Högteknologisk ring lanseras i Sverige – här är funktionerna

2024 10 22

I januari 2024 gav Samsung en första glimt av den smarta ringen ”Galaxy Ring”.

Med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan ringen bland annat övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

Statistiken laddas upp direkt till Samsung Health-appen.

– Användaren får ett kraftfullt verktyg för att mäta och förstå sin dagliga aktivitet, skriver Samsung om den nya produkten.

Kommer till Sverige

Nu meddelar Samsung att Galaxy Ring kommer till Sverige.

– I dag kan Samsung bekräfta att Galaxy Ring släpps i Sverige, framhåller det koreanska företaget i ett uttalande.

Här är prislappen

Galaxy Ring kommer att finnas tillgänglig på Samsungs hemsida i Sverige och hos utvalda återförsäljare från den 13 november.

Prislappen landar på 5 490 kronor.

– Storlekskitet, som hjälper användaren att hitta rätt storlek, kan beställas från den 30 oktober för 100 SEK, meddelar Samsung.

Del av en större satsning

Galaxy Ring är en del av Samsungs satsning på ”smarta wearables”. Under 2025 har företaget även lanserat smart-klockorna Galaxy Watch7 och Galaxy Watch Ultra.

– Vi är stolta över att presentera våra senaste innovationer inom bärbar teknik – Galaxy Ring, Galaxy Watch7 och Galaxy Watch Ultra. De är designade för att ge användarna en komplett översikt över deras välmående med förbättrade funktioner som sömnspårning och pulsmätning.

– Det är också perfekta produkter för de som vill få en extra boost i sin träning med skräddarsydda insikter och råd. Den här lanseringen är ett sätt för oss att hjälpa våra användare att leva ett mer balanserat liv, säger Anders Elmby, MX-Director för Samsung i Norden.

Fakta Galaxy Ring

- Ringen är lätt, med en vikt på 2,3–3,0 gram beroende på storlek

- Den har upp till sju dagars batteritid och är vattentålig 

- Den finns tillgänglig i tre färger: Titanium Black, Titanium Silver och Titanium Gold

- Ringen lanserades den 10 juli 2024. Den 13 november kommer den till Sverige

Foto: Samsung

Text: Redaktionen


Agnes Wold avråder från vanlig toalettartikel: ”Skulle aldrig använda”

2024 10 22

Elektriska handtorkar på toaletter är en superspridare av bakterier och virus.

Det varnar experten Agnes Wold för.

Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, hänvisar till en studie som visar hur virus på händerna blåses rakt upp i luften vid användning av handtork. Viruspartiklarna sprids över hela toaletten och ökar risken för smittspridning. 

Bakterier blir även kvar på händerna och risken för kontaminering av områden utanför toaletten är stor.

Agnes Wold använder själv inte toalettartikeln.

– Aldrig, då torkar jag hellre mig på kläderna, säger hon till TV4.

Experten rekommenderar toalettbesökare att torka händerna med handduk eller papper. 

– Tvålen har ganska liten effekt och en tork har ingen effekt alls. Torkar du dig med pappers- eller tyghanduk reducerar man bakterieantalet litegrann och får bort smuts på händerna, säger Wold till tv-kanalen.

”Kan få influensa”

En brittisk studie, som publicerats i Journal of Applied Microbiology, har tidigare konstaterat att handtorksapparater sprider 1 300 gånger fler viruspartiklar än torkning med papper.

– Någon annan kan ställa sig vid handtorkapparaten och andas in dina mikrober. Då kan de få till exempel influensa om du har den på din hand, rent teoretiskt, sade Agnes Wold till SVT i samband med att studien publicerades.

Hygiensjuksköterskan Jette Holt drar samma slutsats.

– På sjukhus rekommenderar vi inte användning av handtorkar med luft. Inte bara för att de är bullriga, utan också för att luftflödet har visat sig sprida hudpartiklar och därmed mikroorganismer i rummet, säger hon till tidnungen i Form.

Hellre kläderna än handtork

Enligt Agnes Wold är det bättre att torka händerna på kläderna i en situation där endast handtork finns tillgänglig.

Professorn rekommenderar allmänheten att använda tröjan eller slipsen.

– Att torka händerna i byxan leder inte till att du får bort allt. Använd då i stället slipsen eller skjortan, och säg till att du torkar dig runt alla fingrar, säger hon till tv-kanalen.

Foto: Johan Wingborg resp B. Wang

Text: Redaktionen


Här är Sveriges “sämsta” bredbandsbolag – 2,6 miljoner kunder

2024 10 22

I princip alla är numera helt beroende av internet för att hantera vardagen.

Om det så är för att betala månadens räkningar, köpa en biljett till tåget eller bara för att avsluta dagen med en tv-serie på Netflix finns det en gemensam faktor: bredbandet måste fungera.

Såväl privatpersoner som företagskunder förväntar sig numera att internet ska flyta på friktionsfritt.

Och rent generellt är kundnöjdheten relativt hög.

Den har till och med ökat de senaste åren.

Vi ser en fortsatt förbättring av det vi kallar produktegenskaper inom bredband. Pålitlighet och stabilitet betraktas nu av kunderna som hygienfaktorer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som nu har undersökt vad kunderna egentligen tycker om sina bredbandsbolag.

Kommer ikapp andra branscher

Det som kunderna i undersökningen har rankat är bredbandets stabilitet, pålitlighet och hantering av servicefrågor.

Trenden är att branschen har ryckt upp sig de senaste åren.

– Tydliga förbättringar märks i svarstider, bemötande och kompetens. Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säga Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Bästa och sämsta bolaget

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan 2024.

Bolaget får värdet 74,8 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Tuffast är det för bredbandsbolaget 3 – ett bolag med totalt 2,6 miljoner kunder.

Företaget når enbart värdet 64,0, vilket är sämst på hela listan.

Svag placering för Netflix

Svenskt Kvalitetsindex har även mätt kundnöjdheten bland svenska streamingbolag.

Här toppas listan av Amazon Prime (73,6) respektive Skyshowtime (72,4) medan mer klassiska jättar som Netflix (66,1) och TV4 Play (65,7) har det tuffare.

– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten, säger SKI:s analyschef Love Westin.

– Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

1. Ownit (74,8)

2. Banhof (72,9)

3. Bredband2 (68,3)

4. Branschen (68,0)

5. Telia (67,9)

6. Övriga (67,7)

7. Tele2 (66,9)

8. Telenor (66,2)

9. 3 (64,0)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen