VASALOPPET: Hot om aktion uppmärksammas

2023 03 05

Idag, söndag, startar det klassiska Vasaloppet.

Tävlingen, som har en speciell plats i hjärtat hos många i svenska folket, är en nio mil lång skidtävling för såväl elitåkare som vanliga motionärer.

Längdåkarna startar i Berga By i Sälen och går i mål i Mora. Tävlingen har funnits i drygt 100 år och är varje år en stor folkfest. 

Men i år hotas arrangemanget av sabotage. 

Uppmärksammat på Twitter 

Det är på sociala medier som hotet uppmärksammas.

I Twitterflödet skildrar mängder med människor hur de följer loppet framför tv:n, ofta med frukost och kaffe på soffbordet. 

– Vasaloppet, fantastisk tv och markerar slutet på vintern och början på våren, skriver till exempel en användare. 

"Vasaloppet hotas" 

Men det är inte bara hejarop och morgonmys som lyfts fram i flödet. Flera användare har nu uppmärksammat hur miljöaktivistgruppen Greenpeace hotar att förstöra loppet med någon form av sabotage. 

– Vasaloppet för herrarna hotas. Klimataktivister från Greenpeace kritiserar tävlingens samarbete med oljebolaget Preem – och hintar om eventuella aktioner under loppets gång, twittrar användaren Albin Hellström med ett tusental följare, och hänvisar till en artikel i Aftonbladet.

Blandade åsikter 

Albin Hellström är inte ensam om att ha fått nys om nyheten. 

– Vasaloppet pågår för fullt. Minusgrader och gott om snö. Vasaloppet oroas över att  miljöterrorister skall sabotera tävlingen, twittrar en annan upprörd användare.

Miljöorganisationen får dock även stöd. 

– Svårt att inte hålla med Greenpeace här. Så stark ansiktsätarleopardpartietaura över Vasaloppets samarbete med Preem, framhåller opinionskontot “Fruktansvärda fel på regnet” med nästan 10 000 följare.

"Använder greenwashing"

På sin hemsida skriver Greenpeace att Vasaloppet används för greenwashing och anklagar oljebolaget Preem för att ljuga om att bidra till ett arbete som gynnar klimatet.

– Sanningen är att deras produkter i allra högsta grad bidrar till den globala uppvärmning som direkt hotar Vasaloppets överlevnad, framhåller organisationen.

Snön smälter: "Måste få ett slut"

Greenpeace menar att utsläppen från Preem alltså bidrar till att den snö som Vasaloppet är beroende av riskerar att försvinna,. då snötäcket på norra halvklotet minskar.

– Mitt i en brinnande klimatkris. Detta måste få ett slut, uttrycker organisationen.

På sin hemsida har man satt upp ett mål om att få in 50 000 underskrifter för att tvinga Preem att lämna Vasaloppet.

Över 15 000 deltagare

Miljoner människor över hela världen följer Vasaloppet på tv varje år. 

I deltar 15 800 deltagare. 

Den genomsnittliga sluttiden för samtliga som deltagit i tävlingen sedan 1922 är knappt åtta timmar.

Arkivfoto: Vasaloppet

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen