”nej tack, jag betalar gärna fullpris!”), infinite scroll (oändligt skrollande), hets med mera som är förbjudet enligt EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder.

– Att Shein bevisar att kundomdömen och påståenden som ”snart slut”, som hela tiden visas på sajten, faktiskt stämmer. Om inte, måste Shein upphöra med den typen av marknadsföring.

"Ren och skär manipulation"

Ändrar inte Shein sina metoder uppmanas myndigheterna att “agera snabbt för att förhindra att fler konsumenter skadas”. 

Det är ren och skär manipulation för att få oss att köpa mer och mer. Och som hetsar oss att tro att om vi inte klickar på köp direkt så försvinner chansen. Sheins sajt är designad för att skapa ett slags beroende hos sina kunder – och det drivs på av otroligt kraftfulla algoritmer, säger Johanna Hållén.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

Miljoner användare

Shein återfinns även i topp på Råd & Röns ökända svarta lista.

Företaget har kritiserats även i andra europeiska länder. Efter att förra året ha anklagats för att lura kunder i Italien svarade Shein på kritiken och sade att man fullt ut kommer att samarbeta med den utredning som inleddes.

– Vi vill också ta tillfället i akt att bekräfta vårt åtagande att följa lagar och förordningar på de marknader där vi är verksamma och att upprätthålla transparens gentemot våra kunder, framhåller Shein enligt Euronews.

År 2023 laddades Sheins app ned 260 miljoner gånger över hela världen, enligt siffror från Statista. I februari i år framgick det av en undersökning från Kantar Sifo att omkring 500 000 svenskar hade handlat från Shein under det senaste året.

LÄS MER: Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

Foto: R. Al-zayat

Text: Redaktionen