5okt2025

Höjer priserna för många streamingkunder

2024 04 19

Den 21 maj är HBO Max och Discovery+ är ett minne blott.

Streamingtjänsterna skrotas och sammanförs till den nya tjänsten Max.

Den nya streamingtjänsten ska innehålla dubbelt så mycket innehåll jämfört med HBO Max i dag, enligt mediejätten Warner Bros, som ligger bakom sammanslagningen.

Men det nya utbudet kommer att kosta.

Priset för ett standardabonnemang höjs från 99 kronor till 129 kronor i månaden för HBO Max-kunder. Det är en ökning med nästan 30 procent.

Slussas över automatiskt 

Priset kommer att uppdateras av sig själv eftersom HBO Max-kunder automatiskt kommer att slussas vidare till Max. I vissa fall kommer den nuvarande HBO Max-appen automatiskt att uppdateras till Max-appen. I andra fall krävs det en nedladdning av den nya appen.

Här är alla Max-abonnemang 

Basic med reklam: 

  • Ett nytt Bas-abonnemang med reklam introduceras för en kostnad av 89 SEK / månad
  • Med detta abonnemang kan användare ta del av Max till en lägre kostnad med reklam.
  • Användaren kommer kunna streama innehåll på 2 enheter samtidigt.  
  • Innehåll i Full HD-upplösning. 

Standard: 

  • Priset för ett Standard-abonnemang är 129 SEK / månad
  • Användaren kan streama innehåll på 2 enheter samtidigt.  
  • Innehåll i Full HD-upplösning. 
  • Detta abonnemang ger möjlighet till upp till 30 nedladdningar för att titta offline (begränsningar tillämpas).

Premium:  

  • Premium-abonnemanget kostar 169 SEK / månad och ger den bästa tittarupplevelsen.
  • Användaren kan streama innehåll på 4 enheter samtidigt.  
  • Full HD- eller 4K-upplösning samt Dolby Atmos -ljud (om tillgängligt).    
  • Upp till 100 nedladdningar för att titta offline (begränsningar tillämpas).
  • Live-streamade tv-kanaler inkluderade i Premium-abonnemanget är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 9, Discovery Channel, TLC och ID.

Sport (tillägg): 

  • Tillägget Sport kostar 260 SEK / månad och ger tillgång till rättigheter som Allsvenskan, Superettan, Australian Open, US Open, Roland Garros, Speedway Grand Prix, PGA-touren, Giro d’Italia, Olympiska spelen i Paris 2024, livekanalerna Eurosport 1 och 2 – och mycket mer.  
  • Användaren kan streama sportinnehåll på 2 enheter samtidigt (begränsat till två av användarens tillgängliga strömmar utifrån aktuellt basabonnemang). 
  • Tillägget Sport kräver ett grundabonnemang och säljs separat som tillägg till Bas, Standard och Premium.  

 Källa: Warner Bros

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen