JUST NU: Högerprofiler rasar mot SVT:s filmklipp

2022 08 11

En kampanjfilm från SVT upprör företrädare för Moderaterna och Sverigedemokraterna. 

Kampanjfilmen syftar till att få unga väljare att ladda ner SVT:s nyhetsapp.

I filmklippet står en kvinna bredvid en matmixer som är i full gång.

– Sjukt vad den där grejen dånar. Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vill bo vid ett sånt, säger den kvinnliga karaktären.

M-företrädare rasar

Kampanjfilmen väcker stor ilska hos företrädare från högersidan. 

Carl-Oskar Bohlin, närings- och energipolitisk talesperson för Moderaterna, delade filmen på Twitter och skrev:

– Det här klippet är alltså precis publicerat av SVT Nyheter. En stilla undran, vad sysslar ni med?

Han fick snabbt medhåll av SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt, som också kritiserade filmklippet i ett inlägg på Twitter.

I en intervju med Expressen utvecklar Carl-Oskar Bohlin sitt resonemang.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att en reklamfilm från SVT, som gör anspråk på att vara en del av SVT Nyheter och som gör anspråk på att locka unga människor att ladda ner deras nyhetsapp, är så osaklig och innehåller så mycket felaktig information om kärnkraft, säger han till tidningen.

SVT svarar

SVT har svarat på kritiken.

I ett uttalande framhåller tv-kanalen att filmklippet ”inte har ett dugg med fakta att göra”.

– Den korta filmen är en del av en kampanj för SVT:s nyhetsapp. Det är SVT Kommunikation som är ansvariga för kampanjen. Den är tänkt att med underfundig humor väcka intresse för nyhetsämnen som intresserar unga. Karaktären i filmen för en så kallad inre monolog – hennes tankar far iväg.  Givetvis är det orimligt att jämföra en matmixer och ett kärnkraftverk. Vi tror att publiken ser att det den kvinnliga karaktären säger är hennes egna, ganska förvirrade, tankar och att de inte har ett dugg med fakta att göra, skriver Christer Mellstrand, marknadschef på SVT.

Fortsätter fighten

Carl-Oskar Bohlin köper inte SVT:s förklaring.

– SVT försvarar sig nu med att klippet inte har något med verkligheten att göra. Det sammanfattar väl också poängen med det olämpliga i att använda det som reklam märkt nyheter riktad mot unga mitt i en valrörelse kopplat till en omstridd fråga. Klaveret runt foten börjar låta illa, skriver han på Twitter.

Se filmklippet här

Foto: Axel Adolfsson Moderaterna

Text: Redaktionen


En grupp pensionärer har fått fel utbetalning – i tio år

2024 12 17

Flera felaktiga utbetalningar från Pensionsmyndigheten har upptäckts.

Gemensamt i fallen är att pensionärerna i fråga inte bor kvar i Sverige, och därmed inte har rätt till den ersättning som blivit utbetald.

Det avslöjas i en ny granskning av Sveriges Radio Ekot som visar att personer felaktigt fått pengar från Pensionsmyndigheten i över tio år.

Flyttat utomlands

Bara under 2024 har hittills tolv fall upptäckts.

I ett av fallen riktas återkraven mot en 103-årig pensionerad kvinna som är folkbokförd utanför Stockholm. 

Enligt en anhörig hade kvinnan dock flyttat utomlands och i Pensionsmyndighetens beslut om återkrav framgår att 103-åringen kan ha bott utanför Sverige så länge som 20 år.

Hon har samtidigt fått garantipension och bostadstillägg, vilket är förmåner som man egentligen bara har rätt till om man bor i Sverige.

I en del fall handlar det också om felaktiga utbetalningar av äldreförsörjningsstöd av samma skäl.

Måste utgå från registret

Är en person skriven i Sverige måste Pensionsmyndigheten utgå från att det stämmer.

Det säger generaldirektören Anna Pettersson Westerberg till Ekot.

– Om människor är folkbokförda på en adress och det ser ut så i statistiken och registren, då är det ju den information vi får gå på.

Gett besked om folkräkning

Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) säger till radion att regeringen har lovat stora resurser till Skattemyndigheten för att kontrollera vilka som bor i landet och vilka som inte gör det.

Det ingår i den folkräkning som regeringen för ett år sedan gav besked om att gå vidare med. 

Skatteverket har fått uppdraget att ta fram en lägesbild över Sveriges befolkning som ska ge aktuell information om vilka som bor, vistas och verkar i Sverige.

– Vi behöver veta vilka som befinner sig i Sverige. Därför pågår nu en palett av åtgärder för att få till en folkräkning. Uppdraget till Skatteverket om att ta fram en nationell lägesbild är en viktig del i det arbetet, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) i ett uttalande förra året.

Den nationella lägesbilden ska ge en samlad bild av de som är folkbokförda, de som har samordningsnummer och hur samordningsnumren används. Den ska också ge information om relevanta grupper som finns och verkar i Sverige men som inte är eller ska vara folkbokförda.

Genrefoto: B. Macdonald

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 17

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen