JUST NU: Hundratals personer upprörda – Gäller Sverigedemokraterna

2022 08 20

Storstockholms Lokaltrafik AB drabbas just nu av en storm av upprördhet och klagomål kopplat till Sverigedemokraterna.

Personal vid trafikföretaget som ansvarar för huvudstadens kollektivtrafik har det nu hett om öronen.

Gladdes åt SD-tåget 

Bakgrunden är att Storstockholm Lokaltrafik, som går under förkortningen SL, har sagt ja till Sverigedemokraternas reklamsatsning att låta måla om ett helt tunnelbanetåg i SD:s partifärger och partiblomma.

Men det finns även resenärer som är positivt inställda.

Sverigedemokraternas andre vice ordförande i Stockholms län, Henrik Mellström, gladdes åt att kunna kliva på SD-tåget.

– Åker med klass idag. "Välkommen ombord på segertåget" som det står på dörrarna, framhåller Henrik Mellström på sin Facebooksida tillsammans med färgglada bilder på Storstockholms Lokaltrafiks SD-tåg.

Tågdörrar med SD-text

Sverigedemokraternas partiblomma blåsippan är målad i stort format tillsammans med partifärgerna ljusblå, mörkblå och gult på tåget över hela tåget.

Till och tågets tak är ommålat till SD-blåsippor och SD-färger.

Och på de SD-gula dörrarna står det med stora bokstäver SD 22.

Men en del resenärer gillar inte alls reklamkampanjen och uppskattar inte att kliva in i SD-tåget när de ska åka tunnelbana.

Hundratals upprörda

Hundratals resenärer har blivit så upprörda att de anmält SD-tåget till trafikbolaget SL.

– Den starkaste kundsynpunkten vi har fått i det här sammanhanget är att vi inte borde tillåta den här typen av politisk reklam, säger SL:s presschef Andreas Strömberg till SVT,.

– Och att vi borde ha stoppat SD, framhåller SL:s presschef.

Men han förklarar att Storstockholms Lokaltrafik inte har någon juridisk möjlighet att sätta stopp för SD-tåget.

– SL eller trafikförvaltningen måste som myndighet behandla alla politiska partier likvärdigt.

– Det betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor, förklarar SL:s presschef.

Stoppar inte SD-tåget

Han klargör det är ett giltigt beslut som ligger bakom att SL ska tillåta reklam på tåg och bussar i Stockholm.

– Det är ett politiskt beslut att vi ska tillåta reklam i kollektivtrafiken. Det är taget i landstingsfullmäktige 1988.

SL kommer därmed inte att stoppa SD-tåget. Däremot kan justitiekanslern göra en bedömning om huruvida reklamen följer lagen eller inte.

SD:s partisymboler

Hos justitiekanslern har det trillat en rad anmälningar.

– Vi har fått in ganska många anmälningar, knappt 20, uppger justitiekanslern Mari Heidenborg.

Anmälningarna gäller både valreklamen i form av SD-tåget och det tweet-meddelande som Tobias Andersson (SD) gjorde nyligen.

Justitiekanslern har granskat om SD-tåget utgör något lagbrott i form av hets mot folkgrupp men svaret är nej.

– Den här reklamen i sig innefattar inte någonting sånt. Den innehåller ju framförallt Sverigedemokraternas partisymboler, säger hon.

”Nästa stopp Kabul”

Den omtalade tweeten hade följande text:

– Välkommen till återvandringståget. Du har en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!

Justitiekanslern förklarar att det emellertid faller utanför JK:s område.

– Det får i så fall en allmän åklagare titta på. Om det skulle vara någonting brottsligt där, säger hon.

Foto: Henrik Mellström , Sverigedemokraterna Stockholms län

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen