SVERIGE: Hiss har rasat flera våningar

2023 12 18

Kort efter dödsolyckan i Sundbyberg har nu ytterligare en hiss rasat på en arbetsplats.

För ungefär en vecka sedan rasade en hiss vid en byggarbetsplats i Sundbyberg utanför Stockholm.

Fem personer avled i olyckan och stor uppmärksamhet har sedan dess riktats mot säkerheten när det kommer till hissarna.

Nu har ytterligare en hiss på en arbetsplats rasat, den här gången i Göteborg.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Ingen skadad

Det är i området Eriksberg som en hiss under eftermiddagen har rasat flera våningar vid en byggarbetsplats.

Enligt initiala uppgifter ska ingen person ha kommit till skada, men man ser mycket allvarligt på händelsen.

– Vi ser väldigt allvarligt på den här typen av händelser, säkerheten hos oss på Peab är alltid viktigast, säker Peabs pressansvarige Katarina Hugo till GP.

Oklart varför

Det är ännu oklart varför hissen har rasat och Peab samarbetar nu med hissleverantören för att försöka ta reda på exakt vad som har hänt.

Peab har stoppat användandet av just den hisstypen i samtliga projekt i Västsverige.

– Det är ju oroväckande. Särskilt med tanke på vad som hände förra veckan, säger Peter Gustafsson som är kommunikatör på byggarbetarnas fackförbund.

Fem personer avled

Förra veckan rasade en hiss i Sundbyberg som ligger norr om Stockholm.

Fem personer dog i samband med olyckan och händelsen har beskrivits som den värsta arbetsplatsolyckan i modern tid i Sverige.

– Jag har aldrig varit med om något liknande, och vill inte vara det igen, säger Tomas Kullberg som är enhetschef för Byggnads Stockholm till SVT.

Utreds från flera håll

Olyckan i Sundbyberg kommer nu att utredas och flera olika aktörer kan komma att bli inblandade i utredningen, däribland Statens haverikommission.

– Orsaken är dels allvarlighetsgraden i olyckan, det är en väldigt allvarlig olycka med fem döda. Dels är det i en bransch som är drabbad av olyckor, säger Jonas Bäckstrand vid haverikommissionen.

Foto: S. Kopstein

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen