JUST NU: Hårdaste åtgärden hittills på Arlanda

2022 06 17

Flygplatsen sätter in ytterligare en åtgärd för att stävja det eskalerande kökaoset.

Swedavia inför ett omedelbart tillträdesstopp till terminal 5 på Arlanda.

Resenärer som dyker upp mer än tre timmar före avgång kommer att avvisas av säkerhetsvakter och förpassas till ett särskilt väntrum, rapporterar Expressen.

Börjar i natt

Beslutet träder i kraft natten till imorgon.

– Det stämmer att vi kommer börja i natt. Det handlar om att hindra onödig trängsel och långa köer, säger Ellen Laurin, pressansvarig på Swedavia, till tidningen.

Väktare sätter stopp

Tidigare under veckan har det rapporterats om resenärer som dykt upp på Arlanda hela 5-7 timmar före avgångstid i försök att hinna med sina flyg. 

Sådana tendenser kommer nu Swedavia att sätta stopp för med hjälp av väktare.

– Vi har väktare som kommer att vara vid entréerna  just för att jobba med den här frågan inflödet. Det är just för att det inte ska bli så långa köer och också för dem som har kommit till flygplatsen så pass långt innan, innan de behöver det, säger Ellen Laurin.

Preciserar riktlinjer

Dyker man upp mer än tre timmar före avgång kommer man alltså inte släppas in på terminalen, utan istället placeras i ett förberett väntrum.

I en intervju med Sveriges Radio förklarar Ellen Laurin också att resenärer kan behöva vänta utanför flygplatsen innan de får lov att komma in, men att det kommer att visa sig på plats.

De nya direktiven innebär också att Swedavia preciserat sina rekommendationer, det vill säga tre timmar före avgång, till skillnad från tidigare när man enbart uppmanat resenärer att “vara ute i god tid”, uppger SR.

Tre terminaler

Terminal 5 är den som varit högst belastad, och är också den terminal som används för utrikesresor. I veckan öppnade ytterligare en terminal vilket gör att det finns tre stycken till förfogande på Arlanda.

Även flygtrafiken har påverkats – och förseningar har blivit än värre på grund av köerna till säkerhetskontrollen.

– Det har det definitivt blivit. Det gäller nog alla flygbolag. Det är en väldigt besvärlig situation. För Swedavia och alla flygbolag – men framför allt för passagerarna, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till Dagens Nyheter.

Ingen prognos

Flygkaoset lär fortsätta.

Ingen ansvarig kan i dag ge något besked om när kaoset på Sveriges största flygplats kan vara över.

– Det är svårt att säga eftersom antalet resenärer ökar hela tiden. Jag kan inte göra några utfästelser, säger Swedavias styrelseordförande Åke Svensson, till Expressen.

Foto: M. Rosenqvist

Text: Redaktionen


JUST NU: Ny regel vid bolån införs imorgon

2025 06 30

Imorgon, tisdag den 1 juli, införs en ny regel för bankerna i Sverige.

Många bolånekunder har de senaste åren slagit larm om plötsliga räntesmällar.

Det kan handla om flera tusen kronor per månad.

Skälet är att kunden inte har blivit varse om att en ränterabatt löpt ut och att en ny ränta därefter börjar gälla från en månad till en annan.

– De tjänar pengar på dem som har dålig koll, har en kritisk bolånekund, som råkat ut för ökningen flera gånger, tidigare sagt till SR.

Nytt krav införs

I våras gick Finansinspektionen, FI, ut med ett förslag om nya allmänna råd som ska tvinga bankerna att informera sina bolånetagare när en ränterabatt på bolån är på väg att löpa ut.

Nu blir förslaget en regel.

Och den börjar gälla redan imorgon.

– Nu blir villkoren tydligare och bolånetagare kommer få en ärlig chans att förhandla om sin ränta. Då kan konsumenter undvika otrevliga överraskningar med högre räntesatser, säger FI:s konsumentskyddsekonom Moa Langemark i en kommentar.

Kan förhandla ned istället

Finansinspektionen har tidigare slagit fast att banker inte alltid går ut med den informationen.

Alla bolåneföretag kommer nu att omfattas av det nya kravet.

Det öppnar även dörren för att kunden ska få en chans att förhandla om sin ränta innan en ny automatiskt träder i kraft, vilket kan innebära en lägre kostnad på bolånet.

– Om ränterabatten tar slut utan att kunden uppmärksammar det kan kunden automatiskt få betala en högre ränta än om kunden hade fått chans att förhandla. Det kan handla om stora pengar och det är därför viktigt med klara spelregler, framhåller FI.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”

En månad i förväg

Enligt de nya allmänna råden ska bolåneföretagen meddela skriftligt minst en månad i förväg när rabatten på bolåneräntan är på väg att löpa ut.

Finansinspektionens förhoppning är att det stärkta konsumentskyddet även kommer att bidra till bättre konkurrens på bolånemarknaden.

– Dessutom har FI beslutat om nya allmänna råd om beräkningen av ränteskillnadsersättning, det vill säga den ersättning som konsumenter som förtidsbetalar bundna bolån kan behöva betala till bolåneföretaget, meddelar myndigheten.

LÄS MER: Plötslig vändning – Trumps ilska har gett resultat

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: Enorm bro planeras i Europa – Trump kan säga nej

2025 06 30

Natoallierade Italien har för avsikt att bygga en enorm bro.

Bron ska gå från fastlandet till Sicilien och uppskattas kosta omkring 13,5 miljarder euro – motsvarande drygt 150 miljarder svenska kronor. 

Regeringen avser att gå vidare med planerna och definiera bron som en militär utgift. Detta för att kunna uppnå Natos nya mål på att 5 procent av medlemmarnas BNP ska gå till försvaret, rapporterar Politico.

Förra året spenderade Italien blott 1,49 procent av dess BNP på militären.

– Vi kommer att få italienarna att förstå att säkerhet är ett bredare koncept än bara stridsvagnar, säger Italiens utrikesminister Antonio Tajani till Milano Finanza.

– För att uppnå detta kommer vi att fokusera på infrastruktur som också har civila användningsområden, såsom bron över Messinasundet, vilket faller inom försvarsbegreppet med tanke på att Sicilien är en Natoplattform.

Trump kan sätta stopp

Bron har varit under diskussion från och till under flera år i Italien.

Den skulle uppskattningsvis bli 3,3 kilometer lång, vilket i så fall skulle göra den till världens längsta hängbro.

– Bron representerar en fördel för militär rörlighet, eftersom den möjliggör snabb transport av tunga fordon, trupper och resurser både på väg och järnväg, framhåller den italienska regeringen.

Det är dock inte säkert att Nato eller USA:s president Donald Trump håller med om att bron ska kunna definieras som ett militärt projekt, skriver Politico.

Under Natotoppmötet i Haag förra veckan ville amerikanska tjänstemän inte kommentera saken.

LÄS MER: Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

"Ett hån mot Nato"

Oppositionen i Italien köper inte logiken i att klassa bron som en militär utgift. Inte heller behovet av att bygga den.

– Det är ett hån mot medborgarna och mot de åtaganden som gjorts inom Nato. Jag tvivlar på att denna bluff från regeringen kommer att accepteras, säger Giuseppe Antoci, EU-ledamot i vänsterpopulistiska Femstjärnerörelsen, enligt den amerikanska tidningen.

– Regeringen borde lägga ned och undvika att göra sig till internationellt åtlöje, vilket skulle förlöjliga Italien.

LÄS MER: Trump fly förbannad – överväger nytt tvång för medier

Arkivfoto: WMrapids

Text: Redaktionen