Hot mot Systembolaget – tror på stor förändring

2024 04 04

Vinoteket och Winefinder, de två ledande aktörerna  inom onlinehandel med vin i Sverige, går ihop och skapar en gemensam plattform.

Det meddelar företagen i dag, torsdag.

Vinoteket och Winefinder blir en del av Vintjänsten.

– Det är väldigt goda nyheter för svenska vinälskare som vill få unika vinupplevelser från hela världen hemlevererade till dörren. Vinotekets breda kvalitetsutbud tillsammans med Winefinders etablerade premiumsortiment är precis det som efterfrågas av kunderna. Vi passar strategiskt bra ihop, helt enkelt, säger Anders Signell, vd för Vintjänsten, där nu både Vinoteket och Winefinder ingår.

Enligt vd:n är syftet med sammanslagningen bland annat att ”bredda erbjudandet och samtidigt fånga de synergier som uppstår genom samlade inköp, administration och andra stordriftsfördelar såsom transport och lagring”.

Större sortiment

Både Vinoteket och Winefinder kommer att finnas kvar som egna varumärken.

– Det är två etablerade aktörer på en ung marknad som nu går ihop. Vi ser direkt möjligheten att både bredda och fördjupa erbjudandet mot alla våra kundsegment samtidigt som vi gör det attraktivare genom ett större, gemensamt vinsortiment. Det blir bra för både Winefinders och Vinotekets kunder, säger Anders Signell.

Tar upp kampen med Systembolaget

I dag utgör onlinehandel med vin strax över 2 procent av den totala vinförsäljningen i Sverige.

Anders Signell tror att sammanslagningen kommer leda till att fler väljer att handla online i stället för i butik (Systembolaget).

– Att onlinehandeln idag bara är två procent av den totala försäljningen visar vilka möjligheter Vinoteket och Winefinder har tillsammans. I så gott som alla branscher har kundbeteendet gått allt mer mot onlineköp, vilket gäller även vinmarknaden utanför Sverige. Nu ser vi fram mot att fler svenskar ska upptäcka en värld av vin, inte bara från de stora producenterna utan även de mindre vinodlarna, säger vd:n.

Om scenariot blir verklighet skulle det innebära ett reellt problem för Systembolaget.

Socialdepartementet har tidigare varnat för att alkoholmonopolet hotas av onlineförsäljning.

– I längden kan både införande av gårdsförsäljning och ett icke-agerande gällande distanshandel leda till att Systembolagets monopol faller, står det i ett internt dokumentet som SvD tagit del av.

Socialdemokraternas gruppledare Lena Hallengren uppskattar inte utvecklingen.

– Risken är stor för fler aktörer och att marknaden växer för deras del, sa hon i en kommentar till en HD-dom som fastslog att utländska företag tillåts sälja vin till svenska kunder.   

Foto: Systembolaget 

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen