Hård anklagelse mot Willys-koncernen

2023 04 03

Bristande konkurrens hos matleverantörer gör att matpriserna höjs.

Den anklagelsen kommer nu från oberoende livsmedelshandlare och riktas mot grossisten Dagab som sedan 2000 ingår i Axfoodskoncernen, där även den stora matbutiken Willys ingår.

Det rapporterar SVT.

Enda leverantören

Dagab är den enda leverantören som dessa handlare kan köpa in sina varor från.

En situation som bidrar till att driva upp priserna på mat, menar Bo Sandelin, ansvarig för den oberoende butiken Matdax i Västerhaninge.

– Vi har ju kallat oss fria handlare, men nu kan vi inte göra det längre, säger han till SVT.

Extrem prisökning på Eldorado och Garant

Tidigare köpte handlaren sina varor från Bergendahls. Bolaget köptes sedermera upp av just Dagab.

Därmed är det också det enda valet. Ica, Coop och Lidl säljer bara till sina egna livsmedelskedjor.

Dagabs egna varumärken Eldorado och Garant, som många säkert känner igen från Willys-butiker, står för uppemot 30 procent av hela sortimentet i Matdax.

– Prisnivån på egna varumärken har gått upp katastrofalt, upp till hundra procent, säger Bo Sandelin.

Slår ifrån sig

Dagab själva slår ifrån sig anklagelserna om att man skor sig på utomstående handlare. Att dessa inte skulle diskrimineras var ett krav från Konkurrensverket för att grossisten överhuvudtaget skulle få lov att ta över verksamheten från Bergendahl.

Enligt Dagab är konkurrensen alldeles för hård för att någonting sådant skulle vara möjligt, och villkoren till oberoende handlare sticker inte ut jämfört med deras egna livsmedelskedjor som Willys och Hemköp.

– Annars hade de inte kunnat konkurrera på marknaden som är väldigt präglad av prispress, säger Nicholas Petterson, vd för Dagab, till SVT.

"Ledande koncern"

Enligt Dagabs hemsida beskrivs Axfood som en “ledande koncern inom dagligvaruhandeln”.

Med en marknadsandel om cirka 20 procent är man näst störst på hela marknaden.

Förutom välkända Eldorado och Garant ingår exempelvis Mevolution, Såklart och Premier bland koncernens egna varumärken.

Och just EMV-varorna har skjutit i höjden i samband med att priserna generellt har blivit dyrare i Sverige.

Enligt Statistiska centralbyrån, SCB, har försäljningen tredubblats sedan 2004 och under 2021 utgjorde EMV mer än en fjärdedel av landets totala livsmedelsförsörjning.

– Det är ju ett sätt för kedjorna att profilera sig. Sedan betyder det också mycket för konsumenterna, att man har fått ett större utbud av prisvärda produkter att välja bland, sade Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till SR i november.

Trenden kommer att öka

Hon tillade att trenden är här för att stanna – och till och med öka ännu mer.

Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara.

LÄS MER: Nu kommer Willys nya besked om matpriserna

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen