JUST NU: Hatstorm mot piloter efter SAS-strejken

2022 07 05

Pilotfacket får utstå mycket hårda ord från besvikna resenärer.

Igår förverkligades hotet då parterna inte kom överens – och SAS-piloterna gick ut i strejk.

Ett besked som påverkar 30 000 passagerare och mellan 200 och 250 flygplan varje dag.

– Detta är riktigt dåliga nyheter för våra kunder, sade flygbolagets vd Anko van der Werff till VG.

900 piloter

Drygt 900 piloter omfattas av strejken och flera resenärer har strandats på flygplatser – både hemma i Sverige och ute i Europa. 

Antingen för att de inte kommer iväg på sina resor, eller för att de inte kommer hem från sina semestrar.

Hatstorm på Facebook

Nu haglar ilskna kommentarer mot pilotfackets sida på Facebook, rapporterar Aftonbladet.

– Ni i pilotföreningen är nog Sveriges minst omtyckta människor just nu, skriver en upprörd användare.

Krossade semesterdrömmar

Många är mycket arga och besvikna över den strejk som nu påverkar enorma mängder resenärer.

– Om målet är att skada familjer som äntligen kan genomföra en efterlängtad resa så är det mitt i prick, skriver en annan arg skribent.

Facket: “Tvingade oss i strejk”

Piloterna själva menar dock att ilskan över förstörda semestrar borde riktas mot SAS istället.

– De väljer att tvinga ut oss i strejk, det är helt oförståeligt. Nu har vi hamnat i en absurd situation där vi strejkar för försämrade villkor, säger Martin Lindgren, ordförande för pilotfacket, till Aftonbladet.

Ett krav sticker ut

Bland kraven från facket sticker ett ut. Det handlar om att mer än 500 piloter som sparkades under pandemin ska få tillbaka sina jobb – utan att tvingas söka nya tjänster i andra SAS-bolag. 

Enligt Martin Lindgren skulle det senare innebära sämre villkor.

– Vi har länge varit utsatta för att man säger upp lojala medarbetare och sen anställer piloter i brevlådeföretag och kringgår kollektivavtal och förpliktelser mot anställda, säger han till tidningen.

Anklagar piloterna: “Strejkkultur”

För tillfället är det oklart hur länge strejken kan väntas pågå. SAS blöder kraftigt ekonomiskt. 

Enligt Karin Nyman, kommunikationschef på företaget, förlorar man upp till 150 miljoner varje dag. Hon är mycket kritisk till Svensk Pilotförening som hon menar har en “strejkkultur”.

– Piloterna är en privilegierad grupp som kräver mer än alla andra. Nu riskerar man allas arbetsplats med strejken, säger hon.

Ansökt om konkursskydd i USA

SAS meddelade i förmiddags att man kommer att ansöka om skydd mot konkurs i USA, rapporterar Dagens Nyheter.

– Det här är ett konkursskydd, men det här handlar inte om konkurs, utan om finansiell rekonstruktion. Hade vi ansökt om det i andra länder hade vi kunnat få större svårigheter med att bedriva verksamheten. Nu kommer vi kunna fortsätta bedriva verksamheten och betala löner till våra anställda, samtidigt som vi sköter den finansiella rekonstruktionen, säger Anko van der Werff enligt tidningen.

Foto: SAS

Text: Redaktionen


Nya regler när man går på restaurang – kan införas inom kort

2024 07 11

Ett slutgiltigt beslut om nya regler när man äter ute närmar sig.

Det bekräftar nu Livsmedelsverket.

Ändringen gäller nya krav som ska införas då man köper mat på restauranger – där besökarna nu måste få information om var köttet som serveras kommer ifrån.

Reglerna föreslås bli obligatoriska för samtliga restauranger och storhushåll – det vill säga exempelvis skolor, sjukhus och andra anläggningar där det serveras lunch – i Sverige.

Myndigheten har nu skickat föreskriftsförslaget till EU-kommissionen. När övriga medlemsstater har fått ge sin åsikt kan reglerna börja gälla i Sverige, kanske redan efter sommaren.

–  Vi kan inte säga när processen kommer att vara klar, men ambitionen är att föreskrifterna ska kunna beslutas under hösten. På Livsmedelsverket arbetar vi nu parallellt med en vägledning till företagen för att underlätta för dem att göra rätt, säger Elin Häggqvist, chefsjurist på Livsmedelsverket.

LÄS MER: Nya regler för hämtmat – det här gäller

Fick uppdraget i våras

I korthet innebär förslaget att restauranger måste kunna informera om ursprungsland för kött från nöt, svin, get och fjäderfä.

Förslaget har tagits fram efter att Livsmedelsverket tidigare i våras fick i uppdrag av regeringen att ta fram ett nytt regelverk.

– Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt. Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån, säger Elin Häggqvist.

Ministern: Efterfrågad ändring

Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) understryker att regeländringen är efterfrågad bland landets konsumenter.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, sade ministern när uppdraget tilldelades i april.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Ska vara flexibelt

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klassisk klädkedja i konkurs – efter 40 år i Sverige

2024 07 10

En av de mer etablerade klädkedjorna i Sverige tvingas kasta in handduken.

Pengarna är slut.

Efter att förra året ha slagit sig för bröstet kring en omstart i Skandinavien blir det istället platt fall för klädkedjan Esprit, som har butiker i stora köpcentrum som Emporia, Täby centrum och Väla.

Det svenska bolaget Esprit Sweden går nu i konkurs, rapporterar Market med hänvisning till Bolagsverket.

Beskedet bekräftades i dagarna.

Spiken i kistan

Konkursen är spiken i kistan för kedjan, som funnits i Sverige sedan 1980-talet.

Under våren stängde bolaget sina butiker i Nordstan och på Frölunda torg i Göteborg. Dessutom kursade ett av de två kvarvarande svenska franschisebolagen.

Den sista finns kvar i Linköping, där lagret sålts ut på rea.

– Det är ingen rörelse som kan fortsätta, sade konkursförvaltaren Kenneth Nilsson till Dagens Handel vid tillfället.

Stängd webbshop

Esprit har länge levt även på sin onlinebutik, men där möts nu svenska kunder av ett meddelande om att hemsidan är stängd.

– Vi kan för närvarande inte behandla nya beställningar och vår webbshop kommer att vara stängd tills vidare, framhåller Esprit och tillägger:

– Vi hoppas kunna vara tillgängliga för dig snart igen. Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss. Om du vill granska statusen för din nuvarande beställning, tänk på att du fortfarande kan logga in på ditt konto.

Kris efter pandemin

Esprit, som drivs av ett tyskt bolag, hamnade i kris under pandemin.

Omsättningen rasade från 143 till 90 miljoner mellan 2021 och 2022, företaget gick med flera miljoner i förlust och var nära konkurs redan då.

– Pandemin resulterade i omfattande tillfälliga butiksstängningar i Europa och Asien, vilket bidrog till att ledningen vidtog åtgärder i form av ett skyddsförfarande då det tyska bolaget försattes i rekonstruktion, framhåller Esprit Sweden AB i årsredovisningen för 2022 enligt sajten Ehandel.

– För Esprit Sweden AB innebar detta att företaget var tvungen att frångå det internprissättningsavtal som satts upp för koncernen och att bolaget fick efterskänka sina fordringar hos det tyska koncernbolaget.

Totalt stänger nu fyra butiker i Täby, Nacka, Malmö och Helsingborg vilket påverkar ett 30-tal anställda.

Foto: Väla

Text: Redaktionen