Just nu får många svenskar olika typer av besvärande meddelanden.
Bland annat sprids på nytt meddelanden och e-mailutskick som påstår sig komma från Bank-ID.
Det varnar nu legitimationsstjänsten för.
Dykt upp på nytt
På nytt har en varning dykt upp på Bank-ID-hemsidan som uppmanar användare att vara redo på att SMS inkommer.
– Just nu förekommer det falska SMS-utskick, telefonsamtal och e-postmeddelanden som utger sig för att komma från BankID. Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det, lyder meddelandet.
“Är viktigt”
Bank-ID understryker att det är viktigt att man som användare aldrig använder tjänsten på uppmaning från någon annan.
– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det.
– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.
Tre steg
Den som utsätts för bedrägeri har tre tydliga steg att följa.
Det första steget man bör se till att följa är att direkt spärra sitt Bank-ID.
Därefter gör man rätt i att ta kontakt med banken och förklara vad som har hänt.
Det sista steget handlar om att göra en polisanmälan om saken.
Anmäl saken
Det finns ett visst nummer som är till för att folk som blir utsatta för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska kunna använda.
Det gör man rätt i att bruka.
– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726. På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.
Bedrägeriförsök är alltjämt ett växande problem i Sverige och folk luras hela tiden på sina pengar.
Polisen arbetar kontinuerligt med att försöka komma åt problemet, just nu med en insats som innefattar övriga nordiska länder där förekomsten av bedrägerier också är hög.
Foto: BankID
Text: Redaktionen