Hård anklagelse mot Willys-koncernen
2023 04 03
Bristande konkurrens hos matleverantörer gör att matpriserna höjs.
Den anklagelsen kommer nu från oberoende livsmedelshandlare och riktas mot grossisten Dagab som sedan 2000 ingår i Axfoodskoncernen, där även den stora matbutiken Willys ingår.
Det rapporterar SVT.
Enda leverantören
Dagab är den enda leverantören som dessa handlare kan köpa in sina varor från.
En situation som bidrar till att driva upp priserna på mat, menar Bo Sandelin, ansvarig för den oberoende butiken Matdax i Västerhaninge.
– Vi har ju kallat oss fria handlare, men nu kan vi inte göra det längre, säger han till SVT.
Extrem prisökning på Eldorado och Garant
Tidigare köpte handlaren sina varor från Bergendahls. Bolaget köptes sedermera upp av just Dagab.
Därmed är det också det enda valet. Ica, Coop och Lidl säljer bara till sina egna livsmedelskedjor.
Dagabs egna varumärken Eldorado och Garant, som många säkert känner igen från Willys-butiker, står för uppemot 30 procent av hela sortimentet i Matdax.
– Prisnivån på egna varumärken har gått upp katastrofalt, upp till hundra procent, säger Bo Sandelin.
Slår ifrån sig
Dagab själva slår ifrån sig anklagelserna om att man skor sig på utomstående handlare. Att dessa inte skulle diskrimineras var ett krav från Konkurrensverket för att grossisten överhuvudtaget skulle få lov att ta över verksamheten från Bergendahl.
Enligt Dagab är konkurrensen alldeles för hård för att någonting sådant skulle vara möjligt, och villkoren till oberoende handlare sticker inte ut jämfört med deras egna livsmedelskedjor som Willys och Hemköp.
– Annars hade de inte kunnat konkurrera på marknaden som är väldigt präglad av prispress, säger Nicholas Petterson, vd för Dagab, till SVT.
"Ledande koncern"
Enligt Dagabs hemsida beskrivs Axfood som en “ledande koncern inom dagligvaruhandeln”.
Med en marknadsandel om cirka 20 procent är man näst störst på hela marknaden.
Förutom välkända Eldorado och Garant ingår exempelvis Mevolution, Såklart och Premier bland koncernens egna varumärken.
Och just EMV-varorna har skjutit i höjden i samband med att priserna generellt har blivit dyrare i Sverige.
Enligt Statistiska centralbyrån, SCB, har försäljningen tredubblats sedan 2004 och under 2021 utgjorde EMV mer än en fjärdedel av landets totala livsmedelsförsörjning.
– Det är ju ett sätt för kedjorna att profilera sig. Sedan betyder det också mycket för konsumenterna, att man har fått ett större utbud av prisvärda produkter att välja bland, sade Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till SR i november.
Trenden kommer att öka
Hon tillade att trenden är här för att stanna – och till och med öka ännu mer.
– Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara.
LÄS MER: Nu kommer Willys nya besked om matpriserna
Foto: Axfood
Text: Redaktionen