Höjer priserna för många streamingkunder

2024 04 19

Den 21 maj är HBO Max och Discovery+ är ett minne blott.

Streamingtjänsterna skrotas och sammanförs till den nya tjänsten Max.

Den nya streamingtjänsten ska innehålla dubbelt så mycket innehåll jämfört med HBO Max i dag, enligt mediejätten Warner Bros, som ligger bakom sammanslagningen.

Men det nya utbudet kommer att kosta.

Priset för ett standardabonnemang höjs från 99 kronor till 129 kronor i månaden för HBO Max-kunder. Det är en ökning med nästan 30 procent.

Slussas över automatiskt 

Priset kommer att uppdateras av sig själv eftersom HBO Max-kunder automatiskt kommer att slussas vidare till Max. I vissa fall kommer den nuvarande HBO Max-appen automatiskt att uppdateras till Max-appen. I andra fall krävs det en nedladdning av den nya appen.

Här är alla Max-abonnemang 

Basic med reklam: 

  • Ett nytt Bas-abonnemang med reklam introduceras för en kostnad av 89 SEK / månad
  • Med detta abonnemang kan användare ta del av Max till en lägre kostnad med reklam.
  • Användaren kommer kunna streama innehåll på 2 enheter samtidigt.  
  • Innehåll i Full HD-upplösning. 

Standard: 

  • Priset för ett Standard-abonnemang är 129 SEK / månad
  • Användaren kan streama innehåll på 2 enheter samtidigt.  
  • Innehåll i Full HD-upplösning. 
  • Detta abonnemang ger möjlighet till upp till 30 nedladdningar för att titta offline (begränsningar tillämpas).

Premium:  

  • Premium-abonnemanget kostar 169 SEK / månad och ger den bästa tittarupplevelsen.
  • Användaren kan streama innehåll på 4 enheter samtidigt.  
  • Full HD- eller 4K-upplösning samt Dolby Atmos -ljud (om tillgängligt).    
  • Upp till 100 nedladdningar för att titta offline (begränsningar tillämpas).
  • Live-streamade tv-kanaler inkluderade i Premium-abonnemanget är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 9, Discovery Channel, TLC och ID.

Sport (tillägg): 

  • Tillägget Sport kostar 260 SEK / månad och ger tillgång till rättigheter som Allsvenskan, Superettan, Australian Open, US Open, Roland Garros, Speedway Grand Prix, PGA-touren, Giro d’Italia, Olympiska spelen i Paris 2024, livekanalerna Eurosport 1 och 2 – och mycket mer.  
  • Användaren kan streama sportinnehåll på 2 enheter samtidigt (begränsat till två av användarens tillgängliga strömmar utifrån aktuellt basabonnemang). 
  • Tillägget Sport kräver ett grundabonnemang och säljs separat som tillägg till Bas, Standard och Premium.  

 Källa: Warner Bros

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen