Hård kritik mot Klarna – många kunder upprörda
2024 09 15
Betalningstjänsten Klarna väcker stor upprördhet bland många kunder och har fått en mängd anmälningar mot sig.
Banken och betalningstjänsten Klarna marknadsför sig som en garant för trygga och säkra köp.
Samtidigt har ett stort antal kunder blivit lurade av oseriösa nätbutiker som erbjuder Klarna som betalalternativ, rapporterar SVT.
Klarna har tidigare fått kritik för just detta, men trots det finns betalningstjänsten kvar på många av sajterna, enligt kanalen.
”Klarna ses som en trygghet”
Många konsumenter luras till att tro att en sajter är seriösa för att de har Klarna som betalningsalternativ.
Klarna finns på 23 av 41 sidor som anmälts till Konsumentverket i augusti, enligt SVT:s genomgång.
– Klarna ses som en trygghet. När Klarna finns som betalningsmottagare tycker konsumenterna att sajten är seriös, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, till kanalen.
Det handlar ofta om dropshipping-sajter som skickar billiga varor.
Kunder blir ofta besvikna och vill returnera varorna, eftersom de håller dålig kvalitet. Det kan dock vara svårt om företaget i fråga inte samarbetar.
Anklagas för att inte ta ansvar
Även Klarna har ett ansvar eftersom kunden har rätt att invända mot kreditköp, men har kritiserats för att inte ta det ansvaret.
– Konsumenter som inte fått hjälp av företaget har vänt sig till Klarna. Då har Klarna inte tagit sin del i tvisten genom att exempelvis betala tillbaka pengarna eller ta bort betalningskrav, säger Christine Fransholm till kanalen.
Varit i blåsväder tidigare
Det här är alltså långt ifrån första gången som Klarna får kritik för att oseriösa företag kan använda deras tjänst som betalningsalternativ.
Tidigare i år rapporterade SR att antalet anmälningar mot Klarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, femdubblades mellan 2022-2023, och sedan fortsatte öka i början av 2024.
I många fall har anmälningarna handlat om varor som inte levererats eller som inte uppfyller den beskrivning som givits vid köpet.
– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, sade Maria Wiezell, konsumentvägledare hos Svenska konsumenter, till radiokanalen.
Klarna beklagar anmälningarna mot sajten, men understryker att anmälningarna måste utredas samt att det rör sig om ett problem för hela branschen, inte bara för Klarna.
Foto: Klarna
Text: Redaktionen