JUST NU: Högerprofiler rasar mot SVT:s filmklipp

2022 08 11

En kampanjfilm från SVT upprör företrädare för Moderaterna och Sverigedemokraterna. 

Kampanjfilmen syftar till att få unga väljare att ladda ner SVT:s nyhetsapp.

I filmklippet står en kvinna bredvid en matmixer som är i full gång.

– Sjukt vad den där grejen dånar. Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vill bo vid ett sånt, säger den kvinnliga karaktären.

M-företrädare rasar

Kampanjfilmen väcker stor ilska hos företrädare från högersidan. 

Carl-Oskar Bohlin, närings- och energipolitisk talesperson för Moderaterna, delade filmen på Twitter och skrev:

– Det här klippet är alltså precis publicerat av SVT Nyheter. En stilla undran, vad sysslar ni med?

Han fick snabbt medhåll av SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt, som också kritiserade filmklippet i ett inlägg på Twitter.

I en intervju med Expressen utvecklar Carl-Oskar Bohlin sitt resonemang.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att en reklamfilm från SVT, som gör anspråk på att vara en del av SVT Nyheter och som gör anspråk på att locka unga människor att ladda ner deras nyhetsapp, är så osaklig och innehåller så mycket felaktig information om kärnkraft, säger han till tidningen.

SVT svarar

SVT har svarat på kritiken.

I ett uttalande framhåller tv-kanalen att filmklippet ”inte har ett dugg med fakta att göra”.

– Den korta filmen är en del av en kampanj för SVT:s nyhetsapp. Det är SVT Kommunikation som är ansvariga för kampanjen. Den är tänkt att med underfundig humor väcka intresse för nyhetsämnen som intresserar unga. Karaktären i filmen för en så kallad inre monolog – hennes tankar far iväg.  Givetvis är det orimligt att jämföra en matmixer och ett kärnkraftverk. Vi tror att publiken ser att det den kvinnliga karaktären säger är hennes egna, ganska förvirrade, tankar och att de inte har ett dugg med fakta att göra, skriver Christer Mellstrand, marknadschef på SVT.

Fortsätter fighten

Carl-Oskar Bohlin köper inte SVT:s förklaring.

– SVT försvarar sig nu med att klippet inte har något med verkligheten att göra. Det sammanfattar väl också poängen med det olämpliga i att använda det som reklam märkt nyheter riktad mot unga mitt i en valrörelse kopplat till en omstridd fråga. Klaveret runt foten börjar låta illa, skriver han på Twitter.

Se filmklippet här

Foto: Axel Adolfsson Moderaterna

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Jas Gripen har skjutit skarpt – ”ingen övning”

2024 10 09

Jas Gripen uppges ha skjutit skarpt i skärgården utanför Stockholm, och Försvarsmakten understryker att det inte handlar om en övning.

Försvaret har genomfört en hemlig operation i Sverige den senaste veckan.

Det handlar om en beredskapsoperation.

Men från Försvarsmaktens sida vill man inte kalla det för en ”övning”.

– Det här är ingen övning, utan en del av Sveriges och Natos avskräckning, säger Fredrik Ståhlberg, operationschef på Försvarsmakten, till SVT.

Har skjutit skarpt

Operationen har pågått i hemlighet, och avslutades på tisdagen.

Under beredskapskontrollen har bland annat Jas Gripen skjutit skarpt mot en tilltänkt motståndare i skärgården utanför Stockholm.

Även fartyg och artilleri har skjutit skarpt, enligt Expressen.

Operationen har genomförts på flera håll i Sverige, dels utanför Stockholm, dels i norra Sverige.

Hemligt för deltagarna

I beredskapskontrollen har man utgått ifrån ett tilltänkt scenario där ryska trupper attackerat Sverige.

Hela operationen var oanmäld och planerats under stor sekretess.

– Den här beredskapskontrollen har varit hemlig för dem som deltar, de fartygsbesättningar och piloter som gör det här har precis fått sina order, sade Fredrik Ståhlberg till Expressen i samband med beredskapskontrollen.

Operationen ägde rum på Utö i Stockholms skärgård samt Vidsel i Norrbotten.

I scenariot tänker man sig bland annat att ryska trupper tagit sig in i svensk skärgård och placerat ut ett långräckviddigt robotsystem, enligt SVT.

Den tänkta fienden bekämpas bland annat av kustjägare.

”Ryssland är aggressorn”

Det finns i dagsläget ingen påtaglig risk att Ryssland angriper Sverige, men Ryssland har ändå visat ett allt större intresse för Sveriges närområde, menar Ståhlberg, enligt SVT.

Därför är det ett sådant scenario man förbereder sig för.

– Det råder väl ingen tveksamhet om att det är Ryssland som är aggressorn i vårt närområde, det är bara att titta på det sätt som de angripit och anfallit in i Ukraina just nu, så det finns ett ökat intresse från Ryssland mot oss och det är inget att hymla om, säger Fredrik Ståhlberg till kanalen.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen