Hårda domen mot Sverige – rankas bland de sämsta

2024 04 21

Sverige tillhör de sämst rankade länderna i en ny rapport.

Att Sverige har problem med integrationen har blivit väldigt tydligt de senaste åren.

Nu kommer ännu en bekräftelse på att det svenska samhället står inför stora utmaningar.

I en ny studie, som genomförts på beställning av bland annat Financial Times, rankas Sverige som ett av de fem länder i Europa som har störst problem, rapporterar SR.

Sverige femma – bland de sämsta

Det handlar om förmågan att integrera migranter med hög utbildning i arbetslivet.

Många länder i Europa har problem med detta, enligt rapporten, som är ett samarbete mellan Financial Times, Lighthouse Reports och Unbiased News.

– Analyser av data som tidigare inte var tillgängliga för journalister avslöjar exkludering av kvalificerade migranter från de jobb som Europa mest behöver tillsätta för att förhindra ekonomisk nedgång, heter det i rapporten.

Statistiken kommer från statistikmyndigheten Eurostat.

Allra störst problem har man i Italien och Grekland, där man alltså har störst skillnader mellan högutbildade migranter och infödda.

Men Sverige har det inte mycket lättare, och hamnar på femte plats på listan över var de största skillnaderna finns.

Språket viktigt

Företeelsen kallas för ”Brain Waste”, vilket också är namnet på rapporten.

Av studien framgår att nästan hälften av alla högskoleutbildade migranter som kommer till Europa är överkvalificerade för de jobb de har.

Och Sverige är alltså ett av de länder som har störst problem.

I rapporten understryks dock också att högutbildade migranter som har goda kunskaper i svenska har betydligt lättare att komma in på arbetsmarknaden, rapporterar radiokanalen.

Språket är med andra ord en nyckel till bättre integration.

Mycket att vinna

Enligt rapporten har Sverige och andra länder mycket att vinna på att förbättra möjligheterna för högutbildade migranter att få kvalificerade jobb.

– Kostnaden för denna strukturella diskriminering är enorm. Om migranter arbetade på samma jobb och tjänade samma löner som jämförbara infödda skulle den europeiska ekonomin kunna växa med 33,8 miljarder euro, skriver rapportförfattarna.

Foto: Linus Mimietz

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygplansdelar har lossnat – ryskt plan tvingas nödlanda

2025 11 16

Ett ryskt trafikflygplan har tvingats till nödlandning efter att delar av flygplanskroppen har lossnat under färden.

Det var i staden Chabarovsk, som ligger i de östra delarna av Ryssland, som passagerarplanet tvingades ner för att nödlanda.

Ombord på planet fanns 90 passagerare och fem besättningsmedlemmar.

Inga skador har rapporterats, uppger The Moscow Times och flera andra ryska medier.

Delar flög av i luften

Flygplanet var på väg från Vladivostok till Blagoveshchensk när det, enligt uppgifter från passagerare på planet, började tappa delar under färden.

– En källa berättar för ryska medier att flygplanet förlorade delar av sin flygkropp. Videor på sociala medier visar att den högra motorn saknar sitt ytterhölje och flera andra delar, rapporterar RBC-Ukraine, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Macron överraskar - stort lyft för Ukraina väntar

”Tekniskt fel”

Passagerarflyget ska vara en rysktillverkad SSJ100, enligt lokala ryska medier.

Ledare i regionen har uppgett att flygplanet drabbades av ett ”tekniskt fel”.

– Flera ryska medier rapporterade att passagerare väntade på ett ersättningsflygplan från Vladivostok. Några resenärer sa att de inte skulle gå ombord på det skadade planet igen och planerade att nå Blagoveshchensk på egen hand, uppger nyhetsbyrån.

Kris i ryska flygbranschen

Tidigare har flera rapporter kommit om att den ryska flygbranschen befinner sig i ett krisläge.

De ryska flygbolagen har svårt att få tag på reservdelar till sina flygplan på grund av de tunga sanktionerna från väst.

Bristen på reservdelar påverkar också säkerheten för de plan som är i trafik och förra året noterades det högsta antalet flygincidenter i Ryssland någonsin.

Många trafikflyg riskerar att behöva tas ur bruk på grund av bristande säkerhet när de inte kan importerar viktiga reservdelar.

– Enligt den pessimistiska prognosen uppskattar vi, tillsammans med flygbolagen, att cirka 339 flygplan kommer att tas ur bruk år 2030, säger Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, rapporterar Kyiv Post, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Putinallierad halverar sitt stöd - tung smäll för Ryssland

Text: Redaktionen


16nov2025

JUST NU: ”Vi är körda” – stor uppgivenhet i regeringspartiet

2025 11 16

Uppgivenhet sprider sig i ett av regeringen partier.

Regeringen har sedan den tillträdde efter valet 2022 tappat mark mot oppositionen i många opinionsmätningar.

Och för ett av partierna är läget extra oroande.

I veckan kom en rapport om att Liberalerna ligger på en historiskt låg nivå i den senaste opinionsmätningen, med ett väljarstöd på 2,2 procent med mindre än ett år kvar till valet.

Uppgivna röster

Nu hörs uppgivna röster inifrån Liberalerna som tror att hoppet är ute för partiet att klara riksdagsspärren på fyra procent vid valet nästa år.

– Vi kommer åka ur riksdagen. Vi måste sluta samarbeta med Sverigedmokraterna, säger Liberalernas gruppledare på Lidingö Suzanne Liljegren, till SVT.

– Jag har varit medlem sedan 2003 och hela tiden sagt ”vi löser det här”. Men det här är första gången jag tänker att nu är vi körda, säger partimedlemmen Morad Majlesi.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Tvistar om Sverigedemokraterna

En fråga som splittrar Liberalerna är hur man ska ställa sig till samarbetet med Sverigedemokraterna inför nästa val.

Sverigedemokraterna har gått ut och sagt att man kommer ställa kravet att man ska ingå i en regering efter nästa val, annars kommer man att vara ett oppositionsparti under nästa mandatperiod.

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har uppgivit att hon vill teckna ett nytt Tidöavtal med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, men att hon inte vill ha med Åkesson och SD i regeringen.

– Argumenten väger för tungt emot. De beter sig inte, de är inte ett borgerligt parti och de kommer inte att accepteras av väljare som vill komma över till vårt block, skriver Mohamsson i en debattartikel i DN.

Åkesson håller inte med

Men Jimmie Åkesson köper inte L-ledarens argumentation.

– Om vi hade betett oss som Liberalerna kanske vi också hade haft två procent i opinionsmätningarna snarare än 20 procent. Jag vet inte om det är så mycket mer eftersträvansvärt, säger Jimmie Åkesson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Klassiska fotbollsklubben i kris

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen