Hårt slag mot H&M
2024 03 31
Svenska modegiganten H&M riskerar att gå en allt tuffare framtid till mötes.
Det står klart sedan en av H&M snabbast växande konkurrenter släppt nya siffror.
Vill in på börsen
Det handlar om kinesiska onlinekedjan Sheins klädförsäljning.
– Sheins vinst dubbleras till 2 miljarder dollar inför börsnoteringen, rapporterar Financial Times.
Det motsvarar enorma 21 miljarder svenska kronor.
Klädkedjan planerar att gå in på börsen i New York eller London senare i år och det kan bli den största börsnoteringen i hela världen under 2024.
40-årig kines
Det har talats mycket i näringslivskretsar om Sheins framväxt och då företaget inte är börsnoterat har informationen om företagets affärer inte varit lika kända som klädjättarna H&M och Zara.
– Shein är den snabbast växande klädjätten i världen.
– Om inte den största klädjätten i världen, säger Jamie Salter till CNBC.
Han är grundare och vd för varumärkesbolaget Authentic Brands Group.
Sheins grundare är den 40-åriga kinesen Xu Yangtian som äger 37 procent av Sheins aktier.
Huvudkontoret är placerat i Singapore men har över 10 000 anställda i Kina.
H&M och Zara
Svenska H&M och spanska Zara uppges med oro beskåda hur Shein växer med stor hastighet.
– Genom att vräka ut tusentals nya varianter dagligen har Shein en direktsäljande metod gentemot sin miljonstora följarskara i sociala medier, hävdar Reuters.
– Shein använder sig till stor del av influensers och rabattkoder.
Klädkedjan är känd för sina 10-dollarstoppar och 5 dollarsshorts och påstår sig ha mer än 250 miljoner följare i sociala medier.
Inga egna fabriker
Shein äger eller driver inga egna tillverkningsfabriker.
– Istället arbetar man med omkring 5 400 tredjepartstillverkare, framförallt i Kina, enligt nyhetsbyrån.
Företaget framhåller på sin webbsida att 56 procent av de över 10 000 anställda är kvinnor.
– Shein är en global e-handlare för mode och livsstil som har som mål att göra modets skönhet tillgänglig för alla.
– Vi använder on-demand tillverkningsteknik för att koppla leverantörer till vår smidiga leveranskedja.
– Vilket minskar lagerslöseriet och gör det möjligt för oss att leverera en mängd olika prisvärda produkter till kunder över hela världen.
Det betonar Shein på sin webbsida.
Foto: C. Onojeghuo
Text: Redaktionen