SVERIGE: Hiss har rasat flera våningar

2023 12 18

Kort efter dödsolyckan i Sundbyberg har nu ytterligare en hiss rasat på en arbetsplats.

För ungefär en vecka sedan rasade en hiss vid en byggarbetsplats i Sundbyberg utanför Stockholm.

Fem personer avled i olyckan och stor uppmärksamhet har sedan dess riktats mot säkerheten när det kommer till hissarna.

Nu har ytterligare en hiss på en arbetsplats rasat, den här gången i Göteborg.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Ingen skadad

Det är i området Eriksberg som en hiss under eftermiddagen har rasat flera våningar vid en byggarbetsplats.

Enligt initiala uppgifter ska ingen person ha kommit till skada, men man ser mycket allvarligt på händelsen.

– Vi ser väldigt allvarligt på den här typen av händelser, säkerheten hos oss på Peab är alltid viktigast, säker Peabs pressansvarige Katarina Hugo till GP.

Oklart varför

Det är ännu oklart varför hissen har rasat och Peab samarbetar nu med hissleverantören för att försöka ta reda på exakt vad som har hänt.

Peab har stoppat användandet av just den hisstypen i samtliga projekt i Västsverige.

– Det är ju oroväckande. Särskilt med tanke på vad som hände förra veckan, säger Peter Gustafsson som är kommunikatör på byggarbetarnas fackförbund.

Fem personer avled

Förra veckan rasade en hiss i Sundbyberg som ligger norr om Stockholm.

Fem personer dog i samband med olyckan och händelsen har beskrivits som den värsta arbetsplatsolyckan i modern tid i Sverige.

– Jag har aldrig varit med om något liknande, och vill inte vara det igen, säger Tomas Kullberg som är enhetschef för Byggnads Stockholm till SVT.

Utreds från flera håll

Olyckan i Sundbyberg kommer nu att utredas och flera olika aktörer kan komma att bli inblandade i utredningen, däribland Statens haverikommission.

– Orsaken är dels allvarlighetsgraden i olyckan, det är en väldigt allvarlig olycka med fem döda. Dels är det i en bransch som är drabbad av olyckor, säger Jonas Bäckstrand vid haverikommissionen.

Foto: S. Kopstein

Text: Redaktionen


Ny legitimation ska införas i Sverige och hela EU

2024 06 12

En ny e-legitimation ska införas i Sverige och EU, vilket innebär att Bank-ID får konkurrens.

Miljontals svenskar har idag bank-id från kommersiella aktörer i form av privata banker.

Men det finns också många som inte har något bank-id eller någon form av e-legitimation.

Detta skapar problem i vardagen och leder till ojämlikhet.

Därför införs nu en ny, statlig e-legitimation, rapporterar SR.

En miljon saknar e-legg

Bank-id har fått mycket kritik, bland annat för att många människor saknar möjlighet att skaffa eller använda det.

– Det finns idag ungefär en miljon människor i Sverige som inte kan få en e-legitimation, säger Lotta Hämäläinen, som är ansvarig på Digg – myndigheten för digital förvaltning, till radiokanalen.

Många äldre personer kan inte använda bank-id eftersom de har svårt att hantera en smartphone.

Detsamma kan gälla personer med funktionsnedsättningar.

Ett annat problem är att bankerna, som är privata aktörer, kan välja bort kunder. Detta kan bland annat drabba flyktingar som saknar svenskt personnummer.

Dessutom anses det leda till osäkerhet när privata aktörer i stort sett har monopol på en så viktig samhällsfunktion.

– Vi har en dominerande lösning som gör att går den ner så är risken att samhället stannar, säger Lotta Hämäläinen.

Fysiskt plastkort

Men nu kommer Sverige alltså att införa en statlig e-legitimation, vilket de flesta andra länder redan har.

Den införs 2026 och kommer att vara ett fysiskt plastkort.

– Du lägger kortet mot telefonen, så läses den av trådlöst. Så det innebär att det blir enklare att hjälpa till exempel sin gamla mamma, säger Lotta Hämäläinen till radiokanalen.

Digital plånbok inom EU

Samma år kommer även EU att införa en gemensam e-legitimation i form av den digitala plånboken EUDI Wallet.

– Nyckelfunktionerna inkluderar möjligheten att e-legitimera användare över landsgränserna, både i e-tjänster och vid fysisk närvaro, uppger myndigheten Digg på sin hemsida.

Med den digitala plånboken kommer man även kunna dela annan information om sig själv inom hela EU.

– Det man fyller den med kan vara allt från teaterbiljetter, körkort, utbildningsmeriter, recept på mediciner till arbetsintyg eller rättigheter att representera ett visst företag, skriver Digg.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


SAS-plan har träffats av blixten

2024 06 11

Ett SAS-plan som var på väg från Köpenhamn till Amsterdam har träffats av blixten.

Under resans gång träffades flygplanet av blixten, inte bara en, utan två gånger.

SAS bekräftar blixtnedslagen i en kommentar till danska BT.

– Det är sant att SK1549 träffades av blixten två gånger på vägen från Köpenhamn till Amsterdam. Planet landade i Amsterdam i tid och utan problem, uppger flygbolaget.

”Enorm smäll”

Den danska läkaren Imran Rashid var en av flera passagerare som befann sig ombord när blixten slog ner i flygplanet.

I ett inlägg på sociala medier berättar han om den dramatiska upplevelsen.

–  I dag satt jag på planet med min brorson Adam, på väg till Amsterdam för att föreläsa. Mitt i ett samtal om alla spännande planer som låg framför oss såg vi plötsligt en ljusblixt och sedan hörde vi en enorm smäll, skriver han och fortsätter:

– Lite senare hände det igen vid vänster flygmotor, och jag blev riktigt rädd. Piloten sa strax efter att allt var under kontroll, men att vi blivit träffade av blixten.

En stund senare landade SAS-planet i Amsterdam. Samtliga passagerare är oskadda.

Imran Rashid är skakad efter upplevelsen.

– Vi kom dit säkert, men jag känner mig skakad och skör inombords. Vi är helt enkelt för upptagna med att planera för allt vi en dag ska uppnå, så att vi helt glömmer bort att vara tacksamma för det vi redan har, framhåller läkaren och tillägger:

– Stanna upp och uppskatta allt som är bra i ditt liv. Inget vet hur länge vi har kvar det.

Blixten sällan farlig

Blixtnedslag i flygplan leder sällan till allvarliga konsekvenser.

Ett flygplan fungerar på samma sätt som en bil när det gäller åsknedslag. Skrovet, som är gjort av metall, leder blixten på utsidan så att de som sitter inuti inte skadas.

– Jag förstår att det är traumatiskt för dem ombord. Men flygplan är konstruerade för att klara blixtnedslag. Väldigt få nedslag leder till skador.

Det framhöll Stefan Christensen, utredningschef för civil luftfart på Statens Haverikommission, till SVT Nyheter efter att ett passagerarplan med 400 personer blivit träffat av blixten och tvingats vända på vägen till Turkiet.

Foto: B. Morgan resp SAS Group

Text: Redaktionen