VASALOPPET: Hot om aktion uppmärksammas

2023 03 05

Idag, söndag, startar det klassiska Vasaloppet.

Tävlingen, som har en speciell plats i hjärtat hos många i svenska folket, är en nio mil lång skidtävling för såväl elitåkare som vanliga motionärer.

Längdåkarna startar i Berga By i Sälen och går i mål i Mora. Tävlingen har funnits i drygt 100 år och är varje år en stor folkfest. 

Men i år hotas arrangemanget av sabotage. 

Uppmärksammat på Twitter 

Det är på sociala medier som hotet uppmärksammas.

I Twitterflödet skildrar mängder med människor hur de följer loppet framför tv:n, ofta med frukost och kaffe på soffbordet. 

– Vasaloppet, fantastisk tv och markerar slutet på vintern och början på våren, skriver till exempel en användare. 

"Vasaloppet hotas" 

Men det är inte bara hejarop och morgonmys som lyfts fram i flödet. Flera användare har nu uppmärksammat hur miljöaktivistgruppen Greenpeace hotar att förstöra loppet med någon form av sabotage. 

– Vasaloppet för herrarna hotas. Klimataktivister från Greenpeace kritiserar tävlingens samarbete med oljebolaget Preem – och hintar om eventuella aktioner under loppets gång, twittrar användaren Albin Hellström med ett tusental följare, och hänvisar till en artikel i Aftonbladet.

Blandade åsikter 

Albin Hellström är inte ensam om att ha fått nys om nyheten. 

– Vasaloppet pågår för fullt. Minusgrader och gott om snö. Vasaloppet oroas över att  miljöterrorister skall sabotera tävlingen, twittrar en annan upprörd användare.

Miljöorganisationen får dock även stöd. 

– Svårt att inte hålla med Greenpeace här. Så stark ansiktsätarleopardpartietaura över Vasaloppets samarbete med Preem, framhåller opinionskontot “Fruktansvärda fel på regnet” med nästan 10 000 följare.

"Använder greenwashing"

På sin hemsida skriver Greenpeace att Vasaloppet används för greenwashing och anklagar oljebolaget Preem för att ljuga om att bidra till ett arbete som gynnar klimatet.

– Sanningen är att deras produkter i allra högsta grad bidrar till den globala uppvärmning som direkt hotar Vasaloppets överlevnad, framhåller organisationen.

Snön smälter: "Måste få ett slut"

Greenpeace menar att utsläppen från Preem alltså bidrar till att den snö som Vasaloppet är beroende av riskerar att försvinna,. då snötäcket på norra halvklotet minskar.

– Mitt i en brinnande klimatkris. Detta måste få ett slut, uttrycker organisationen.

På sin hemsida har man satt upp ett mål om att få in 50 000 underskrifter för att tvinga Preem att lämna Vasaloppet.

Över 15 000 deltagare

Miljoner människor över hela världen följer Vasaloppet på tv varje år. 

I deltar 15 800 deltagare. 

Den genomsnittliga sluttiden för samtliga som deltagit i tävlingen sedan 1922 är knappt åtta timmar.

Arkivfoto: Vasaloppet

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen