Hårt slag mot H&M

2024 03 31

Svenska modegiganten H&M riskerar att gå en allt tuffare framtid till mötes.

Det står klart sedan en av H&M snabbast växande konkurrenter släppt nya siffror.

Vill in på börsen

Det handlar om kinesiska onlinekedjan Sheins klädförsäljning.

– Sheins vinst dubbleras till 2 miljarder dollar inför börsnoteringen, rapporterar Financial Times.

Det motsvarar enorma 21 miljarder svenska kronor.

Klädkedjan planerar att gå in på börsen i New York eller London senare i år och det kan bli den största börsnoteringen i hela världen under 2024.

40-årig kines

Det har talats mycket i näringslivskretsar om Sheins framväxt och då företaget inte är börsnoterat har informationen om företagets affärer inte varit lika kända som klädjättarna H&M och Zara.

– Shein är den snabbast växande klädjätten i världen.

– Om inte den största klädjätten i världen, säger Jamie Salter till CNBC.

Han är grundare och vd för varumärkesbolaget Authentic Brands Group.

Sheins grundare är den 40-åriga kinesen Xu Yangtian som äger 37 procent av Sheins aktier.

Huvudkontoret är placerat i Singapore men har över 10 000 anställda i Kina.

H&M och Zara

Svenska H&M och spanska Zara uppges med oro beskåda hur Shein växer med stor hastighet.

– Genom att vräka ut tusentals nya varianter dagligen har Shein en direktsäljande metod gentemot sin miljonstora följarskara i sociala medier, hävdar Reuters.

– Shein använder sig till stor del av influensers och rabattkoder.

Klädkedjan är känd för sina 10-dollarstoppar och 5 dollarsshorts och påstår sig ha mer än 250 miljoner följare i sociala medier.

Inga egna fabriker

Shein äger eller driver inga egna tillverkningsfabriker.

– Istället arbetar man med omkring 5 400 tredjepartstillverkare, framförallt i Kina, enligt nyhetsbyrån.

Företaget framhåller på sin webbsida att 56 procent av de över 10 000 anställda är kvinnor.

– Shein är en global e-handlare för mode och livsstil som har som mål att göra modets skönhet tillgänglig för alla.

– Vi använder on-demand tillverkningsteknik för att koppla leverantörer till vår smidiga leveranskedja.

– Vilket minskar lagerslöseriet och gör det möjligt för oss att leverera en mängd olika prisvärda produkter till kunder över hela världen.

Det betonar Shein på sin webbsida.

Foto: C. Onojeghuo

Text: Redaktionen


JUST NU: SMHI varnar för skyfall

2025 07 11

SMHI utfärdar en gul varning för skyfallsliknande regn.

– Under natten till söndag är det risk för kraftiga skurar som lokalt kan ge stora regnmängder på kort tid, framhåller myndigheten i ett uttalande.

Enligt SMHI:s varning ligger sex län i riskzonen:

- Stockholms län

- Uppsala län

- Västmanlands län

- Örebro län

- Dalarnas län

- Gävleborgs län

Samtliga områden kan räkna med ihållande regn från natten mot söndag.

Lokalt kommer stora regnmängder falla på kort tid, uppemot 50 millimeter på vissa platser.

– Till på söndag ser tyngdpunkten på regnet ut att förskjutas till norra Svealand och sydostligaste Norrland. I detta område kan regnet bli kraftigt och ge rikliga regnmängder på kort tid, framhåller SMHI:s meteorolog Mattias Lind.

Uppmaning till allmänheten

SMHI går också ut med flera uppmaningar till invånare i de berörda länen.

Allmänheten uppmanas att tänka på följande:

- Översvämningar kan uppstå i till exempel källare och dagvattensystem. Se över om du kan täta din källare, eller flytta på föremål som riskerar att skadas av vatten.

- Rensa hängrännor, dagvattenbrunnar och andra vattenvägar så att vattnet kan rinna bort obehindrat.

- Vägar och viadukter kan översvämmas, undvik att köra genom vattensamlingarna.

- Restider kan bli längre då det kan vara dålig sikt och risk för vattenplaning. Avsätt längre tid för din resa och anpassa hastigheten.

Högsommarvärme i Norrland

Helgvädret bjuder på stora kontraster i olika delar av landet.

I norra Sverige väntas högsommarvärme från fredagen och framåt.

SMHI har utfärdat en varning för höga temperaturer i Jämtlands län, Norrbottens län, Västerbottens län och Västernorrlands län. Enligt prognosen kan det bli uppemot 30 grader i områdena.

Värmen ser ut att hålla i sig under början av nästa vecka.

– I början på nästa vecka ser södra Sverige ut att få fortsatt ostadigt och lågtrycksbetonat väder, men med lite högre dagstemperaturer än tidigare. I norra Sverige blir det fortsatt högtrycksbetonat och i norra Norrland kan temperaturen i början av veckan nå omkring 30 grader på en del platser, berättar SMHI:s Mattias Lind.

Foto: A. Bingöl

Text: Redaktionen


JUST NU: Matjätte ska öppna flera nya butiker

2025 07 11

En av de svenska matjättarna redovisar positivt resultat och planerar för nyetableringar.

Det handlar om matvaruhuskedjan Axfood som presenterar sin andra kvartalsrapport för året.

– Axfood summerar ett starkt andra kvartal med en tillväxt som var betydligt högre än marknadens, uppger företaget.

Lågprissegmentet drivande

I rapporten framgår tydligt att det är lågprissegmentet i koncernen som driver framgången.

Willysbutikerna står för det bästa resultatet.

– Det är tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos oss, kommenterar Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies.

Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén ”Sveriges billigaste matkasse”.

– Detaljhandelsomsättningen ökade med 23 procent totalt.

Fler butiker

Den ökade efterfrågan resulterar också i planer på nya butiker.

Vi ser att det finns fler kunder som vill handla hos Willys än vad det finns butiker, säger Simone Margulies till Dagens industri.

– Effektiviseringarna kommer att leda till årliga kostnadsbesparingar om cirka 80 miljoner kronor från 2026, vilket skapar förutsättningar för koncernen att fortsätta investera i prisvärde och konkurrenskraft.

City Gross blir Willys

Tidigare under dagen rapporterade marcusoscarsson.se om att en annan del av Axfoods koncern går betydligt sämre.

Det skulle kunna ledare till ytterligare fler Willysbutiker framöver.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? kommenterade Ulf Johansson till Dagligvarunytt då.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

Summerar

– Vi summerar ett starkt kvartal där vi växte mer än marknaden och fortsatte attrahera såväl befintliga som nya kunder, uppger Axfood.

– Vi har bra momentum i Willys, Hemköp och Snabbgross och arbetar för att utveckla City Gross.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen