JUST NU: Hundratals personer upprörda – Gäller Sverigedemokraterna

2022 08 20

Storstockholms Lokaltrafik AB drabbas just nu av en storm av upprördhet och klagomål kopplat till Sverigedemokraterna.

Personal vid trafikföretaget som ansvarar för huvudstadens kollektivtrafik har det nu hett om öronen.

Gladdes åt SD-tåget 

Bakgrunden är att Storstockholm Lokaltrafik, som går under förkortningen SL, har sagt ja till Sverigedemokraternas reklamsatsning att låta måla om ett helt tunnelbanetåg i SD:s partifärger och partiblomma.

Men det finns även resenärer som är positivt inställda.

Sverigedemokraternas andre vice ordförande i Stockholms län, Henrik Mellström, gladdes åt att kunna kliva på SD-tåget.

– Åker med klass idag. "Välkommen ombord på segertåget" som det står på dörrarna, framhåller Henrik Mellström på sin Facebooksida tillsammans med färgglada bilder på Storstockholms Lokaltrafiks SD-tåg.

Tågdörrar med SD-text

Sverigedemokraternas partiblomma blåsippan är målad i stort format tillsammans med partifärgerna ljusblå, mörkblå och gult på tåget över hela tåget.

Till och tågets tak är ommålat till SD-blåsippor och SD-färger.

Och på de SD-gula dörrarna står det med stora bokstäver SD 22.

Men en del resenärer gillar inte alls reklamkampanjen och uppskattar inte att kliva in i SD-tåget när de ska åka tunnelbana.

Hundratals upprörda

Hundratals resenärer har blivit så upprörda att de anmält SD-tåget till trafikbolaget SL.

– Den starkaste kundsynpunkten vi har fått i det här sammanhanget är att vi inte borde tillåta den här typen av politisk reklam, säger SL:s presschef Andreas Strömberg till SVT,.

– Och att vi borde ha stoppat SD, framhåller SL:s presschef.

Men han förklarar att Storstockholms Lokaltrafik inte har någon juridisk möjlighet att sätta stopp för SD-tåget.

– SL eller trafikförvaltningen måste som myndighet behandla alla politiska partier likvärdigt.

– Det betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor, förklarar SL:s presschef.

Stoppar inte SD-tåget

Han klargör det är ett giltigt beslut som ligger bakom att SL ska tillåta reklam på tåg och bussar i Stockholm.

– Det är ett politiskt beslut att vi ska tillåta reklam i kollektivtrafiken. Det är taget i landstingsfullmäktige 1988.

SL kommer därmed inte att stoppa SD-tåget. Däremot kan justitiekanslern göra en bedömning om huruvida reklamen följer lagen eller inte.

SD:s partisymboler

Hos justitiekanslern har det trillat en rad anmälningar.

– Vi har fått in ganska många anmälningar, knappt 20, uppger justitiekanslern Mari Heidenborg.

Anmälningarna gäller både valreklamen i form av SD-tåget och det tweet-meddelande som Tobias Andersson (SD) gjorde nyligen.

Justitiekanslern har granskat om SD-tåget utgör något lagbrott i form av hets mot folkgrupp men svaret är nej.

– Den här reklamen i sig innefattar inte någonting sånt. Den innehåller ju framförallt Sverigedemokraternas partisymboler, säger hon.

”Nästa stopp Kabul”

Den omtalade tweeten hade följande text:

– Välkommen till återvandringståget. Du har en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!

Justitiekanslern förklarar att det emellertid faller utanför JK:s område.

– Det får i så fall en allmän åklagare titta på. Om det skulle vara någonting brottsligt där, säger hon.

Foto: Henrik Mellström , Sverigedemokraterna Stockholms län

Text: Redaktionen


Nya regler i år för folk med trädgård – många vet inte om det

2025 03 21

Trädgårdsreglerna i Sverige har ändrats – igen.

Det var efter att Naturvårdsverket förra året gick ut med att det numera skulle vara förbjudet att elda i trädgården som stor förvirring uppstod.

Myndigheten baserade beskedet på en tolkning av ett EU-direktiv om bioavfall, men fick sedan backa och tillåta eldning av ris och grenar.

På grund av virrvarret gick dessutom närings- och energiminister Ebba Busch (KD) ut och förtydligade att regeringen inte infört något förbud.

Många kommuner fortsatte dock att kämpa med hur de nya direktiven egentligen skulle tolkas.

Nya regler från februari

Från och med 18 februari i år började nya regler att gälla i frågan.

Men det tycks många ha missat.

– Nej, det hade jag inte hört om. Det hade jag inte koll på, säger exempelvis en gävlebo som SR talat med.

Och enligt radion är mannen långt ifrån ensam.

Förändringen innebär dock en lättnad av reglerna och att folk i vissa fall nu får elda trädgårds- och parkavfall i trädgården.

– Med trädgårds- och parkavfall menas sådant avfall från skötsel av trädgårdar eller parker som är biologiskt nedbrytbart och består av gräsklipp, löv, grenar och andra växtdelar, förklarar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Kan införas lokala förbud

Kommunerna i landet har dock sista ordet. Det innebär att det kan finnas lokala begränsningar och förbud och det får inte eldas så att det stör grannar.

Det kan också vara så att tillfälliga förbud införs på grund av att SMHI varnar för gräsbränder.

– Ofta kan det vara snabbare och enklare att köra trädgårdsavfallet till en återvinningscentral som anvisas av kommunen än att elda det i sin trädgård. Avfall eller miljöfarliga ämnen får normalt aldrig eldas utomhus, förtydligar MSB.

När det gäller valborgsfirandet och första majbrasor måste det ansökas om tillstånd.

– Trädgårds- och parkavfall får eldas i samband med en allmän sammankomst eller offentlig tillställning som har fått tillstånd enligt ordningslagen.

Foto: Stanly8853

Text: Redaktionen


LARMET: ”Importen av el ökar dramatiskt” – flaggar för akutläge

2025 03 21

Sveriges import av el kommer att ”öka dramatiskt” de kommande tio åren.

Det skriver Ellevio i sin nya rapport ”Effektrapporten 2025”.

Elbolaget flaggar för att Sveriges förmåga att producera el i varje given stund kommer att minska markant till 2035. Det leder i sin tur till ett ökat importbehov av el, vilket gör Sverige mer beroende av el från Europa och europeiska elpriser.

– Systemförnyelsen som krävs för att säkra svensk elförsörjning och konkurrenskraft är större än vad debatten speglar, säger Ellevios vd Johan Lindehag i en kommentar till rapporten.

Flaggar för kris

Nu varnar Ellevio för att ett akut läge kan uppstå på grund av det ökade importbehovet.

Enligt elbolaget riskerar Sverige att drabbas av elbrist.

– Importen av el ökar dramatiskt i framtiden.  Om grannländerna saknar överskott när behoven i Sverige uppstår kan det uppstå elbrist, framhåller Ellevio. 

Effektbehovet fördubblas

Sveriges elbehov väntas öka ordentligt de kommande åren med anledning av den pågående elektrifieringen av industri och transport. I rapporten fastslår Ellevio att effektbehovet nästan kommer dubbleras inom 20 år – från 25 000 MW (2025) till 41 000 MW (2045). 

– Den kraftiga ökningen innebär stora utmaningar. Elinfrastrukturen måste anpassas för att möta en nära nog fördubbling av elsystemet, säger Lindehag.

Samtidigt ökar osäkerheten i elsystemet.

En mer väderberoende elproduktion gör tillförseln mer varierande, uppger Ellevio som konstaterar att vind och sol kommer står för hälften av elproduktionen år 2045.

– Rustade och utbyggda elnät på alla nivåer är avgörande för att möta utvecklingen. För att hålla takten är det viktigt att projekt som antingen befinner sig i tillståndsprocesser, har börjat projekteras eller börjat byggas faktiskt också genomförs, framhåller Johan Lindehag.

Tre åtgärder

Enligt Ellevio finns det tre nycklar för att möta de framtida elbehoven:

  1. Skapa långsiktiga marknadsförutsättningar för elproduktion och en rimlig nätreglering för att möjliggöra investeringar. 
  2. Stärk samordningen och tydliggör rollerna inom energisystemet. 
  3. Röj hinder för mer elnät, elproduktion och flexibilitet.  

Foto: Thomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen