Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan
2025 09 17
En av Postnords största terminaler har havererat.
Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.
Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.
Nu kan kunder räkna med långa förseningar.
– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.
Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.
– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.
– Vi beklagar så klart alla förseningar.
Då ska problemet vara åtgärdat
Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.
– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.
Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.
– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.
LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige
Räkna med förseningar
Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat.
– Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.
LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder
Foto: Postnord
Text: Redaktionen