ICA går ut med stort prislöfte till kunderna

2025 02 21

ICA Gruppen har redovisat sitt resultat för det gångna året.

Och siffrorna är positiv läsning för matjätten som nådde sina finansiella mål.

Totalt uppvisade ICA en ökad försäljning under hela året och kan idag konstatera ett rörelseresultat på 6,1 miljarder kronor.

Resultatet får bolagets ledning att gå ut med ett löfte till kunderna: stora investeringar för att kunna erbjuda låga priser är att vänta.

– Både ICA Sverige, de fristående ICA-handlarna och Rimi Baltic bedrev under året ett omfattande arbete med att säkerställa konkurrenskraftiga priser och ett högt prisvärde, inte minst på vardagsvaror samt frukt och grönt, framhåller Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen, i en kommentar.

Lovar sänkta priser

Det arbetet kommer inte att ta slut.

Tvärtom.

– Arbetet resulterade i prissänkningar på vardagsvaror, ökade inslag av kampanjer i både fysiska butiker och online, sortimentsanpassningar och en fortsatt utveckling av egna märkesvaror. Investeringarna i pris är långsiktiga och kommer att fortsätta med full kraft under 2025, fortsätter Nina Jönsson.

– När vi nu blickar framåt gör vi det utifrån en stark position och en tydlig målbild. Även om konjunkturläget ser ut att ljusna under det kommande året, tror vi att det ökade fokuset på pris är här för att stanna. Vi kommer därför fortsätta investera i sänkta priser.

Bröt löftet förra året

Redan i januari 2024 gick ICA ut och lovade lägre priser under året.

Matjätten hävdade att man investerat en dryg miljard för att sänka ordinariepriser och “bibehålla redan låga priser”.

Flera gånger samma år noterade dock oberoende Matpriskollen att löftet lös med sin frånvaro.

I juni, tre månader efter den utlovade sänkningen skulle inledas, hade Ica till och med höjt sina matpriser med 0,6 procent.

– Det skulle få en stor effekt för den allmänna matprisbilden i Sverige om denna sänkning också skulle nå konsumenterna. Vi fortsätter därför att följa utvecklingen, sade Matpiskollens vd och grundare Ulf Mazur vid tillfället.

Fakta: ICA Gruppens årsredovisning för 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 6,5 procent till 157,2 Mdkr.
  • Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 leasingeffekter uppgick till 6,1 Mdkr (5,8), motsvarande en rörelsemarginal om 3,9 procent (4,0). 
  • Nettoskulden minskade med över 6 Mdkr till 14,6 Mdkr, vilket huvudsakligen var en konsekvens av starka kassaflöden, fastighetsavyttringar samt den nyemission som genomfördes i slutet av året, riktad mot fristående ICA-handlare.

Källa: ICA Gruppen

Foto: ICA Gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen


14 november 2025

JUST NU: Riksbanken varnar – högre kostnader för vanliga hushåll

2025 11 14

Riksbanken går ut med en varning till hushåll.

Många svenska hushåll har tyngts av högre kostnader de senaste åren.

Nu går Riksbankens vicechef Anna Seim ut och varnar för att det kan bli ännu värre.

Varnar för smyghöjda priser

Vice riksbankschefen Anna Seim varnar för att livsmedel kan bli permanent dyrare, rapporterar DN.

Anna Seim varnar för att priserna kan höjas omotiverat mycket – inför halveringen av matmomsen i april nästa år.

Maten har fortsatt att bli dyrare den senaste tiden, bland annat har köttpriserna stigit med runt 6 procent förra månaden jämfört med för ett år sedan.

Och nu fruktar vice riksbankschefen att leverantörer och butiker kan passa på att smyghöja priserna inför sänkningen av matmomsen.

– Det skulle kunna vara så att livsmedelsföretagen höjer priserna innan den här sänkningen, säger Anna Seim, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Så snart som möjligt”

Vice riksbankschefen är också bekymrad över att regeringens utlovade Matpriskommission inte har kommit igång med sitt arbete ännu.

Kommissionen ska övervaka att momssänkningen slår igenom i butikerna.

– Jag tror att det vore bra om man gjorde det så snart som möjligt, så att man inte får den här typen av beteendeeffekter, säger Anna Seim, enligt tidningen.

Riksbanken varnar alltså för vad som kan beskrivas som en Black Friday-effekt, alltså smyghöjning av priserna inför en sänkning, rapporterar DI.

Hon oroar sig också för de inflationsrisker som den tillfälliga sänkningen av matmomsen medför, enligt tidningen.

”Hålla koll på matjättarna”

Regeringens sänkning av matmomsen syftar till att få ner kostnaderna för hushållen, som de senaste åren har drabbats hårt av inflationen.

– Vi gör det för att underlätta för svenska familjer, det kommer vara en central del av den här budgeten, sade statsminister Ulf Kristersson (M) i samband med att förslaget presenterades, enligt SVT.

Regeringen har också lovat att man ska hålla koll på dagligvaruhandeln och se till att sänkningen verkligen får genomslag.

– Vi kommer att ha koll på matjättarna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i samband med att förslaget presenterades.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: S Bughdaryan

Text: Redaktionen


14 november 2025

Anmälningar om mediciner väller in – ”kan leda till döden”

2025 11 14

Hundratals anmälningar om mediciner har inkommit.

Läkemedelsverket har fått in hundratals anmälningar det senaste året.

Anmälningarna handlar om påstådda mirakelmediciner som påstås kunna bota bland annat diabetes, artros och andra sjukdomar.

Hundratals anmälningar

Läkemedelsverket uppger att hundratals människor har anmält AI-filmer och falska annonser om påstådda mirakelmediciner, rapporterar TV4.

Det har tidigare rapporterats att flera forskare har utnyttjats i AI-filmerna.

Forskaren Johnny Ludvigsson, som forskar inom typ 1-diabetes, är en av dem som har utnyttjats i falska annonser.

Han hoppas att de flesta förstår att filmerna är falska, men varnar för fruktansvärda konsekvenser om människor låter sig luras av annonserna.

– Det vore förfärligt, för det skulle kunna leda till döden, säger han till kanalen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Jättestort hot mot konsumenter”

De påstådda mirakelmedicinerna sägs alltså kunna bota bland annat diabetes, artros och andra sjukdomar, vilket är helt falskt.

Filmerna saknar ofta en tydlig avsändare.

– Vi ser att det är ett jättestort hot mot konsumenter i Europa och mot folks hälsa, säger Martin Burman, utredare på Läkemedelsverket, till kanalen.

Men hundratals människor har alltså reagerat på de falska filmerna och annonserna, och valt att anmäla dem.

Den anonyma försäljningen på nätet är olagligt, men trots det är det svårt att stoppa bluffmedicinerna.

Anders Tegnell drabbad

Falsk marknadsföring och falska filmer i sociala medier, där bland annat forskare och kända personer utnyttjas, är ett allvarligt problem som det tidigare har varnats för.

I somras gick Folkhälsomyndigheten ut och varnade för just detta.

– Bedragare utnyttjar Folkhälsomyndigheten och tidigare statsepidemiologen Anders Tegnell för att lura folk att köpa olika produkter, via Facebook. Filmerna är falska, och har polisanmälts, meddelade Folkhälsomyndigheten.

Anders Tegnell var bestört över de falska filmerna.

– Det känns hemskt tråkigt att mitt och myndighetens namn utnyttjas på det här viset, och att bedragare försöker sko sig på utsatta människor som vill ha hjälp med sina hälsoproblem, sade, Anders Tegnell, senior rådgivare och tidigare statsepidemiolog, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: Roberto Sorin

Text: Redaktionen