Hårt slag mot H&M

2024 03 31

Svenska modegiganten H&M riskerar att gå en allt tuffare framtid till mötes.

Det står klart sedan en av H&M snabbast växande konkurrenter släppt nya siffror.

Vill in på börsen

Det handlar om kinesiska onlinekedjan Sheins klädförsäljning.

– Sheins vinst dubbleras till 2 miljarder dollar inför börsnoteringen, rapporterar Financial Times.

Det motsvarar enorma 21 miljarder svenska kronor.

Klädkedjan planerar att gå in på börsen i New York eller London senare i år och det kan bli den största börsnoteringen i hela världen under 2024.

40-årig kines

Det har talats mycket i näringslivskretsar om Sheins framväxt och då företaget inte är börsnoterat har informationen om företagets affärer inte varit lika kända som klädjättarna H&M och Zara.

– Shein är den snabbast växande klädjätten i världen.

– Om inte den största klädjätten i världen, säger Jamie Salter till CNBC.

Han är grundare och vd för varumärkesbolaget Authentic Brands Group.

Sheins grundare är den 40-åriga kinesen Xu Yangtian som äger 37 procent av Sheins aktier.

Huvudkontoret är placerat i Singapore men har över 10 000 anställda i Kina.

H&M och Zara

Svenska H&M och spanska Zara uppges med oro beskåda hur Shein växer med stor hastighet.

– Genom att vräka ut tusentals nya varianter dagligen har Shein en direktsäljande metod gentemot sin miljonstora följarskara i sociala medier, hävdar Reuters.

– Shein använder sig till stor del av influensers och rabattkoder.

Klädkedjan är känd för sina 10-dollarstoppar och 5 dollarsshorts och påstår sig ha mer än 250 miljoner följare i sociala medier.

Inga egna fabriker

Shein äger eller driver inga egna tillverkningsfabriker.

– Istället arbetar man med omkring 5 400 tredjepartstillverkare, framförallt i Kina, enligt nyhetsbyrån.

Företaget framhåller på sin webbsida att 56 procent av de över 10 000 anställda är kvinnor.

– Shein är en global e-handlare för mode och livsstil som har som mål att göra modets skönhet tillgänglig för alla.

– Vi använder on-demand tillverkningsteknik för att koppla leverantörer till vår smidiga leveranskedja.

– Vilket minskar lagerslöseriet och gör det möjligt för oss att leverera en mängd olika prisvärda produkter till kunder över hela världen.

Det betonar Shein på sin webbsida.

Foto: C. Onojeghuo

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen