JUST NU: Högerprofiler rasar mot SVT:s filmklipp
2022 08 11
En kampanjfilm från SVT upprör företrädare för Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Kampanjfilmen syftar till att få unga väljare att ladda ner SVT:s nyhetsapp.
I filmklippet står en kvinna bredvid en matmixer som är i full gång.
– Sjukt vad den där grejen dånar. Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vill bo vid ett sånt, säger den kvinnliga karaktären.
M-företrädare rasar
Kampanjfilmen väcker stor ilska hos företrädare från högersidan.
Carl-Oskar Bohlin, närings- och energipolitisk talesperson för Moderaterna, delade filmen på Twitter och skrev:
– Det här klippet är alltså precis publicerat av SVT Nyheter. En stilla undran, vad sysslar ni med?
Han fick snabbt medhåll av SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt, som också kritiserade filmklippet i ett inlägg på Twitter.
I en intervju med Expressen utvecklar Carl-Oskar Bohlin sitt resonemang.
– Jag tycker det är anmärkningsvärt att en reklamfilm från SVT, som gör anspråk på att vara en del av SVT Nyheter och som gör anspråk på att locka unga människor att ladda ner deras nyhetsapp, är så osaklig och innehåller så mycket felaktig information om kärnkraft, säger han till tidningen.
SVT svarar
SVT har svarat på kritiken.
I ett uttalande framhåller tv-kanalen att filmklippet ”inte har ett dugg med fakta att göra”.
– Den korta filmen är en del av en kampanj för SVT:s nyhetsapp. Det är SVT Kommunikation som är ansvariga för kampanjen. Den är tänkt att med underfundig humor väcka intresse för nyhetsämnen som intresserar unga. Karaktären i filmen för en så kallad inre monolog – hennes tankar far iväg. Givetvis är det orimligt att jämföra en matmixer och ett kärnkraftverk. Vi tror att publiken ser att det den kvinnliga karaktären säger är hennes egna, ganska förvirrade, tankar och att de inte har ett dugg med fakta att göra, skriver Christer Mellstrand, marknadschef på SVT.
Fortsätter fighten
Carl-Oskar Bohlin köper inte SVT:s förklaring.
– SVT försvarar sig nu med att klippet inte har något med verkligheten att göra. Det sammanfattar väl också poängen med det olämpliga i att använda det som reklam märkt nyheter riktad mot unga mitt i en valrörelse kopplat till en omstridd fråga. Klaveret runt foten börjar låta illa, skriver han på Twitter.
Se filmklippet här
Foto: Axel Adolfsson Moderaterna
Text: Redaktionen