JUST NU: Högsta inflationen på över 30 år – priserna stiger snabbt

2022 07 14

Inflationen i juni parkerade på 8,5 procent.

Det visar en färsk mätning från Statistiska centralbyrån, SCB, rapporterar Sveriges Radio.

Siffran är högre än Riksbankens prognos – som hade förutspått att den skulle landa på 8 procent.

De nya siffrorna innebär att inflationstakten är den högsta sedan juli 1991.

Uppgång med 1,2 procent

SCB:s uppgifter om inflationen innebär också en uppgång med 1,2 procent jämfört med maj.

Månaden innan låg nämligen inflationstakten på 7,2 procent.

– Prishöjningar på livsmedel, el och drivmedel var det som påverkade inflationen mest, säger Sofie Öhman, prisstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

Rysslands krig mot Ukraina nämns också som en påverkansfaktor till uppgången.

Kaffe 50 procent dyrare

Enligt SCB fortsätter även prisökningarna bland livsmedel.

Främst är det kött, mjölk, ost, ägg samt bröd och andra spannmålsprodukter som drabbas värst av de höga priserna. 

Även kaffe blir allt dyrare – enligt SCB har priserna på kaffe stigit med otroliga 50 procent på ett år.

Paketresor toppar prisökningen

Andra priser som gick upp under juni var för elen, paketresor, möbler och hushållsvaror.

Just paketresor toppar prisökningen – 30,8 procent dyrare har det blivit att boka den typen av resor jämfört med maj.

Restaurang- och hotellbesök tillhör också kategorin som upplever prisökningar, skriver SCB.

Däremot har priserna sjunkit på kläder, vilket dock är normalt under sommaren.

Stiger även i USA

Igår meddelades att inflationen stiger även i USA.

Även där var den högre än vad man hade trott: 9,1 procent. 

En konsekvens kan bli en historisk höjning av räntan, erfar Bloomberg.

– USA har varit lite för Europa och Sverige, säger Susanne Spector, chefsanalytiker på Nordea, till SR.

“Större ökningar framför oss”

Hon utvecklar sitt resonemang.

– Har vi tittat på vad som har hänt i USA för tre månader sedan så följer Sverige efter. Det är också en signal att vi kan ha större ökningar framför oss än vad som ligger i prognosen idag.

Största förändringarna

Nedan ser du vilka varor och tjänster som ökat och minskat mest sedan förra månaden. Siffrorna anges i procent.

  1. Paketresor +30,8
  2. Drivmedel +10,4
  3. Kostnader för fordon utöver bilar och drivmedel +10,3 
  4. El +6,6
  5. Livsmedel +2,0
  6. Inventarier +1,7
  7. Bilar +1,4
  8. Restauranger och logi +1,4
  9. Kläder -2,9

Källa: SCB

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen