Hundvalp dödad – tips kan lämnas till polisen

2023 05 23

En kvinna i Malmö och hennes hundvalp drabbades av en hemsk upplevelse på måndagskvällen.

Kvinnan hade beslutat sig för att ta en kvällspromenad med sin hund.

Går till attack

Promenaden ägde rum mellan Malmö Folkets Park och Jägersro Centrum vid stadsdelen Rosengård.

Men plötsligt under promenaden inträffade något mycket obehagligt.

En stor lösspringande hund dyker upp, rapporterar Skånska Dagbladet.

Den stora hunden går till attack och angriper hundvalpen.

Den är mycket våldsam och aggressiv mot den lilla hunden.

Lyckas inte avvärja

Kvinnan lyckas inte avvärja det otäcka angreppet och den angripande hunden gör dödliga angrepp mot valpen.

Kvinnans hund avlider på platsen.

Hundägaren larmade polisen som nu satt in resurser för att spåra hunden som dödade hundvalpen.

Enligt tidningen söker polisen ägaren till den lösspringande hunden men i nuläget finns det inga uppgifter om att polisen skall ha hittat hundägaren ännu.

Närmare uppgifter saknas

Enligt Sydsvenskan var den dödade hunden en hundvalp. Skånska Dagbladet beskriver hunden som en  liten hund.

Det är oklart vilken ras den drabbade hunden var av och inte heller lösspringande hundens ras är klarlagd.

Om man har sett något av händelsen, har tips eller andra relevanta uppgifter i ärendet kan man kontakta polisen.

Foto: B. Kannan

Info: Det är ingen av hundarna på bilden som drabbades av angreppet.

Text: Redaktionen


Godislarm i svenska matbutiker – halva befolkningen påverkad

2024 07 19

Nästan hälften av svenska folket är föremål för ett större godislarm i landet.

Omkring 40 procent av befolkningen har svårt för att säga nej till godis och snacks när de stiger in i Sveriges matbutiker.

Det visar en ny undersökning från Cancerfonden, rapporterar Vetenskapsradion, som nu slår larm om förekomsten.

Lika många är det som inte kan behärska sig när det är extrapris. Särskilt påverkade blir folk av utomhusreklam, som pekas ut som en av de värsta bovarna.

Att det ofta är söta och fettrika livsmedel som syns på dessa är ingen tillfällighet, menar marknadsföringsforskaren Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm.

– Vi ska tänka ”Åh, choklad det är ju gott, det ska jag unna mig”. Efter reklambudskapet är det sällan långt till en affär eller kiosk. Vi människor är betydligt mer mottagliga för reklam för sådant vi ser som belöningar. Därför ser vi inte utomhusreklam för grönsaker och havregryn, säger Erik Modig i ett pressmeddelande.

Stor riskfaktor för tidig död

Vad vi äter, och vad vi inte äter, har pekats ut som den näst högsta riskfaktorn att dö i förtid.

– Våra matvanor rankas idag som en av de största riskfaktorerna för ohälsa och tidig död i befolkningen i Sverige, framhåller Livsmedelsverket.

– De största riskerna i matvanorna är att vi äter för lite fullkorn, för lite frukt och grönt, för mycket rött kött och chark och för mycket salt.

Även socker och mättat fett pekas ut som riskfylld mat.

Kritiserar mängdrabatter

Enligt Cancerfonden är omgivningens påtryckningar, bland annat i sociala medier, en stor del av problemet.

Samma sak gäller de vanligt förekommande mängdrabatterna av typen “ta tre betala för två”.

Produkter som erbjuds med mängdrabatt ofta är skräpprodukter, det vill säga att de är ohälsosamma eller håller sämre kvalitet. Man kan säga att om det finns en hög marginal på en vara, är den ofta sämre för hälsan, säger Erik Modig.

Inte aktuellt med sockerskatt

Trots den alarmerande siffran från Cancerfonden anser majoriteten i samma undersökning att det främsta ansvaret ligger på individen själv – men också industrin. De flesta anser även att mataffärer och politiker bör göra mer för att uppmuntra mer hälsosamma matvanor.

Förra året aktualiserades frågan om sockerskatt i Sverige efter att ett uttalande från Livsmedelsverket missuppfattats i medierna.

Regeringen och myndigheten förnekade senare att ett sådant förslag fanns på bordet.

– Däremot har Livsmedelsverket gjort en kunskapsgenomgång om effekterna av olika styrmedel för att främja en hälsosam livsmedelskonsumtion. Allt sker inom ramen för ett pågående regeringsuppdrag om salt och socker.

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen


Vanliga mobilladdare stoppas – “sluta omedelbart använda dem”

2024 07 18

Flera batteriladdare som säljs på Ikea dras tillbaka med omedelbar verkan.

Det meddelar varuhusjätten i ett pressutskick på onsdagen.

Alla kunder som har köpt produkterna uppmanas att “omedelbart sluta använda dem”.

– Kontakta Ikea för en ersättningsprodukt eller full återbetalning, framhåller företaget.

Kan börja brinna

Laddarna det gäller är Ikeas portabla batteriladdare, så kallade powerbanks som framför allt används för att ladda mobiltelefoner när det inte finns tillgång till ellutag, från märket Varmfront.

Trots att produkterna testas har det nu upptäckts att laddarna kan börja brinna.

– Ikeas produkter riskbedöms och testas noggrant för att säkerställa att de klarar tuffa test i det dagliga livet hemma och att de uppfyller krav och regler på alla marknader där Ikea är verksamt, uttrycker företaget vidare och tillägger:

– Trots detta har det kommit till vår kännedom att vissa VARMFRONT portabel batteriladdare kan utgöra en brandsäkerhetsrisk på grund av ett tillverkningsfel.

Här är laddarna

Felet uppges vara isolerat till följande produkt och datumstämplar.

Varmfront portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038):

- 2313

- 2316

- 2318

- 2319

Varmfront portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037):

- 2318

- 2319

- 2322

Bild på portabel batteriladdare som återkallas i två versioner

Bild: Ikea

"Ber om ursäkt"

Batteriladdare med andra datumstämplar än ovanstående berörs inte av onsdagens återkallelse.

– IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan medföra, framhäver möbeljätten.

Produkterna ska returneras till valfritt Ikea-varuhus. Det behövs inget kvitto för att få pengarna tillbaka eller ersättas med en annan laddare.

Foto: Screen Post

Text: Redaktionen