Här dyker Elon Musk upp i rivalens reklam – ”Perfekt syndabock”

2025 03 08

Elon Musk verkar ha blivit Demokraternas nya reklamstjärna.

Elon Musk är ett namn som är svårt att undvika just nu.

Nu har demokrater från delstaterna Virginia och Wisconsin valt att försöka vända det faktumet till något positivt. 

Detta genom att använda sig av Musk i sin egen politiska reklam.

Förhoppningen är att miljardären i sin omtvistade roll som federal nedskärare kan få igång motivationen hos demokratiska väljare och donatorer.

Syns svinga motorsåg

En ledande demokratisk grupp har därför enligt CNN lanserat en mängd annonser där Musk syns svinga en motorsåg (se bilden ovan) under en konservativ konferens förra månaden.

Anledningen till motorsågssvingandet ska ha varit att fira de stora nedskärningar som Musk avser driva igenom som chef för den nyetablerade Avdelningen för Regeringseffektivitet (DOGE).

Läs mer: USA:s utrikesminister i storbråk med Elon Musk

“Musk en perfekt syndabock”

Lynda Tran är demokratisk strateg och tidigare anställd i Bidens regering. 

Hon förklarar nu varför Elon Musk används i politisk reklam från ett motståndarparti.

– Han är en perfekt syndabock. Han står för de allra flesta rubriker just nu. Vare sig du vill det eller inte är hans namn på dina läppar eftersom han tar upp så mycket syre i rummet, säger Tran till CNN.

96 procent: Musk har för mycket makt

I en färsk undersökning från Marist Poll har hela 50 procent av de tillfrågade en negativ inställning till Elon Musk. 

Detta jämfört med endast 39 procent som ser positivt på techmiljardären.

Dessutom tycker hela 96 procent av de demokrater som tillfrågades att Musk sitter på alldeles för mycket makt i sin nya roll, samtidigt som bara 16 procent republikaner svarar ja på samma fråga.

Se ett exempel på en av de annonser där Musk syns här.

Läs vidare: Elon Musks historiska mardröm – värsta sviten på 15 år

Foto: G. Skidmore

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 16

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen