VASALOPPET: Hot om aktion uppmärksammas

2023 03 05

Idag, söndag, startar det klassiska Vasaloppet.

Tävlingen, som har en speciell plats i hjärtat hos många i svenska folket, är en nio mil lång skidtävling för såväl elitåkare som vanliga motionärer.

Längdåkarna startar i Berga By i Sälen och går i mål i Mora. Tävlingen har funnits i drygt 100 år och är varje år en stor folkfest. 

Men i år hotas arrangemanget av sabotage. 

Uppmärksammat på Twitter 

Det är på sociala medier som hotet uppmärksammas.

I Twitterflödet skildrar mängder med människor hur de följer loppet framför tv:n, ofta med frukost och kaffe på soffbordet. 

– Vasaloppet, fantastisk tv och markerar slutet på vintern och början på våren, skriver till exempel en användare. 

"Vasaloppet hotas" 

Men det är inte bara hejarop och morgonmys som lyfts fram i flödet. Flera användare har nu uppmärksammat hur miljöaktivistgruppen Greenpeace hotar att förstöra loppet med någon form av sabotage. 

– Vasaloppet för herrarna hotas. Klimataktivister från Greenpeace kritiserar tävlingens samarbete med oljebolaget Preem – och hintar om eventuella aktioner under loppets gång, twittrar användaren Albin Hellström med ett tusental följare, och hänvisar till en artikel i Aftonbladet.

Blandade åsikter 

Albin Hellström är inte ensam om att ha fått nys om nyheten. 

– Vasaloppet pågår för fullt. Minusgrader och gott om snö. Vasaloppet oroas över att  miljöterrorister skall sabotera tävlingen, twittrar en annan upprörd användare.

Miljöorganisationen får dock även stöd. 

– Svårt att inte hålla med Greenpeace här. Så stark ansiktsätarleopardpartietaura över Vasaloppets samarbete med Preem, framhåller opinionskontot “Fruktansvärda fel på regnet” med nästan 10 000 följare.

"Använder greenwashing"

På sin hemsida skriver Greenpeace att Vasaloppet används för greenwashing och anklagar oljebolaget Preem för att ljuga om att bidra till ett arbete som gynnar klimatet.

– Sanningen är att deras produkter i allra högsta grad bidrar till den globala uppvärmning som direkt hotar Vasaloppets överlevnad, framhåller organisationen.

Snön smälter: "Måste få ett slut"

Greenpeace menar att utsläppen från Preem alltså bidrar till att den snö som Vasaloppet är beroende av riskerar att försvinna,. då snötäcket på norra halvklotet minskar.

– Mitt i en brinnande klimatkris. Detta måste få ett slut, uttrycker organisationen.

På sin hemsida har man satt upp ett mål om att få in 50 000 underskrifter för att tvinga Preem att lämna Vasaloppet.

Över 15 000 deltagare

Miljoner människor över hela världen följer Vasaloppet på tv varje år. 

I deltar 15 800 deltagare. 

Den genomsnittliga sluttiden för samtliga som deltagit i tävlingen sedan 1922 är knappt åtta timmar.

Arkivfoto: Vasaloppet

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


22okt2025

Nytt butikskoncept till Norden – kan komma till Sverige

2025 10 22

Sveriges nordiska grannländer satsar på ett nytt butikskoncept.

Det ansträngda säkerhetspolitiska läget i Europa och Norden gör att frågan om beredskap är högaktuell.

I händelse av krig eller annan kris kan livsmedelsförsörjningen drabbas hårt.

I Sverige uppmanas alla invånare att ha en viss beredskap hemma.

– Tänk efter hur du skulle klara dig en vecka utan vatten eller mat. Om du är förberedd kan du klara krisen bättre, framhåller MSB.

I de Sveriges nordiska grannländer planeras nu ett nytt butikskoncept med inriktning krisberedskap.

Nordiska satsningar

I Danmark, Norge och Finland förbereder man nu för att inrätta krisbutiker, rapporterar Dagligvarunytt.

I Danmark stärks 50 butiker över landet för att klara minst två dygn utan ström eller omvärldskontakt.

Norge ska förbereda närmare 100 butiker för att klara att hålla driften utan ström, varuleveranser eller betalningsfunktioner.

Den finska dagligvaruhandeln har tillsammans med statliga myndigheter i landet planer på 300 beredskapsbutiker.

Finland och Danmark har som mål att konceptet ska vara klart inom tre till fyra år.

Läs också: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Kan komma till Sverige

I nuläget finns inga liknande planer i Sverige.

Butikskedjorna önskar att staten ska gå in med resurser och riktlinjer för hur konceptet skulle kunna utvecklas.

– Att fullt ut förbereda en butik för långvariga och omfattande störningar är en mycket stor investering och innan det eventuellt görs bedömer vi att vi skulle behöva tydligare politiska ramar, uppger Coops pressansvarige Therese Knapp, till Dagligvarunytt.

Livsmedelsverket har tilldelats 30 miljoner kronor för pilotprojektet ”Robusta butiker”, för att ta fram lösningar som kan bli en modell för Sverige att arbete efter.

– Vår uppfattning är att det fortfarande saknas en tydlig kravbild. Den måste det offentliga definiera, och dit har vi ännu inte kommit, uppger Axfoods kommunikationsdirektör Sara Kraft Westrell, till Dagligvarunytt.

Läs mer: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen